ישראל במלחמה

דובר צה"ל מגביל את דוברי בתיה"ח לגבי דיווח על חיילים פצועים

בתיה"ח הונחו לדווח רק הודעה יומית אחת, שעה לאחר ההודעה היומית של דו"צ בנושא כדי "לשמור על כבוד הנפגעים" | דובר רמב"ם: "אנו מחויבים לדווח לציבור ולענות בשקיפות לתקשורת"

מסוק צבאי ממריא לאחר פינוי חיילים פצועים מרצועת עזה למרכז הרפואי תל אביב, 8 בנובמבר 2023. צילום אבשלום ששוני/ פלאש 90

בתי החולים נקראים לדווח לתקשורת על מצב החיילים הפצועים המאושפזים אצלם רק בהודעה יומית אחת, בשעה 13:00, שעה לאחר הודעה יומית של דובר צה"ל בנושא. כך עולה מעדכון לדוברי בתי החולים ששלחה רע"ן תקשורת בדו"צ, סא"ל עדי בראל-אבן אתמול (ג').

דוברי בתי החולים נקראים להפיץ רק נתונים מהיממה האחרונה ללא פירוט על פצועים שעל אודות פציעתם לא פורסם בהודעת דובר צה"ל האחרונה.

הנימוק לעדכון ממשק העבודה מול הדוברים הוא "רצון לשמור על כבודם של הנפגעים ומשפחותיהם". עוד מתבקשים הדוברים "להימנע מהפצת הודעות הרומזות על הגעתם של חיילים פצועים אליכם במסגרת אירועים מבצעיים טרם הודעת דו"צ הרשמית".

כמה מדוברי בתי החולים מתרעמים על ההנחיה ומתייחסים אליה כאל ניסיון השתלטות ונגיסה בחירות של עבודת הדוברות, שממילא מגויסת למאמץ הלאומי.

כך למשל אמר דוד רטנר, דובר המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה: "יש לי הסתייגות גדולה מהנוסח ואני מתכוון לשגר להם מכתב תשובה. אני עובד מדינה שעובד בבית חולים ממשלתי 18 שנה, ומעולם לא פגעתי בבטחון המדינה או ברגשות של משפחות נפגעים.

"טיפלנו פה בעשרות מקרים של לוחמי יחידות מובחרות ומסווגות, שנפצעו בפעולות עלומות וסודיות ומעולם לא הפרנו את האמון שהצבא והמשפחות נותנים בנו", מציין רטנר. "יש לי שני עקרונות לפני שאני מתחיל לדברר; הראשון שביטחון המדינה לא ייפגע, והשני שמשפחות של נפגעים לא ישמעו מהתקשורת. אחרי ששתי הדרישות האלו מולאו, אנחנו רואים את עצמנו מחויבים לדווח לציבור ולענות בשקיפות לפניות התקשורת. אם יש לדובר צה"ל שיקולים אחרים, מעבר לבטחון המדינה ומשפחות החיילים, שאני שותף להם, הם לא ענייני".

דובר רמב"ם רטנר מציין כי הרשת למעשה פרוצה: "מבזקנים של הרשתות החברתיות, כמו טלגרם, מדווחים בזמן אמת על הגעה של נפגעים לבתי חולים בכל הארץ, בוודאי בחיפה, היכן שמנחת המסוקים של בית החולים רמב"ם נצפה על ידי עשרות אלפי תושבי העיר שרואים כל מסוק שמגיע ונוחת. ברגע שמבזקן כזה מדווח ומצלם בזמן אמת נחיתת מסוק, ועיתונאי פונה אלי לקבל תגובה - אני מחויב לענות לו, ואני מקפיד גם להתרות ולהזכיר לו שכל דיווח שלו מחייב אישור צנזורה.

"אגב, לא כל מסוק קשור בהכרח לפעילות צבאית. לפעמים אני בכלל פועל להזים פייק ניוז ונאלץ להסביר שהמסוק שנחת בכלל הביא פצוע שנפל מאיזה צוק בגליל ולא חייל מחזית הלחימה".

נושאים קשורים:  דוברות בית חולים,  פצועי מלחמה,  דובר צה"ל,  חדשות,  בית החולים רמב"ם,  דוד רטנר,  ישראל במלחמה
תגובות