חדשות

מחקר ב"כרמל" הוכיח את תרומתם של ליצנים רפואיים לילדים באשפוז

איכות השינה של ילדים מאושפזים היתה טובה יותר לאחר מפגש עם ליצן רפואי טרום ההירדמות | נוכחות הליצנים, כך נמצא במחקר ממחלקת הילדים בביה"ח כרמל, גם תרמה לקיצור זמני האשפוז

הליצן הרפואי איתי נחמיאס-רותם. צילום באדיבות עמותת רופאי חלום

ליצנים רפואיים משפרים את איכות השינה של ילדים מאושפזים ותורמים לקיצור זמני אשפוזם. כך עולה ממחקר שנערך במרכז הרפואי כרמל בחיפה ופורסם לאחרונה בכתב העת Scientific Report.

המחקר התבצע על ידי רופאת הילדים ד"ר מאיה שמשי-ברש, בתקופת התמחותה, בהנחיית פרופ' גיורא פילר, מנהל מחלקת הילדים ב"כרמל" ובעזרת עמותת רופאי חלום - ליצנות רפואית.

במחקר תצפיתני שנערך בין יולי 2019 עד ינואר 2022, ביקשה ד"ר שמשי-ברש לבדוק האם יש השפעה לליצנים רפואיים על איכות השינה של הילדים המאושפזים. "ביקשנו לבחון האם נוכחות ליצן רפואי בסמוך לשינה מסייעת להירדמות מהירה יותר, להפחתת יקיצות ולהתעוררות מאוחרת יותר לאחר לילה של שינה", מסבירה ד"ר שמשי-ברש.

במחקר השתתפו מטופלים בגילים 12-18 ששהו לפחות שני לילות במחלקה, ללא הפרעות שינה ידועות, ללא טיפול תרופתי שעלול היה להשפיע על שנתם, ילדים שלא היו במצבים רפואיים כרוניים וללא פחד ידוע מליצנים. מהמחקר נופו ילדים ששוחררו מאשפוז לפני שנבחנה שנתם במשך שני לילות, כאלה שעברו בית חולים או מחלקה וכן ילדים שהסירו את מכשיר ניטור השינה.

המשתתפים סווגו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה טיפול רפואי סטנדרטי ומפגש של 15-30 דקות עם ליצן רפואי לפני השינה, באחד משני הלילות, והקבוצה האחרת שימשה כקבוצת ביקורת, מתואמת לקבוצה הראשונה בפרמטרים של גיל, מין ומצב רפואי. ילדי קבוצת הביקורת לא פגשו ליצן רפואי לפני השינה. כל הילדים ענדו מכשירי אקטיגרף (דמוי שעון יד, מכשיר המתעד ערות או שינה).

"כדי להשוות את הקבוצות השתמשנו בתוצאות ממכשירי הניטור ובשאלונים שמילאו הורי הילדים. בדקנו גם את אורך זמן האשפוז של הילדים בשתי הקבוצות", מוסיפה ד"ר שמשי-ברש.

התוצאות הראו כי אצל ילדי הקבוצה שנחשפו לזמן עם ליצן טרם ההירדמות באחד משני לילות, ניכר הבדל באיכות השינה בין שני הלילות. בלילה שבו היתה נוכחות ליצן רפואי, ישן כל ילד בממוצע 54 דקות יותר, בזכות הירדמות מהירה יותר, הפחתת היקיצות במהלך הלילה והתעוררות מאוחרת יותר.

בהשוואה בין שתי הקבוצות, ניכר פער של 72 דקות באורך שנת הלילה לטובת הילדים שנחשפו לליצן בטרם נרדמו. פער שנבע מהירדמות מהירה יותר, במספר יקיצות קטן יותר במהלך הלילה וביקיצה מאוחרת יותר ב-27 דקות של הילדים בקבוצת הניסוי.

הבדל משמעותי ניכר גם לגבי משך זמן האשפוז. הילדים בקבוצה שנחשפה לליצן רפואי ערב אחד בסמוך לשינה השתחררו מהר יותר - בכמעט יממה בממוצע - בהשוואה לילדים שלא נחשפו לליצן הרפואי לקראת שנתם.

פרופ' פילר אומר כי "ליצנים רפואיים פעילים בבתי חולים מזה זמן, ובקרב הצוותים הרפואיים יש הסכמה ביחס לתרומתם ליומיום בהפחתת תחושות חרדה, פחד ואי נוחות אצל הילדים המטופלים.

"במחקר זה ביקשנו להוכיח באמצעים אובייקטיבים ובעזרת מדידה כמותית איך פועלם של הליצנים משנה מהלכים של מחלה ומצליח להשפיע על החלמה ועל זמני אשפוז בעקבות שיפור באיכות השינה בבית החולים. התוצאות שקיבלנו מוכיחות חד משמעית את חשיבות נוכחותם של הליצנים הרפואיים במחלקות הילדים".

נושאים קשורים:  פרופ' גיורא פילר,  מחקר,  מחלקת ילדים,  שינה,  חדשות,  ד"ר מאיה שמשי-ברש,  ליצנות רפואית
תגובות