ישראל במלחמה

בעקבות המלחמה: שינויים בתכנית הרב שנתית של מערכת הבריאות

מענים בבריאות הנפש, שיקום הנפגעים ומיגון בתי החולים הם האתגרים העיקריים העומדים בפני מערכת הבריאות בשנה הקרובה | קריאה לאוצר לאפשר ביצוע פרויקטי מיגון מיידיים בבתיה"ח זיו, גליל, רמב"ם וברזילי

העברת מאושפזים במרכז הרפואי לגליל בנהריה. בתי החולים זיו וגליל לא יכולים לחזור לפעילות אלקטיבית מלאה בשל חוסר מיגון. צילום: רוני אלברט

מתחילת המלחמה טופלו במערכת הבריאות 13 אלף פצועים, יותר מ-2,500 מהם חיילים. כך אמר שר הבריאות אוריאל בוסו בדיווח לוועדת הבריאות בכנסת שנערך אתמול (ב'). עוד עלה בדיון כי כ-300 חיילים נמצאים כעת בשיקום, הרבה מעל לנורמה. מערך השיקום בארץ יורחב מ-900 מיטות ל-1,500. בתי החולים בצפון ערוכים בכוננות לכל תרחיש ואינם חוזרים לפעילות מלאה, גם בשל העדר מיגון מספק.

בדיון בנושא פעילות משרד הבריאות והיערכותו לקראת תקציב 2024 הציגו השר בוסו ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב את האתגרים: בריאות הנפש, שיקום ומיגון. השר בוסו ציין כי היעד הוא להגיע למצב שבו כ-70% ממיטות בתי החולים יהיו ממוגנות עם תקציב מיידי של 270 מיליון שקל ויעד של חמישה מיליארד שקל לצורך מיגון מספק.

בנוסף ציין השר את התכנית לבריאות הנפש, שתוקצבה בשני מיליארד שקל עם מיקוד על טיפול בקהילה (בתים מאזנים למשל), גם בפריפריה, זאת לצד חיזוק מערך אשפוז בריאות הנפש. עוד הזכיר השר את אישור התקציב בסך 31 מיליון שקל לחודשיים הקרובים להרחבת מענים של מרכזי חוסן ואת תכנית המיטות הרב שנתית, שכוללת תוספת של כ-2,300 מיטות אשפוז עד 2028.

עודד עלה נושא הסדרת תקציבי קופות החולים, "במטרה לייצר אופק תכנוני ותפעולי ארוך טווח למערכת הבריאות", בעזרת תוספת ריאלית של כשני מיליארד שקל לתקציבן והטמעה של כ-3.5 מיליארד שקל לבסיס הסל למען ודאות וקידומי מחירים ודמוגרפיה.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) שיבח את החלטת השר לתקצב את מרכזי החוסן בכ-180 מיליון שקל לשנה ולהמשיך את פעילותם, והבטיח לעקוב אחרי ביצוע התקציב והתכניות.

מנכ"ל המשרד בר סימן טוב אמר כי ישראל היא שיאנית העולם בקצב גידול האוכלוסיה, כ-2% מדי שנה וכמיליון נפש מדי חמש שנים, וכן במקום השני או השלישי בעולם בקצב הזדקנות האוכלוסיה. הוא ציין כי התכנית הרב שנתית שגובשה לפני המלחמה עברה שינויים בשל המלחמה ואמר כי המיקוד הוא על כמה תחומי ליבה: כוח אדם, הון אנושי ותשתיות, זמינות ואיכות השירותים והאצה טכנולוגית במערכת הבריאות.

בתי חולים לא חוזרים לפעילות מלאה בשל חוסר מיגון

בהתייחסות לאתגרים אמר בר סימן טוב כי יש צורך בשיפור המיגון בבתי החולים ובעיקר התייחס לבתי החולים זיו בצפת והגליל בנהריה וכן לרמב"ם בחיפה ולברזילי באשקלון. "בתי החולים זיו ונהריה לא יכולים לחזור לפעילות מלאה, אפילו לא ל-70%-80% מהפעילות האלקטיבית כי מחייבים אותם לזמינות של מיטות טיפול נמרץ ומיגון. לא מאפשרים את הפעילות באזורים לא ממוגנים".

בהתייחסות להיערכות למיגון בתי החולים אמר עוד "חשבנו שאפשר להסתדר עם מה שיש, אך מזה שלושה חודשים שבמרכזים הרפואיים זיו והגליל יש דחיפות מאוד גדולה למיגון וגם ברמב"ם. בבתי החולים הללו לא פועלים היום בצורה שבה צריכים לקבל טיפול. לשהייה במרתפים כל כך הרבה זמן יש השפעה מכרעת על חיי אדם - גם מטופלים וגם צוותים. נבקש מהאוצר הצעה נוספת למיגון כי לא נוכל להמשיך כך לאורך זמן", אמר.

השר בוסו התייחס לנושא ואמר: "נתנו 70 מיליון שקל למיגון. אנו קוראים לאוצר לאפשר ביצוע פרויקטים מיידיים, כמו למשל מיגון בית החולים מעייני הישועה שלא היתה בו אף מיטה ממוגנת וכעת יש 100 מיטות ממוגנות".

מתקפות סייבר יומיומיות על מערכת הבריאות

אתגר נוסף אליו התייחס בר סימן טוב הוא מתקפות סייבר יומיומיות על המערכת. הוא ציין כי איראן עמדה מאחורי ההתקפה האחרונה על בית החולים זיו בצפת וכי המשרד ובתי החולים מקצים סכום ניכר להתמודדות עם איום זה. "אנו מנטרים כל הזמן נסיונות התקפה ונדרשים תקציבים להגנת סייבר על בתי החולים ועל המכשור הרפואי".

חלק ניכר מהדיון עסק במענים הניתנים בתחום בריאות הנפש. מנכ"ל משרד הבריאות אמר כי "מאורעות המלחמה מייצרים החמרה במצב הנפשי ובחלק מהמקרים יזדקקו למענה ממערכת האשפוז. "שמנו את הפוקוס בבריאות הנפש בבתים מאזנים, מענקים לפסיכולוגים, התכנית אושרה ותצא לביצוע מיידי. קופות החולים החלו במתן הכשרות לרופאי משפחה ורופאי ילדים". נציגת האוצר אמרה בדיון כי בריאות הנפש הוא אחד הנושאים האסטרטגיים שנמצא בראש סדר העדיפויות של משרד האוצר.

יו"ר הר"י: "מתנגדים לכל מיקור חוץ של מערכת הרפואה"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, דיבר על הצרכים והשקעות שנדרשות, החל מבריאות הנפש, החוסן של האזרחים, הלוחמים והצוותים הרפואיים, הרחבת מספר מיטות השיקום ומיגון בתי החולים. "יש למגן מיידית את חדרי הניתוח והיחידות לטיפול נמרץ כך שלא יקרה מצב שלא מנתחים בגלל העדר מיגון".

נקודה נוספת שאליה התייחס פרופ' חגי היא עצמאותה של מערכת הבריאות: "מתנגדים לכל מיקור חוץ של מערכת הרפואה. לא להביא רופאים מחו"ל ולטפל מרחוק - זה פלסטר למערכת הבריאות. אסור שיקרה פה מה שקרה עם החקלאות, שחשבו שאפשר לקנות עגבניות שרי בתורכיה. חייבים לבנות מערכת בריאות עצמאית".

נושאים קשורים:  מערכת הבריאות,  חדשות,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  מיגון בתי חולים,  בריאות הנפש,  שיקום,  ישראל במלחמה
תגובות