חדשות

בעקבות הרעת תנאי הביטוח הסיעודי: קריאה להסדרת הביטוחים בחקיקה

ההרעה בתנאי פוליסות הביטוח הסיעודי בקופות החולים מאיימת לפגוע בחולים הסיעודיים, רובם קשישים | עם זאת, הנתונים שהובילו את רשות ההון לשנות את תנאי הביטוח לא נחשפו עדיין

השירות העיקרי שניתן במימון הביטוח הלאומי הוא מטפל בבית הזקן הסיעודי. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה אתמול (ד') דיון במשבר הביטוח הסיעודי לאחר החלת התיקון הרגולטורי שיזם הממונה על רשות שוק ההון והחל השבוע (1 בינואר 2024) על כל ביטוחי הסיעוד הקבוצתיים של כלל קופות החולים.

במסגרת התיקון הורעו תנאי הפוליסות למבוטחים ובין השאר הקטינו קופות החולים את התגמול החודשי למבוטחים סיעודיים שהצטרפו לביטוח עד גיל 49. בנוסף, בשל התיקון, הכיסוי הביטוחי יחול רק מגיל חמש ולא מגיל שלוש כפי שהיה עד כה.

עקב המצב בקרן קופת החולים כללית, הפרמיה למבוטחים בקופה עלתה בשיעור של 10% החל מחודש ינואר 2024, ובחודש ספטמבר צפוי עדכון נוסף בהתאם למנגנון העדכון הקיים בפוליסות ביטוח סיעוד.

ברשות ההון הסבירו שהתיקון נועד לחזק את יציבות קרנות המבוטחים בתכניות הביטוח הסיעודי של קופות החולים על מנת לאפשר את המשך קיומן של תכניות אלו.

מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי במסגרת הביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים מבוטחים כיום כ-4.6 מיליון מבוטחים ומשולמים תגמולים בסך של כשלושה מיליארד שקל למבוטחים הנמצאים במצב סיעודי. עוד עולה מהמסמך כי רק לכ-60% מהאוכלוסיה יש כיסוי ביטוחי סיעודי באמצעות חברות הביטוח.

בדיון אמר ליאור ברק, סמנכ"ל קופות חולים במשרד הבריאות, כי ההערכה היא שכמחצית מאוכלוסיית בני ה-80 ומעלה תגיע למצב סיעודי ועל המדינה להתערב ולהסדיר את מעורבות קופות החולים.

כשהתבקשה למסור מהו היקף הגירעון בביטוח הסיעודי, טענה שירה עמיאור ממחלקת הביטוח הסיעודי ברשות שוק ההון, כי בשל חובת חיסיון של חברות הביטוח והקופות, לא תמסור לכנסת את הנתון.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), דרש מרשות ההון להעביר לוועדה בתוך שבועיים נתונים על היקף הגירעון, גילאי מבוטחים והערכות אקטואריות שהובילו את הרשות לשנות את תנאי הביטוח הסיעודי. קופות החולים וחברות הביטוח נדרשו להעביר דיווח על מצבו הנוכחי של הביטוח הסיעודי שהן מציעות למבוטחיהן והערכות אקטואריות ליציבות ביטוח זה בשנים הבאות.

עוד דרש יו"ר הועדה כי משרד הבריאות, הביטוח לאומי ומשרד הרווחה יהיו חלק מהצוות שהוקם במשרד האוצר ליצירת מתווה חדש לביטוחים הסיעודיים וכי עבודת הצוות תיעשה בשיתוף עם קופות החולים וגורמי החברה האזרחית. חברי הכנסת נעמה לזימי, מרדכי מיכאל ביטון, מאיר כהן, ואליד אלהואשלה ואחמד טיבי, שיזמו את הדיון, הודיעו כי הם שוקלים הקמה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא.

ח"כ לזימי קראה להסדיר את הביטוח הסיעודי בחקיקה ולהבטיח ביטוח סיעודי ממלכתי שייתן רשת ביטחון לכל מי שזקוק לכך. "החל מהחודש, תנאי הביטוח הסיעודי הולכים לרדת בצורה משמעותית. הפתרון שמצאה רשות שוק ההון כדי לגרום לחברות הביטוח להמשיך ולתת אותו הוא פתרון שפוגע במבוטחים, ויתרה מכך הוא צפוי לקרוס תוך שנה. מספר המבוגרים בישראל גדל יחד עם העלייה בתוחלת החיים. אנחנו חייבים לוודא שהאנשים הללו חיים ומתקיימים בכבוד, במיוחד אם הם סיעודיים.

"לכן, המדינה חייבת להסדיר את הביטוח הסיעודי בחקיקה ולהבטיח ביטוח סיעודי ממלכתי לכל אותם אנשים שזקוקים לסעד. הגשתי חוק מקיף בנושא ואני מקווה שנצליח לקדם אותו כבר בחודשים הקרובים", אמרה.

עוד עלה בדיון כי בעוד מצב הביטוח הסיעודי של ה"כללית", שלה המספר הגדול ביותר של מבוטחים, קשה, בקופות החולים מאוחדת ומכבי המצב רחוק מקריסה.

נציגת רשות ההון עמיאור הסבירה כי ביטוחי קופת החולים הם מוצר כלאיים שאין לו שני בעולם, שבו הפרמיות אינן מועברות לקרן שמשלמת את הכסף הנדרש בחברת הביטוח. עוד אמרה: "לא ציפינו שכל כך מהר נאלץ לאזן את הקרן, אך הכלי היחיד הניתן לנו לכך הוא להפחית הוצאות או להגדיל הכנסות. המשבר כרגע נפתר, אך גם עכשיו כשהקרן מאוזנת, המוצר שברירי".

נושאים קשורים:  ביטוח סיעודי,  קופות חולים,  רשות ההון,  ועדת הבריאות בכנסת,  חולים סיעודיים,  חדשות
תגובות
07.01.2024, 12:11

הביטוח הסיעודי והרפואי הקבוצתי של הרופאים במסגרת הר"י, בוטל ונאלצנו לעבור לביטוח בחברת מנורה מבטחים, בתשלום חדשי גבוה למדי! כיום אני אישית משלם כ-1500 שח לחודש. האם הביטוח הזה מצטרף לביטוח של קופת חולים שעלותו אף היא לא מעטה? והאם הפיצוי הניתן כפול, משני הביטוחים, בעת זקנה עם צורך סיעודי?