דעות

גזירות האוצר יהיו ה-7 באוקטובר של מערכת הבריאות

משרד האוצר לא מפנים את המציאות החדשה של מלחמה, מגיפה בבריאות הנפש וצורכי השיקום של אלפי נכים חדשים | המשך הקונספציה של הרעבת מערכת הבריאות יוביל לפגיעה אנושה בבתי החולים

"זמני ההמתנה למרפאות ולחדרי ניתוח יגדלו, להערכת כלכלנים, בעוד חצי שנה עד שנה וחצי". אילוסטרציה

הממשלה צפויה לאשר היום (א') קיצוץ רוחבי של 300 מיליון שקל בתקציב מערכת הבריאות הממלכתית ולהטיל גזירות תקציביות קשות על בתי החולים, שלמעשה ינחיתו עליהם מכת מוות. מודה ומתוודה שבעשרות השנים שאני משרת במערכת הבריאות הציבורית לא ראיתי ניתוק כל כך גדול מהמציאות.

בזמן מלחמה, כאשר מעבר לטיפולי השגרה אנחנו מטפלים באלפי פצועים שהמדינה חבה לה את קיומה בימים אלה, מחליטה הממשלה לקצץ ביכולת הבסיסית שלנו להמשיך ולתת את הטיפול הטוב ביותר בעולם לאנשים המופלאים הללו, שמחרפים את נפשם עבורנו.

רק כדי לסבר את האוזן, בהערכה ראשונה של תאגיד בריאות באחד מבתי החולים הגדולים, הפגיעה תביא באופן מיידי להפסקת העסקתם של כ-850 איש בצוות הרפואי, מהם כ-200 רופאים ורופאות שאין להם תקנים להיקלט על ידי המדינה, ירידה של בין 6,000-10,000 ניתוחים בשנה, אי יכולת להפעיל משמרת שנייה באונקולוגיה והפסקת מימון כ"א נוסף למלר"ד, למחלקות הפנימיות ולגופים בבית החולים. זמני ההמתנה למרפאות ולחדרי ניתוח יגדלו, להערכת כלכלני בית החולים, בעוד חצי שנה עד שנה וחצי, תלוי בתחומי ההתמחות.

במקום להקצות משאבים לטיפול במגיפת בריאות הנפש ובצורכי השיקום של אלפי נכים חדשים, האוצר מטיל גזירות המאיימות על תפקודה של מערכת הבריאות הציבורית בעת מלחמה

אם עושים אקסטרפולציה לכלל תאגידי הבריאות של בתי החולים, המשמעות היא  פיטורים של אלפים מהצוותים הרפואיים ובהם מאות רופאות ורופאים; צמצום של עשרות אלפי ניתוחים בשנה והפסקת  הגיבוי למחלקות לרפואה דחופה שעובדות בעומס אדיר מאז תחילת המלחמה. כל אלה עומדים לקרות דווקא בעת חירום, כאשר האיומים סביב ישראל רק הולכים וגוברים ואף אחד מאיתנו לא יודע לאן  הם יתפתחו ומה יהיה היקף הסיוע והטיפול הרפואי שיידרש במידה שיתממשו.

כל זאת, מעבר לקיצוץ הרוחבי של מאות מיליונים שנועדו לסל התרופות, לתקצוב של בתי החולים ולמטה משרד הבריאות. גם כאן הפגיעה היא ישירות באזרחי ישראל – בכל אחד מאיתנו ובכלל זאת בבני המשפחות של מי שנמצאים עכשיו בחזית בעזה ואינם יכולים להתפנות ולהילחם על החיים של יקיריהם בחזית הבריאות.

דוגמה אחת מיני רבות היא זו של רס"ן (במיל') גדי רוז המשרת באוגדה 36 ונמצא בחזית הלחימה בעזה מאז 7 באוקטובר. בנו בן השש  של גדי  אובחן עם ניוון שרירים סופני מסוג דושן וזקוק לטיפול גנטי חדשני שיציל את חייו. הבקשה לאישור מימון הטיפול הוגשה לוועדת סל התרופות הממלכתי, אולם הקיצוץ של 100 מיליון מתקציב סל התרופות עלול לגזור על בנו של גדי אובדן יכולות והידרדרות גופנית עד כדי מוות.

כל זאת עוד לפני שהזכרנו את הצורך במיליארדי שקלים נוספים למערכת הבריאות על מנת להתמודד עם משבר בריאות הנפש הגדול ביותר מאז קום המדינה. קיצוץ שמגיע דווקא כאשר, לאור האירועים הקשים והטראומטיים אותם אנו חווים כולנו בתקופה האחרונה יתמודדו, לפי הערכת משרד הבריאות, כ-100,000 אזרחים עם פוסט טראומה.

במקום להקצות משאבים שיאפשרו לטפל במגיפת בריאות הנפש ובצורכי השיקום של אלפי נכים חדשים, פתח האוצר את המגירה הרגילה של חוקי ההסדרים, ניער תכניות ישנות, שאינן מתכתבות עם המציאות הנוכחית והטיל אותן כגזירות המאיימות על תפקודה של מערכת הבריאות הציבורית בעת מלחמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, זוהי קריאת חירום אחרונה לפני קריסה. אם תאשר את תכניות האוצר, הרי שלמעשה בזאת תאמר לאזרחי ישראל בחזית ובעורף: "תודה שנלחמתם, אבל אין כסף לטפל בכם"

האוצר, שלא הפנים את המציאות החדשה המתקיימת מחוץ לטבלאות האקסל, ממשיך את הקונספציה של הרעבת מערכת הבריאות ומוביל בכך לשבעה באוקטובר של מערכת הבריאות ובתי החולים בישראל ובסופו של דבר גם לקריסתם ולפגיעה בכולנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, זוהי קריאת חירום אחרונה לפני קריסה. אם תאשר את תכניות האוצר, הרי שלמעשה בזאת תאמר לאזרחי ישראל בחזית ובעורף: "תודה שנלחמתם, אבל אין כסף לטפל בכם".

הכותב, ד"ר זאב פלדמן, הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים ב"שיבא", יו"ר ארגון רופאי המדינה, מ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  פרופ' זאב פלדמן,  משרד האוצר,  תקציב משרד הבריאות,  תאגידי הבריאות,  בתי חולים,  בריאות הנפש,  מערכת הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
16.01.2024, 23:45

זאב פלדמן
האם השוואת קיצוץ האוצר, שווה ערך למעשיהם של הנאצים מהחמאס ב 7/10 ??
האם אין לך שום רגישות למה שקרה ב 7/10 ??
ההשוואה היתה מטומטמת לחלוטין.

אנונימי/ת
17.01.2024, 18:51

פלדמן היה אחד מראשי אספסוף האנארכיסטים שיש להם אשמה רבה לאירועי ה-7/10. עדיף שישתוק היום.