חדשות

מה אומרות העיניים: מעקב אחרי תנועתן יכול לסייע לאבחון אוטיזם

טכנולוגיה חדשה, שאושרה לאחרונה על ידי ה-FDA, עוקבת אחרי תנועות עיניים של ילדים בעת צפייה בסרטונים המציגים אינטראקציות חברתיות | שיטת המדידה הראתה רמת רגישות גבוהה באבחון אוטיזם

פעוט צופה בסרט. אילוסטרציה

כלים העוקבים אחרי תנועות עיניים עשויים לעזור לאבחן אוטיזם בגיל צעיר יותר, במהירות וברמת דיוק גבוהה. כך עולה משני מחקרים חדשים שפורסמו ביום ג' בכתב העת JAMA.

הממצאים מצביעים על כך שמדידת הדרך שבה ילדים מסתכלים על אינטראקציות חברתיות בסרטונים עשויה להציע סמן ביולוגי לאבחון אוטיזם, לקצר בכך את הזמן הדרוש לביצוע האבחנה ולהאיץ את הטיפול בילד. החוקרים מציינים כי שימוש בכלי כזה יכול לסייע לרופאים באבחון במהימנות של 80%.

במחקר אחד, שכותרתו "מדידה מבוססת מעקב עיניים של מעורבות חזותית חברתית בהשוואה לאבחון קליני מומחה של אוטיזם", נבדקו 475 פעוטות בני 16 עד 30 חודשים שעברו אבחון לאוטיזם בשש מרפאות מיוחדות בארה"ב, בין אפריל 2018 למאי 2019, וכלי מעקב העיניים נכלל באבחון.

החוקרים מצאו שביחס לאבחון קליני של רופא מומחה, למדידות של מעקב העיניים והמעורבות החברתית של הילדים היתה רגישות של 71%, כלומר הן עזרו לאבחן במדויק אוטיזם ב-71% מהמקרים. מבין הילדים, ל-335 היה אבחנה של אוטיזם כאשר הרופאים היו בטוחים בה מבלי להשתמש בכלי מעקב העיניים. כשנעשה שימוש בכלי מעקב העין רק עבור קבוצה זו, החוקרים גילו שהוא הראה רגישות של 78%.

במחקר נוסף מ-JAMA Network Open שנערך בקרב 719 פעוטות בני 16 חודשים עד 30 חודשים, הוצגו להם 14 סרטונים באורך של כ-54 שניות כל אחד ונערכו מדידות המבוססות על מעקב עיניים. החוקרים מצאו כי לכלי האבחוני היתה רגישות של 81.9% באבחון. בקבוצה אחרת של 370 ילדים, בגילים 16 חודשים עד 45 חודשים, למדדי מעקב העין היתה רגישות של 80.6%.

שני המחקרים למדידות המעקב של העין אספו נתונים בקצב של 120 פעמים בשנייה ובתוך 12 דקות של צפייה בוידיאו ומצאו "דרגה גבוהה של דיוק" עם האבחנות הקליניות.

המכשיר למדידה EarliPoint Evaluation אושר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בחודש יוני האחרון במטרה לעזור באבחון אוטיזם. הטכנולוגיה פועלת על ידי מעקב אחרי תנועות העיניים של ילדים בזמן שהם צופים בסרטונים של אינטראקציות חברתיות בין ילדים.

במחקר מוצגים הבדלים למעקב אחרי תנועות עיניים בילדים "רגילים" לילדים עם אוטיזם: ילד ללא אוטיזם ימקד למשל את תשומת הלב שלו בתנועות ידיים של הילד המופיע בסרטון כאשר הוא מצביע על משהו. הוא גם עשוי להסתכל על פניו של ילד שנראה עצוב או מחייך בסרטון. לעומתו, תשומת הלב של ילד עם אוטיזם תנדוד מעבר לאינטראקציות החברתיות והוא לא ישים לב כלל לתנועות הידיים או להבעות הפנים. את אלה ניתן לזהות בתנועות העיניים שלו, נכתב בכתבה ב-CNN שסקרה את המחקרים.

וורן ג'ונס, מנהל מחקר במרכז מרקוס לאוטיזם בבית החולים לילדים Children's Healthcare של אטלנטה, אחד ממחברי המחקרים, אמר כי התקווה היא שהטכנולוגיה למעקב עיניים תוכל לסייע לתהליך האבחון בעזרת מדידות אובייקטיביות, המודדות אותו דבר בכל ילד. "אנחנו משתמשים בסצינות אלו כדי לבדוק אם ילדים שמים לב למידע שאנו מצפים שישימו אליו לב בהתאם לגילם", אמר ג'ונס.

נושאים קשורים:  אבחון,  אוטיזם,  חדשות,  מחקרים
תגובות