חדשות

תקציבי הפרסום של קופות החולים יגדלו פי שלושה, אך תחת הגבלות

20 שנה לאחר שנקבעו כללי תחרות בין הקופות בתחום הפרסום והשיווק, ועדה של משרד הבריאות עושה סדר בתקציבי הפרסום, השיווק והמידע למבוטחים תחת כללים מגבילים יותר

ביקורת על "מאוחדת" ששילמה מיליוני שקלים לחברת רשת (ערוץ 12) ולשני שחקנים שהופיעו בדמויות ה"טורטלים" כפרזנטורים שלה. צילום: מתוך דף הפייסבוק של "מאוחדת"/ יח"צ

תקציב הפרסום ופעולות השיווק של ארבע קופות החולים, המסתכם כיום ב-37 מיליון שקל, יעלה ל-90 מיליון שקל, אך ייכללו בו הגבלות חדשות. כל פרסום  שנועד לקהל הרחב במדיה המונית ייחשב לחלק מהתקציב הזה. כך דיווחה הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר".

במשרד הבריאות רואים בפעילויות הפרסום ושיטות השיווק שנוקטות הקופות במסגרת התחרות ביניהן ג'ונגל שמחייב הסדרה. נמתחה בו ביקורת על "מאוחדת" למשל, ששילמה מיליוני שקלים לחברת רשת (ערוץ 12) ולשני שחקנים שהופיעו בדמויות ה"טורטלים" כפרזנטורים שלה, וזאת כאשר מדובר בגוף ציבורי עם תקציב חסר וגירעון קבוע. בנוסף לפרזנטורים היקרים, משקיעות הקופות בקניית מאגרי שמות של מבוטחי קופות אחרות, מעניקות חסויות לכנסים שאין להם שום קשר עם בריאות ורפואה (כנסים תורניים למשל) או לאירועי בידור המוניים ובנוסף גם מקדמות הסכמי בלעדיות עם רופאי משפחה בעיקר כדי שלא יעבדו עם קופות אחרות.

רק עתה, לפי הדיווח, החליט משרד הבריאות לעשות סדר בנושא הזה, 20 שנה לאחר שנקבעו כללי תחרות בין הקופות בתחום הפרסום והשיווק, כאשר במהלך השנים הקופות מצאו דרכים מתוחכמות להתגבר על המגבלות וכן בשל הצורך לעדכן את הכללים מול אפיקי פרסום חדשים והשימוש ברשתות חברתיות.

צוות שכלל נציגים ממשרדי הבריאות והאוצר, קופות החולים, משפטנים ונציגי ציבור הגיש בשבוע שעבר את המלצותיו לארגון מחדש של תקציבי הפרסום, השיווק והמידע למבוטחי קופות החולים. בראש הצוות, ליאור ברק, סמנכ"ל לפיקוח על קופות חולים במשרד הבריאות. ההמלצות נועדו למנוע ויכוחים בין הקופות על הגדרת כל פעולה – האם היא במסגרת מסירת מידע לציבור המבוטחים או גימיק שיווקי ופרסום.

הוועדה החליטה כאמור להגדיל כמעט פי שלושה את תקציבי הפרסום של הקופות, ל-90 מיליון שקל עבור כלל הקופות, 80% מהסכום יחולק באופן שווה בין ארבע הקופות, כל אחת תיהנה מ-18 מיליון שקל והשאר, בהתאם לגודלה של הקופה. מה שסווג עד כה כמידע למבוטחים - כל סוג של פרסום לקהל הרחב שנעשה במדיה המונית (טלוויזיה, רדיו, שלטי חוצות, דיגיטל וכו') - ייכנס תחת הגבלת הפרסום של 90 מיליון השקלים. הקופות יהיו רשאיות לשחק כרצונן ביעדי ההוצאות שלהן במסגרת התקציב הזה, משרד הבריאות לא יתערב ובלבד שמסגרת התקציב שנקבע תישמר. הקופות גם יידרשו להוציא לפחות 10% מהסכום התקציב שנקבע על קידום בריאות ורפואה מונעת.

אלא שעל פי הדיווח, בקופות החולים רואים בהחלטות הללו הרעת תנאים מאחר שלפי הערכותיהן, בפועל הוצאות פרסום ומידע יכולות להגיע עד 200 מיליון שקל בשנה.

נושאים קשורים:  קופות החולים,  תחרות,  פרסום ושיווק,  משרד הבריאות,  תקציב
תגובות
אנונימי/ת
09.08.2022, 09:02

סוף סוף פעולה מבורכת.מדוע לבזבז כספי ציבור על הטיפול בחולים ? עדיף להשקיע את הכסף במשרדי פירסום ובליצנים שמרויחים מיליונים.