מחקרים

עיכוב של אצטילכולין אסטראז לצורך טיפול במחלות נוירולוגיות ניווניות

נמצא כי עיכוב מתמשך של פעילות אצטילכולין אסטראז מביא לשינויים תאיים וסינפטיים המסייעים בטיפול במחלות נוירולוגיות ניווניות

25.02.2024, 16:48

התערבויות המתמקדות בנוירוטרנסמיטוריים כולינרגיים, כגון מעכבי אצטילכולין אסטראז (Acetylcholinesterase - AChE), מסייעים בזיהוי מנגנונים לעיכוב הפרעות תלויות גיל ומפחיתים חסכים המקושרים למחלות נוירולוגיות ניווניות. עם זאת, ההשפעה הכרונית של התערבויות אלו לא תוארה במלואה.

במחקר זה החוקרים מדדו ערכים של חלבונים כולינרגיים, תאיים, סינפטיים ומתווכי דלקת בהקשר של הזדקנות והפחתה כרונית בפעילות AChE. הפחתה ממושכת בפעילות AChE הושגה בזן של דגי זברה עם מוטציה מסויימת, אשר הושוו לדגים מזן הבר.

תוצאות המחקר הדגימו כי פעילות AChE היה נמוך יותר בדגים צעירים ומבוגרים עם מוטציה, וזו השתקפה בירידה בתכולת Ach. בנוסף, נצפתה ירידה תלוית גיל בפעילות AChE וביחס AChE/Ach, כאשר הפחתה זו הייתה משמעותית יותר בקבוצת הדגים מזן הבר. בדגים עם מוטציות, הודגם ביטוי מוגבר יותר של סמן נוירונלי צעיר וירידה בביטוי של סמן גליאלי. לדגים עם מוטציה נשמרו רמות של מרכיב פרה-סינפטי מעכב גם עם הזדקנות הפרט, בעוד נצפתה ירידה במרכיבי תת-יחידות קולטני גלוטמאט.

מסקנות החוקרים הייתה ירידה ארוכת טווח בפעילות AChE גורמת לשינויים סינפטיים ותאיים. מידע זה מספק תובנות נוספות אודות מוקדים מולקולריים ותגובות מסתגלות לאחר הפחתה ארוכת טווח של פעילות AChE אשר מהווים מוקד לטיפול תרופתי עבור מחלות נוירולוגיות ניווניות בנבדקים אנושיים.

מקור:

Elif Tugce Karoglu-EravsarMelek Umay Tuz-SasikAysenur KaradumanAyse Gokce KeskusAyca Arslan-ErgulOzlen KonuHulusi KafaligonulMichelle M. Adams; Long-Term Acetylcholinesterase Depletion Alters the Levels of Key Synaptic Proteins while Maintaining Neuronal Markers in the Aging Zebrafish (Danio rerio) Brain. Gerontology 6 December 2023; 69 (12): 1424–1436. https://doi.org/10.1159/000534343

נושאים קשורים:  מחקרים,  הזדקנות,  אצטיל כולין אסטרז,  נוירוטרנסמיטרים,  מחלות נוירו-דגנרטיביות
תגובות