דעות

ביה"ס הפרטי לרפואה באוניברסיטת רייכמן יחזק את הרפואה בפריפריה

יותר מ-50% מהמתמחים בפריפריה באים מבתי ספר לרפואה בחו"ל שבוגריהם לא יוכלו בעתיד הקרוב לגשת לבחינות הרישוי בישראל | הפתרון הוא פתיחת בתי ספר לרפואה נוספים בארץ ומלגות לסטודנטים שיבחרו לעבוד בפריפריה

אוניברסיטת רייכמן. צילום: עמית גרון

קיים מחסור חמור ברופאים במדינת ישראל, הזקוקה מדי שנה ל-2,000 רופאים, אך בפועל מכשירה פחות מ-40% מהם. כרופא וכציוני, שמערכת הבריאות בישראל חשובה לו, מציאות בה מרבית הסטודנטים הישראלים לרפואה נאלצים ללמוד בחו"ל וחלקם, כתוצאה מכך, גם נשאר בחו"ל, היא בלתי נסבלת בעיני ופוגעת בחלום הציוני.

חלק מאותם סטודנטים לומד במוסדות אקדמיים מצוינים, אך לצערי חלקם לומד באוניברסיטאות שאינן עומדות בסטנדרטים המינימליים להכשרה. החל משנת 2026, בוגריהן של מוסדות אלה לא יוכלו עוד לגשת לבחינות הרישוי בישראל ולשמש כאן כרופאים. התוצאה תהיה דרמטית: ירידה של מעל 300 רופאים חדשים במערכת.

אך בעוד שהפגיעה בבתי החולים במרכז תהיה מינימלית, שכן רוב המתמחים הם בוגרי בתי הספר לרפואה בארץ או בתי הספר לרפואה הטובים בחו"ל, הפגיעה בבתי החולים בפריפריה תהיה משמעותית.

יותר מ-50% מהמתמחים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל באים מאותם בתי ספר לרפואה שבוגריהם לא יוכלו בעתיד לגשת לבחינות, כדוגמת בית החולים ברזילי באשקלון, שבו 67% מהרופאים למדו רפואה בבתי ספר אלה.

המשבר בשנת 2026 צפוי להיות מהחמורים שידעה מערכת הבריאות. על כן, המל"ג חייב לפעול מיידית על מנת להעלות את מספר הרופאים הלומדים בישראל, הן על ידי הרחבת המסגרות הקיימות והן על ידי פתיחת בתי ספר חדשים לרפואה, כפי שהמליצה חטיבת הבריאות של ה-OECD בדו"ח שפורסם במאי השנה.

בית הספר לרפואה שעתיד להיפתח באוניברסיטת רייכמן אינו בא להחליף את בתי הספר הקיימים ואף מתחייב שלא לקחת מהם מרצים, לכן אין שום סיבה לראות בו איום – רק הזדמנות. יתרה מזאת, מדובר בתולדה של שיתוף פעולה נדיר במערכת הבריאות, בין אוניברסיטת רייכמן לבין המוסדות הרפואיים המובילים בישראל: קופת חולים מכבי, חטיבת הקהילה בקופת החולים כללית והמרכזים הרפואיים רבין, שניידר ושיבא.

כל תוספת באוניברסיטאות הקיימות מבורכת, גם פתיחת ביה"ס לרפואה במכון ויצמן ובעתיד גם באוניברסיטת חיפה. אבל החשוב, הערכי והציוני מכל הוא שהחל מהשנה הבאה עשרות ובהמשך מאות סטודנטים לא יצטרכו עוד ללמוד רפואה מחוץ למדינת ישראל

היום מסובסדות האוניברסיטאות הציבוריות, בוגריהן בוחרים בעיקר להתמחות במרכז וחלקם אף מהגר לחו"ל. זו זכותם, כמובן, אך מדוע כספי משלם המיסים הישראלי מושקעים בהכשרת רופאים אלה. נכון יותר, כפי שמוצע על ידי אוניברסיטת רייכמן, שהמלגות יינתנו לסטודנטים שיבחרו לעבוד בפריפריה.

לסיום ובנימה אישית, את כל חיי המקצועיים הקדשתי לרפואה הציבורית במדינת ישראל וגם המקצוע בו בחרתי – פתולוגיה - הוא מקצוע במצוקה. כיום אני מנהל בית חולים ציבורי במדינת ישראל – בית החולים הכללי ב"שיבא". אני סבור כי כל תוספת באוניברסיטאות הקיימות מבורכת, כנ"ל לגבי פתיחת בית ספר לרפואה במכון ויצמן ובעתיד גם באוניברסיטת חיפה. אבל החשוב, הערכי והציוני מכל בעיניי, הוא שהחל מהשנה הבאה עשרות ובהמשך מאות סטודנטים ישראלים לא יצטרכו עוד ללמוד רפואה מחוץ למדינת ישראל. כל מי שמתנגד לכך, מתנגד לבריאותם ורווחתם העתידית של אזרחי ישראל.

פרופ' ארנון אפק, הדיקן המייסד של בית ספר דינה רקנאטי לרפואה שעתיד להיפתח באוניברסיטת רייכמן; המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות

נושאים קשורים:  פרופ' ארנון אפק,  אוניברסיטת רייכמן,  פריפריה,  לימודי רפואה,  חדשות,  דעות,  מחסר ברופאים
תגובות
אנונימי/ת
06.07.2023, 20:58

משתמע מהכתבה שיש מתנגדים . נשארנו מסוקרנים . מי מתנגד ומדוע? . היש משהו חשוב שלא מסופר בכתבה הדלה הזו ?

אנונימי/ת
07.07.2023, 09:11

בפקולטה שממוקמת במוסד יוקרתי, עם שכר לימוד של 90,000 ש"ח לשנה ע"פ הפרסומים, אני מרשה לעצמי להניח שמספר הרופאים שירצה לעבוד בפריפריה יתקשה למלא מונית שירות.

15.07.2023, 08:07

מסכים לחלוטין!!!

07.07.2023, 09:42

אולי הפתרון להגברת הכשרת מורים בפריפריה הוא הכשרת רופאים בפריפריה ... לא המיוחסים באוניברסיטה פרטית.עוד בגליל בנגב האשקלון. חיזוק הפקולטאות בפריפריה באריאל ובצפת.

אנונימי/ת
07.07.2023, 10:27

ברור, מי שבא עם המרצדס של אבא לבין טחוני ילך לשרת את המדינה בפוריה.
תגיד, אתה אמיתי????

אנונימי/ת
07.07.2023, 10:45

כל כך הרבה שטויות במאמר אחד . לא חסרים רופאים בישראל פשוט מערכת בריאות מסואבת המבזבזת את זמנם , ידרי ניתוח שעובדים בחצי תפוקה . מערכת בריאות מלאה פקידונים שמישהו צריך לממן את שכרם . כל מטרת בית הספר הפרטי הינה כסף וכביכול פריסטיזיה למקימים .

אנונימי/ת
07.07.2023, 10:52

האם כל הפרוייקט הזה בא לשרת יותר את המארגנים היזמים המרצים והסטודנטים העשירים, והפריפריה לא תרוויח מזה דבר ?!

אנונימי/ת
07.07.2023, 10:58

מי שעוקב אחרי מסלול ההמראה של הפתולוגופוליטיקאי המקיאבליסטי הזה לא יכול שלא להתפעל מהשתלבותו במפעל חדש לייצור רופאים.

אנונימי/ת
07.07.2023, 11:04

אכן כספי משלם המיסים הישראלי צריכים להיות מושקעים באוניברסיטאות כולל
בפקולטות לרפואה בצורה מסיבית כי אלו צרכי המדינה האמיתיים ועל מנת שלימודי הרפואה יהיו זמינים לכולם . כסף יש בשפע (14 מליארד ויותר), הוא פשוט מושקע במקומות הלא נכונים ....

אנונימי/ת
07.07.2023, 11:14

הפרטה כזו של לימודי הרפואה לא תועיל למקבלי השירות הרפואי בעתיד . הרפואה לעשירים רק תואץ ותעמיק הפערים החברתיים....

אנונימי/ת
07.07.2023, 11:41

לימודי רפואה בהרצליה לעשירים, יחזקו את השרון ברופאים פרטיים ומקושרים. אין פה תרומה לשרות הציבורי או לפריפריה.

אנונימי/ת
07.07.2023, 11:51

אני כבר מספיק זקן, כדי להסתכל על תמונה ולראות את קורי העכביש מאחוריה. פרופ ארנון אפק, פריבלג, בוגר קרן וכסנר. יעשה הכל לבסס בית ספר לרפואה במרכז. ככה הם למדו. הפוליטיקאים מטומטמים ואנחנו הפקידים נחליט במקומם. במקום לעודד סטודנטים ללמוד בפריפריה עם סיכוי קידום והמשך עתיד שם. משקיעים הון עתק בפיתוח תשתיות במרכז העשיר בלאו הכי. על כל שקל המושקע בבריאות בתרומה או בהון עצמי, המדינה משקיעה פי עשר. סדרי גודל, בית חולים לילדים בסורוקה 15 מיליון
חיים סבן, המדינה 300 מיליון . בית חולים לנשים בסורוקה דומה. בסופו של דבר הכסף מגיע מהמדינה, או ליתר דיוק מהכיסים שלנו. במצב כזה עדיף שנתרום מכיסינו לשיפור השירות והרפואה בפריפריה. שם הצורך האמיתי.

אנונימי/ת
07.07.2023, 13:19

חיים שיבא בטח מתהפך בקברו כשהוא רואה איך הגיע מוסד ציבורי- ממשלתי ל"עיר הבריאות" על שלוחותיה תאבות הבצע. קודם היתה תכנית ניו יורק, אחר כך תכנית קפריסין ועכשיו זה מכללת רייכמן הפרטית. ואפק עוד מעיז להתהדר בנוצות של "תרומה לפריפריה".

אנונימי/ת
07.07.2023, 12:06

כשאני רואה הכחבה הזו, אני רואה גם את הממשלה הזו ואני גם רואה את חצי העם שהצביע לה, שלא לדבר על יוקר המחיה והמהפכה המשפטית והמנהיגים המושחתים והאידאולוגיה הרווחת בקירבנו של : כסף, כוח וכבוד. וזה כל כך עצוב, כי הרפואה הציבורית והשוויונית לכולם של פעם כבר לא תחזור.

אנונימי/ת
07.07.2023, 13:19

לא בפקולטה זו הפתרון למצוקת הפריפריה. הפערים בין ברזילי , פוריה, הלל יפה, לניאדו, העמק למרכז זועקים לשמיים

אנונימי/ת
07.07.2023, 14:04

כל המצקצקים דמוקרטיה, נאלמים דום כאשר הערכים הדמוקרטים אינם מיטיבים עם כיסם הכלכלי. מדוע ההמונים, שמגנים על ההגמוניה של השופטים המשוחתים, אינם יוצאים לרחובות בדרישה, שהמדינה תאפשר לימוד תואר ראשון חינם למקצועות עדיפים לילדיהם ומי שיעבור רף מסוים יזכה להמשיך בלימודים לתואר גבוה יותר כמו בלימודי רפואה? איזה סטודנט יכול לממן שנת לימודים בעלות של 90,000 ש"ח?

אנונימי/ת
07.07.2023, 15:04

מעניין, דווקא במדינות בהן שלטה הדיקטטורה הקומוניסטית, הרפואה היתה שווה לכל נפש. אני מקווה שאני לא נותן רעיונות לתומכי המהפכה/הדיקטטורה המשפטית.
פשוט צריך ממשלה שפויה ולא מושחתת שתתעל את כספי המדינה למקומות הנכונים ותמנע שכר לימוד של 90,00 שח

אנונימי/ת
07.07.2023, 15:41

זה די פשוט: בהנתן שדות קליניים מוגבלים בהיקפם-בית הספר הזה בא על חשבון הרחבת בתי הספר האחרים מבחינת משאבי המדינה. אם אין מחסור בשדות קליניים: הרי שבית הספר הוא תוספת פרטית שלא באה על חשבון כלום.
נסיונות ההתפתחות והטיעונים חסרי הקשר למציאות לא מחמיאים לדיקן החדש משום שהם חסרי שחר. לחיזוק הרפואה בפריפריה צריך פשוט לחזק את הרפואה בפריפריה....

אנונימי/ת
07.07.2023, 15:48

שכר לימודים של 90,000 ש"ח לשנה זו לימודי רפואה לסטודנטים עשירים ובהמשך רפואה לעשירים במרכז, אין כאן כל תרומה לפריפריה !
הפרטת לימודי הרפואה היא צעד רע מאוד

אנונימי/ת
07.07.2023, 16:54

בית ספר לרפואה לעשירים בלבד?..! מה הולך פה? בני העשירים יעברו לעבוד הנגב ובגליל ויעזבו את המרכז השמנמן?..על מה הכתבה הסוריאליסטית הזו? במקום להוריד תנאי קבלה לבתי ספר בארץ בונים בית ספר לעשירים בלבד! בושה למדינת ישראל!

אנונימי/ת
07.07.2023, 18:05

מגוכך

אנונימי/ת
08.07.2023, 02:43

א. במחילה מכבודם של הגולשים, רק המחשבה של בוגרי הבינתחומי מתמחים בפריפריה מצחיקה עד כדי דמעות (של יאוש).
ב. לעניין הקמת הפקולטה והשדות הקליניים - כל פקולטה חדשה שתעמוד בסטנדרטים הקיימים כיום בישראל (לא משהו אבל עדיף על מזרח אירופה) מבורכת. רוצים פרטי ולחלוב את הסטודנטים והוריהם? במידה והם מסכימים, זכותכם. אה-מה-מה? בתי החולים והקופות הן משאב לאומי ציבורי בלבד. לא עסק פרטי של גמזו, קרייס, או אפק. רוצים לפתוח פקולטה? בכיף. אבל קודם - נא לפתח שדות קליניים פרטיים במימון פרטי, דהיינו - מיון, פנימית, ילדים, פסיכיאטריה, נשים ומיילדות, כירורגיה כללי וכו' באסותא רמת החייל, מדיקה, הרצליה מדיקל סנטר וכו'. עד אז? להאזר בסבלנות, או שתקבלו עתירות לבג''ץ וסנקציות נוספות.

אנונימי/ת
08.07.2023, 08:02

1984
הכותרת על פתיחת בית ספר רפואה לעשירים במרכז הארץ מדברת על קידום הפריפריה
ממש אורוול לעניים...