ישראל במלחמה

ועדת הבריאות אישרה זמנית מניעת מעבר בין הקופות

הוראת-שעה תאפשר לקופות החולים להתמקד בשירות רפואי מיטבי למבוטחים ולכ-120 אלף מפונים | על הקופות לממן בינתיים הסעות לטיפולי דיאליזה של מי שפונה מביתו

סניף קופת חולים מכבי. צילום: רומן ינושבסקי/ שאטרסטוק

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה אתמול (ב') תקנות בהוראת-שעה, על פיהן בשל מצב המלחמה, יימנע לחודשיים מעבר מבוטחים בין קופות החולים, זאת לבקשת משרד הבריאות. מנתוני מרשם בריאות בביטוח הלאומי, שהוצגו בדיון הוועדה, עולה כי  מפרוץ המלחמה ועד היום נרשמו 3,000 מבוטחים למעבר בין הקופות.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), הדגיש כי אם המלחמה תסתיים לפני 15 בינואר, משרד הבריאות יידרש להעביר לאישור הוועדה תקנות חדשות כדי שיתאפשר לציבור המטופלים לממש את זכותם לעבור בין הקופות. משריקי פנה לכל הקופות לממן בינתיים את ההסעות הנדרשות לטיפולי דיאליזה של מי שפונה מביתו.

ליאור ברק, סמנכ"ל משרד הבריאות, פירט את פעילות המשרד וקופות החולים בתקופה האחרונה, כולל עובדים מגויסים רבים, הענקת שירותי בריאות עד בתי המלון, פתיחת מרפאות רבות במוקדי פינוי האזרחים והענקת שירותים מלאים למבוטחי קופות החולים.

לדבריו, משרד הבריאות ביקש למנוע בחודשיים הקרובים מעבר של מבוטחים כדי לאפשר לקופות לעסוק רק בהענקת שירותים דחופים וכדי לאפשר שירות רפואי למבוטח על ידי רופא שמכיר אותו ואת הרקע שלו ולא להטיל זאת על רופא חדש. ברק הסביר כי גם בגל הראשון של הקורונה הוטלה מגבלה זהה לתקופה דומה.

לדברי עו"ד רננה מיסקין, מהלשכה המשפטית של המשרד, התחרות בין הקופות ויכולת המעבר נועדו להיטיב את השירות למבוטחים, אך לאור הנסיבות, המעברים יקשו על הקופות, יגזלו מהן כוח אדם ותשומת לב ויובילו לשירותים פחותים למבוטחים.

חיים פרננדס, מנכ"ל "לאומית", הדגיש את יכולת הקופות להעניק שירות למי שכבר נרשם למעבר אך ציין כי התקנות נועדו לאפשר לקופות להתמקד בהענקת השירותים בעת המלחמה. גם נציגי "כללית", "מכבי" ו"מאוחדת" תמכו בתקנות וכן נציגי משרד המשפטים.

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד ענת מימון, ציינה את השינוי שנעשה בתקנות לבקשת הוועדה, על פיו בנסיבות מיוחדות יתאפשר מעבר בין הקופות. על פי התקנות, לדוגמה, מצב שבו נדרש מעבר של מבוטח לקופת חולים שבה מבוטח בן זוגו, אם קיים צורך בביצוע טיפול רפואי כך ששני בני הזוג יהיו חברים באותה קופת חולים, או כאשר קיים צורך רפואי משמעותי המצדיק את אישור המעבר, במקרה של אישה בהריון, קבלת ייעוץ מרופא מומחה וכן לצורך רפואי דחוף – לעבור בין הקופות.

לנוסח התקנות, לחץ/י כאן.

נושאים קשורים:  ישראל במלחמה,  קופות חולים,  מעבר בין קופות,  חדשות
תגובות