חדשות

רמב"ם: טיפול חדשני, ממוקד ועוצמתי לסרטן הערמונית

לראשונה בוצע ברמב"ם הרס גידול סרטני בערמונית על ידי קרינה פנימית חד פעמית, עוצמתית וממוקדת | הטיפול הקצר בן כמה דקות בלבד ניתן לחולה עם גידול שפרץ מחוץ לערמונית, לא השארת חומר רדיואקטיבי בגוף

ד"ר תומר חרס. מומחה לאונקולוגיה קרינתית, מנהל מחלקת אונקולוגיה ברמב"ם. "החשיפה הנקודתית לקרינה מובילה למות התאים הסרטניים בתוך מספר שבועות". צילום ניצן זוהר

טיפול שבוצע לאחרונה במרכז הרפואי רמב״ם בחיפה הורס גידול סרטני בערמונית מבלי לפגוע באיברים אחרים וזאת באמצעות קרינה פנימית חד פעמית, עוצמתית וממוקדת.

"בשיטה חדשה ובפעם הראשונה בישראל הצלחנו, בטיפול קצר של כמה דקות, להחדיר לגוף החולה קרינה עוצמתית, הרסנית לגידול. היא מבוצעת ללא חתכים עם התאוששות מהירה. מדובר בבשורה של ממש עבור חולים אלה שלא היה עבורם עד היום מענה", אומר ד"ר תומר חרס, מומחה לאונקולוגיה קרינתית ומנהל מחלקת אונקולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם, שביצע את הפרוצדורה.

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל ונמצא בשני העשורים האחרונים בעלייה מובהקת. על פי נתוני משרד הבריאות, בכל שנה מתגלים בישראל כ-2,500 מקרים חדשים.

הטיפול ברמב"ם בוצע לראשונה בחולה סרטן ערמונית עם גידול שפרץ מחוץ לערמונית, בשיטה הנקראת HDRי(high dose rate) ברכיתרפיה, במהלכה מקור קרינה עוצמתי מאוד מוכנס לתוך הגידול בשיטות זעיר פולשניות מתקדמות, ואז מוסר בתוך דקות ספורות לאחר שגרם נזק משמעותי לתאי הגידול. החשיפה הנקודתית לקרינה זו מובילה למות התאים הסרטניים בתוך מספר שבועות.

"השיטה החדשה מובילה לפגיעה ממוקדת בתאים הסרטניים. אחד היתרונות הגדולים שלה היא האפשרות לטפל בחולים שיש להם גידול שפרץ את מעטפת הערמונית. עד היום, הטיפול המיטבי לחולים הללו היה שימוש בקרינה חיצונית, דבר שכרוך בסיכון לנזק משמעותי לאיברים שסביב הערמונית ולתופעות לוואי כמו שליטה על הסוגרים, קושי במתן שתן ואין אונות״, מסביר ד"ר חרס.

לדבריו, ״המחקרים מוכיחים שהשיטה החדשה מאפשרת טיפול עם פחות תופעות לוואי בשל העובדה שהקרינה ממוקדת ונשלטת על ידי המנתח בתוך הערמונית ובגידול״.

מערכת ייעודית שיובאה במיוחד לרמב"ם מאפשרת לבצע את ההליך הזעיר פולשני ברמת הדיוק הדרושה. "השיטה דרשה הכשרה ממושכת של המנתח ושל שאר הצוות הרפואי, חדר ניתוח ייעודי וציוד מותאם כדי לתכנן ולבצע את ההליך בצורה האופטימלית", מספר ד"ר חרס.

לדבריו, יתרון נוסף של הפרוצדורה החדשנית היא העובדה שלא נשאר מקור קרינה בתוך גוף המטופל לאחר היציאה מחדר הניתוח, ו"בשחרור מבית החולים אין חתכים או תפרים ואין כל מגבלות בחזרה לשגרה".

טיפולי קרינה מתאימים לחולים עם גידול סרטני בתוך ערמונית (גידול ממוקד) ולחולים שהמחלה התקדמה והגידול הסרטני פרץ את מעטפת הערמונית. הפרוצדורה החדשנית, אומרים ברמב״ם, היא בשורה של ממש במקרים של סרטן אלים, שכן לחולים שהגידול פרץ את מעטפת הערמונית הטיפול שהיה קיים עד כה הוא רק הקרנה חיצונית, שם הסיכון לתופעות הלוואי (שליטה בסוגרים ואין אונות) גבוה כיוון שכל הקרינה מגיעה לאזורים נרחבים סביב הערמונית. בברכיתרפיה  משתמשים במקור קרינה שפולט קרינה בקצב עוצמה נמוכה או גבוהה. הוא מוכנס לתוך הגידול בניתוח זעיר פולשני, ושם במשך שבועות הוא יביא בהדרגה למות הגידול.

בשיטה זו מתאפשר מתן טיפול בקצב מנה גבוה, ללא השארת חומר רדיואקטיבי בגוף שמביא להגבלות סביב חשיפה לילדים. ד"ר חרס מוסיף כי "לחולים שאינם יכולים להתראות עם הילדים והנכדים, מדובר במגבלה משמעותית נוספת דווקא בזמן שהם הכי זקוקים לתמיכה. השיטה החדשה מציעה יתרון גם בכך שהיא מונעת את הסיכונים לחשיפה לקרינה מהסובבים".

המטופל הראשון השתחרר מבית החולים מיד ולא נזקק לאשפוז, ובנוסף לא נזקק להנחיות מגבילות עקב פליטת קרינה.

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  טיפולי קרינה,  בית החולים רמב"ם,  ד"ר תומר חרס,  חדשות
תגובות