חדשות

פיילוט חדש למניעת שפעת: חיסון במינון מוגבר יהיה זמין לגילאי 75+

מחקרים מציגים כי חיסון בריכוז גבוה כנגד שפעת יעיל משמעותית מחיסון רגיל בהפחתת תחלואה, אשפוזים ותמותה באוכלוסיה המבוגרת

חיסון. צילום שאטרסטוק

מדי שנה, עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם יחלו בשפעת, 3-5 מיליון אנשים יחלו בשפעת קשה וכרבע-חצי מיליון אנשים ימותו כתוצאה ממחלה זו. חיסונים כנגד שפעת מהווים כאסטרטגיה היעילה והחסכונית ביותר בהפחתת תחלואה ואשפוזים כתוצאה משפעת כאשר קיימים בעולם חיסונים מסוגים שונים.

בשנים האחרונות פותחו חיסונים המכילים כמות אנטיגן גבוהה פי 4 מחיסונים רגילים. חיסונים אלה מכונים חיסוני High-Doseי(HD). חיסון HDי(Fluzone High-Dose/Efluelda) מרובע כנגד שפעת זמין בארצות הברית משנת 2009 ובישראל משנת 2022. ברוב המדינות המערביות, חיסון זה מומלץ כ-standard of care באנשים בני 65 שנים ומעלה. ההמלצה להשתמש בחיסון HD מתבססת של מספר רב של מחקרים אשר הדגימו את היעילות הגבוהה יותר של חיסון HD לעומת חיסון רגיל כנגד שפעת, יעילות מוכחת של 24.2% שהינה משמעותית במיוחד לגיל המבוגר שנמצא בקבוצת סיכון.

עד להיום חיסון ה-HD היה זמין בישראל אך בכמויות קטנות יחסית שכן קופות החולים לא היו מחויבות לחסן דווקא איתו ומטעמים כלכליים בחרו לעיתים להסתפק בחיסון הסטנדרטי עם היעילות הפחותה. בתחילת דצמבר 2023 התקיים בועדת הבריאות בכנסת דיון בנוגע להתחסנות לשפעת. בדיון הוצגו לועדה נתונים המראים כי השנה ישנה ירידה משמעותית של עשרות אחוזים בשיעורי ההתחסנות לשפעת בכל הסגמנטים ובפרט באוכלוסייה המבוגרת הנמצאת כאמור בסיכון מוגבר. כחלק ממסקנות הוועדה, משרד הבריאות התבקש לאתר תקציב ייעודי לחיסוני HD המיועדים לגיל המבוגר כך שקופות החולים יוכלו לרכוש אותו בפועל כבר לגילאי 75 החל מעונת השפעת הבאה (24/25.) ובהמשך משרד הבריאות יבנה תוכנית רב שנתית למעבר לחיסון מוגבר לכל האוכלוסיה המבוגרת, כנהוג במדינות העולם. בנוסף, התקבלה הנחיה לצאת בקמפיין להעלאת המודעות ליתרונות חיסון ה-HD ולעודד את האוכלוסייה המבוגרת לקבל אותו.

פרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות ציינה במהלך הדיון: "כל הגופים בעולם ממליצים כבר מזמן על החיסון הזה, זה לא דבר חדש, אנחנו כאן בפיגור עצום בארץ שלנו, ארצות הברית, קנדה, בריטניה, צרפת, גרמניה ועוד נותנים את החיסון הזה לאנשים מגילאי 65 ומעלה."

מחקר RCT שממצאיו פורסמו כבר בשנת 2014 בכתב העת NEJM מצא כי בחולים בני 65 שנים ומעלה המקבלים חיסון HD לעומת חיסון רגיל יש הפחתה של 27.3% באשפוזים בגין דלקת ריאות, הפחתה של 17.9% באשפוזים קרדיו-נשימתיים והפחתה של 8.3% באשפוזים כוללים. במטה-אנליזה של 11 עונות שפעת ו-45 מיליון מבוגרים בני 65 שנים ומעלה נמצא כי שימוש בחיסון הוביל לחסכון של 769,000 ביקורים רפואיים, 520,000 אשפוזים קרדיו-נשימתיים ו-4.6 מיליארד דולר. במחקר RCT נוסף שנערך בדנמרק בהשתתפות 12,477 חולים בני 65-79 שנים ווממצאיו פורסמו בשנת 2022 נמצא כי חיסון ה-HD הפחית אשפוזים ב-64.4% לעומת החיסון הרגיל.

מהו חיסון HD?

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון לשפעת,  פרופ' גליה רהב,  שפעת