חדשות

רוה"מ לפיד קבע: ההיערכות לקיצור התורנויות בפריפריה תחל מיד

הכוונה: מתווה קיצור התורנויות ייכנס לתוקף עד ספטמבר הבא | יו"ר מרשם, ד"ר ביטון: "המעורבות האישית של ראש הממשלה ושל מנכ"לית משרדו אפשרו את פריצת הדרך" | הרי": "מתווה גרוע וחסר אחריות"

מחאת המתמחים ברחבת הבימה בתל אביב. צילום ארכיון: אלעד גוטמן

ראש הממשלה יאיר לפיד הכריע כי ההיערכות לקיצור תורנויות המתמחים ל-16 שעות תחל בפריפריה באופן מיידי. הכוונה היא שהמתווה שסוכם לקיצור התורנויות יוכל להיכנס לתוקף עד ספטמבר 2023. במקביל, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הבהירה במכתב למנהלי בתי החולים, שכל בית חולים שיכול לקצר תורנויות כבר עכשיו, רשאי ואף מומלץ שיקצר את תורנויות המתמחים, גם במרכז. בהר"י ממשיכים להתנגד למתווה והאשימו את ראש הממשלה ושרת הכלכלה כי "גזרו גזר דין מוות על הרפואה הציבורית בפריפריה".

ראש הממשלה לפיד סיכם אמש, לאחר עבודת מטה ארוכה יחד עם שרת הכלכלה ברביבאי ועם שר הבריאות ניצן הורוביץ, את תחילת ההיערכות וקידום הקצאת המשאבים הנדרשים למתווה קיצור התורים. בתום פגישה עם מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ ושיחה טלפונית עם ראש הממשלה מברלין, הסכימה יו"ר ארגון הרופאים המתמחים מרשם, ד"ר ריי ביטון, למשוך את מכתבי ההתפטרות ולחזור לעבודה סדירה.

ראש הממשלה לפיד אמר כי "התורנויות של המתמחים לא שפויות, התנאים שלהם לקבלת החלטות של חיים ומוות לא אפשריים. התחייבתי שנעשה הכל כדי לקצר את הזמנים, נרתום איתנו את קופות החולים ובתי החולים. המתמחים והמתמחות דואגים לנו ומטפלים בנו כבר שנים ארוכות. הגיע הזמן שנטפל בכם בחזרה, זה צעד ראשון להערכות ואני מודה לד"ר ריי ביטון על ההיענות והעבודה המשותפת".

שר הבריאות ניצן הורוביץ בירך על הסיכום: "אני מברך על התערבותו של ראש הממשלה לטובת קיצור תורנויות המתמחים. הקצאת המשאבים והתקנים, שסוכמו לפני כשנה, הכרחיים להתנעה ממשית של המהלך. לאחר המאבק הארוך שניהלתי למען קיצור התורנויות ובתום עבודת מטה מקצועית ואחראית שהוביל משרד הבריאות, אפשר וצריך לצאת לדרך מיד".

במכתב שנשלח בשבוע שעבר ועליו חתומים יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, מ"מ איגוד מנהלי בתי החולים ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים, ציינו החותמים כי הם "מברכים את הממשלה אשר מגויסת לקידום שיפור תנאי הרופאים, הקלה בעומס בשעות העבודה ושעות התורנויות. אין ספק כי יש לתת מענה מהשורש למצוקת התורנויות".

יו"ר "מרשם", ד"ר ביטון, אמרה: "אין ספק שעשינו היום צעד משמעותי לקראת התחלת היישום של קיצור התורנויות. המעורבות האישית של ראש הממשלה יאיר לפיד ושל מנכ"לית המשרד נעמה שולץ, אפשרו את פריצת הדרך ואנחנו מודים להם על כך. עתה, משהובהר שאין כל מניעה משפטית ובהוראת רוה"מ, אנחנו מצפים ממשרד האוצר להעביר את התקציב שסוכם באופן מיידי להתחלת התהליך. זו גם הזדמנות להודות לשר הבריאות ניצן הורביץ ולשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שעמדו לצידנו לאורך כל הדרך. קיצור התורנויות עוד לא הושג ואנחנו נמשיך לפעול כדי שייצא לפועל בהקדם ובכל בית חולים בארץ, עבור המתמחים ועבור כל הציבור בישראל".

יו"ר הר"י: "גזר דין מוות על הרפואה הציבורית בפריפריה"

אולם, לא כולם סמכו את ידיהם על ההחלטה. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, התבטא בחריפות נגדה והאשים את ראש הממשלה ושרת הכלכלה ש"גזרו גזר דין מוות על הרפואה הציבורית בפריפריה. במקום לחזק את המתמחים, מחזקים את החזקים ומנחיתים מכה אנושה על החלשים ממילא". הוא כינה את המתווה "גרוע וחסר אחריות".

לדברי פרופ' חגי, "קומץ המחלקות במרכז הארץ שיוכלו להרשות לעצמן קיצור תורנות לפני ספטמבר 2023 וללא תקציב ממשלתי ייעודי רק ירחיבו את הפערים וייגרמו לכך שהרופאים הצעירים לא יגיעו לפריפריה".

פרופ' חגי הסביר כי כבר היום בתי החולים בפריפריה חווים קושי גדול בגיוס רופאים חדשים, והקושי הזה רק ילך ויחמיר בעקבות "המודל הוולונטרי" שמציעים ברביבאי ולפיד. "על רקע המחסור הקיים ברופאים, וללא מתן עדיפות לפריפריה, ההיתר הוולונטרי שישרת את אותן קומץ מחלקות בבתי החולים במרכז, מהווה מתווה גרוע וחסר אחריות, שמהול כולו בטעמים פוליטיים קצרי טווח".

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  ראש הממשלה יאיר לפיד,  ד"ר ריי ביטון,  מתמחים,  פריפריה,  פרופ' ציון חגי,  חדשות
תגובות