מחקרים

מניעת תחלואה באומיקרון בקרב מטופלים עם ממאירות המטולוגית

נמצא כי הטיפול עם נוגדנים חד-שבטיים בשם טיקסגבימאב/סילגבימב נמצא יעיל במניעת זיהומים ותוצאים עגומים עקב תחלואה בקורונה עבור מטופלים עם דיכוי חיסוני, הכוללים גם ממאירויות המטולוגיות, גם במהלך גל האומיקרון

וריאנט של נגיף הקורונה. אילוסטרציה

מטופלים עם דיכוי חיסוני, כגון אלו עם ממאירות המטולוגית, נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה בקורונה, תוצאים עגומים ותמותה. טיקסגבימאב/סילגבימב הינו שילוב של נוגדנים חד-שבטיים אשר נקשרים לחלבון הספייק של נגיף SARS-CoV-2. במחקר פאזה 3 בשם PROVENT דווח כי טיפול מניעתי עם טיקסגבימאב/סילגבימב הפחית באופן משמעותית את הסיכון של מטופלים עם דיכוי חיסוני לחלות בקורונה. אך מחקר זה בוצע לפני פרוץ גל האומיקרון. בסקירה וניתוח-על זה החוקרים סיפקו סיכום מעודכן של היעילות האמיתית של טיקסגבימאב/סילגבימב במטופלים עם דיכוי חיסוני, כולל אלו עם ממאירות המטולוגית.

מחקרים קלינים מהתאריך 1 לינואר 2021 ועד 1 לאוקטובר 2022, אשר דיווחו על זיהומים לאחר טיפול עם טיקסגבימאב/סילגבימב, נכללו בסקירה. אשפוזים עקב קורונה, אשפוז במחלקה לטיפול נמרץ ותמותה גם נבחנו. ניתוח-על בוצע על מנת לבחון את היעילות הקלינית הכוללת. בסקירה נכללו 18 מחקרים שבהם השתתפו 25,345 מטופלים עם דיכוי חיסוני, מהם 5,438 היו מטופלים עם ממאירות המטולוגית.

תוצאות המחקר הדגימו כי היעילות הקלינית הכוללת של טיקסגבימאב/סילגבימב כנגד תחלואה בקורונה, אשפוז, טיפול במחלקה לטיפול נמרץ או תמותה מסויימת לקורונה עמדה על 40.54%, 66.19%, 82.13% ו-92.39%, בהתאמה.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול עם טיקסגבימאב/סילגבימב הינו יעיל בהפחתת זיהומים עם SARS-CoV-2 ותוצאים חמורים בנבדקים עם דיכוי חיסוני, הכוללים בין היתר גם מטופלים עם ממאירויות המטולוגיות, גם בתקופה בה זן האומיקרון היה נפוץ. מחקרי העולם האמיתי הינם חשובים לצורך אישוש מתמשך של יעילות קלינית של הטיפול עבור מטופלים עם דיכוי חיסוני, גם כנגד זנים חדשים של COVID-19.

מקור:

Suribhatla R, Starkey T, Ionescu MC, Pagliuca A, Richter A, Lee LYW. Systematic review and meta-analysis of the clinical effectiveness of tixagevimab/cilgavimab for prophylaxis of COVID-19 in immunocompromised patients. Br J Haematol. 2023 Jun;201(5):813-823. doi: 10.1111/bjh.18782. Epub 2023 Apr 3. PMID: 37006158.

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  אומיקרון,  טיקסגבימאב/סילגבימב,  ממאירות המטולוגית