חדשות

אימונותרפיה לסרטן הרחם הוכיחה יעילות גם בסרטן ריאות גרורתי

נתונים שהוצגו בכנס האחרון של האגודה האירופאית לאונקולוגיה רפואית הראו: Jemperli (Dostarlimab), בשילוב כימותרפיה, נמצאה יעילה גם לטיפול בסרטן ריאות גרורתי

סרטן הריאות. אילוסטרציה

נתונים מחקריים אמפיריים חדשים (פאזה II), שהוצגו בכנס האחרון של האגודה האירופאית לאונקולוגיה רפואית (ESMO) לשנת 2023, הראו כי שימוש בתרופה Jemperliי(Dostarlimab) של חברת התרופות GSK, בשילוב כימותרפיה, יעיל לא פחות מטיפול דומה בתרופה פמברוליזומאב בטיפול בסרטן ריאות גרורתי מסוג NSCLC עם היסטולוגיה שאינה קשקשית. הנתונים החדשים מעניקים חיזוק לפוטנציאל של Jemperli כטיפול אימונו-אונקולוגי לגידולים סולידיים.

מחקר PERLA, מחקר שלב 2 גלובלי, שבחן את יעילותה של Jemperli אל מול יעילות פמברוליזומאב במשלב עם טיפול כימותרפי ונערך לאחרונה על מקרים של סרטן ריאות גרורתי (NSCLC), כלל אוכלוסיית מחקר בת 243 חולים שנבחרו באופן אקראי, עם סמיות כפולה, המעמיד את שתי התרופות, המבוססות על בסיס מעכבי קולטן (PD-1) זו למול זו.

נתונים שנתקבלו מניסוי של שתי התרופות הללו מראים על מגמה מספרית חיובית בתוצאות ההישרדות הכוללת (OS) של טיפול באמצעות Jemperli בשילוב טיפול כימותרפי, לעומת טיפול דומה בפמברוליזומאב. בנוסף, החולים שטופלו במשלב של Jemperli השיגו שיפור הישרדותי בשיעור של 25% יותר מפמברוליזומאב ושרדו 3.5 חודשים יותר.

תוצאות המחקר הראו בנוסף 45% תגובה בחולים שטופלו במשלב Jemperli-כימותרפיה בהשוואה ל-39% תגובה בלבד בקרב החולים שקיבלה את המשלב של פמברוליזומאב עם טיפול כימותרפי.

במסגרת העדכון האחרון של מחקר PERLA, במקביל לביצוע מעקב חציוני בן 21 חודשים, חציון ה-OS עבור חולים שטופלו ב-Jemperli בשילוב כימותרפיה היה 19.4 חודשים (95% CI:י14.5-NR) לעומת 15.9 חודשים (95% CI:י11.6-19.3) עבור חולים שקיבלו פמברוליזומאב בשילוב כימותרפיה. החולים שטופלו במשלב של Jemperli השיגו שיפור בהישרדות ללא התקדמות של המחלה בשיעור של 30%, בהשוואה מקבילה לזו של פמברוליזומאב. בנוסף, הם הצליחו להיוותר ללא מחלה או מוות כחודשיים יותר.

הפרופיל הבטיחותי של שתי התרופות היה דומה ותואם למדווח בעבר בניתוח הראשוני של ניסוי PERLA ודווח במחקרים של כל אחת מהתרופות בנפרד, במקרי סרטן אחרים.

פרופ' ניר פלד, מנהל האגף למחלות סרטן במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, יו"ר הוועדה הבינלאומית הרב-מקצועית לסרטן הריאה מטעם IASLC, התייחס לתוצאות המחקר, ואמר כי "המחקר לכשעצמו אכן מראה מגמה ליתרון יחסי של תרופת המחקר Jemperli על פני הטיפול בפמברוליזומאב. יחד עם זאת, המחקר הראה כי 189 התוצאות של פמברוליזומאב היו טובות יותר ודומות לזרוע המחקרית.

"המחקר בנוי כמחקר עם מבנה דמוי Non-Inferiority, אשר לו דרישות מובהקות גדולות יותר עם מספרים גדולים יותר. על כן, על מנת להגיע למסקנה חד משמעית, נדרשת בדיקה והשתתפות של מספר חולים גדול יותר. במגבלות אלו, ניתן לומר כי Jemperli מהווה תרופה נוספת שאפשר להציע לאוכלוסיית החולים לצד תרופות אימונותרפיות אחרות הקיימות בסל בחולים אלה", קבע פרופ' פלד.

קו טיפול ראשון יחיד לסרטן רירית רחם ספציפי

התוצאות המחקריות האחרונות מצטרפות להודעת מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מחודש ספטמבר האחרון ואישור הסוכנות האירופאית לתרופות (EMA) בחודש דצמבר האחרון, על אישור הטיפול ב-Jemperli כטיפול קו ראשון יחיד עבור חולות בסרטן רירית הרחם מסוג dMMR/MSH-I. עם האישור הפכה Jemperli לטיפול האימונו-אונקולוגי היחיד המאושר כטיפול קו ראשון בחולות אלו בשילוב עם טיפול כימותרפי.

אישור ה-FDA התקבל על בסיס נתונים מתוצאות מחקר פאזה שלישית, שהראה כי עבור קבוצה זו של מטופלות, שילוב של הטיפול ב-Jemperli יחד עם טיפול כימותרפי, השיג ירידה מובהקת סטטיסטית של 72% בסיכוי להידרדרות המחלה או למוות בתוך כשנתיים, זאת בהשוואה לטיפול באמצעות שימוש בכימותרפיה בלבד.

נושאים קשורים:  סרטן ריאות,  פרופ' ניר פלד,  תרופות לסרטן,  חדשות,  מחקרים,  פמברוליזומאב,  JEMPERLI
תגובות