חדשות

NEJM: נטילה יומית של ויטמין D לא מורידה את הסיכון לשברים

בדיקת דם לויטמין D נמצאת במקום ה-7 ברשימת בדיקות המעבדה המובילות בארה"ב | מחקר חדש מטיל ספק בנחיצות הבדיקה וטוען: ללא גורמי סיכון, אין צורך ליטול תוספי ויטמין D כדי למנוע שברים

תוספי תזונה, ויטמינים (צילום: אילוסטרציה)

ידוע שלויטמין D יש תפקיד בתחזוקה של העצמות ושעם העלייה בגיל העצמות נחלשות. דבר זה גורם לאחד מכל שלושה מבוגרים בני 60 ומעלה בארה"ב לקחת תוסף ויטמין D. עם זאת, עד עתה לא היה ברור עד כמה מועיל הויטמין במניעת שברים בעצמות.

מחקר חדש בכתב העת New England Journal of Medicine מראה שויטמין D לבדו אינו מסייע במניעת שברים בעצמות באוכלוסיה הבוגרת הכללית. החוקרים בדקו מאגרי נתונים גדולים של ניסויים קליניים ומצאו שמינונים יומיים של תוסף ויטמין D לא הורידו באופן משמעותי את סך השברים בעצמות אצל אנשים מבוגרים. הם גם לא מצאו הבדלים בהשפעות של ויטמין D על שברים על סמך גזע או קבוצה אתנית, מדד מסת הגוף או גיל.

קבוצת החוקרים מארה"ב הסתמכה על נתוני מחקר קודם שבדק את התועלת של ויטמין D על הסיכון לסרטן או למחלות לב וכלי דם אצל גברים ונשים בריאים בדרך כלל. המחקר על השפעת ויטמין D על שלמות העצמות הוא מחקר נלווה למחקר זה.

ויטמין D נמצא במזון, נוצר בחשיפה לאור השמש והוא חיוני לבריאות העצמות. אולם, החוקרים סבורים שדרושות רק כמויות קטנות עד מתונות של ויטמין D כדי לשפר את בריאות העצם.

המחקר סטה מהנוהג המקובל של התמקדות בחולים עם מחסור בויטמין D, מסת עצם נמוכה או אוסטיאופורוזיס כדי לחקור את ההשפעה של ויטמין D. במקום זאת, המחקר התמקד באנשים בריאים בסביבות גיל 50 ומעלה. למשתתפים במחקר לא היתה היסטוריה של סרטן, מחלות לב וכלי דם או היפרקלצמיה.

בניסוי הקליני נכללו נתונים של 25,871 מבוגרים, 13,085 מהם היו נשים ו-5,106 היו שחורים. המשתתפים נרשמו בכל המדינות בארה"ב. נשים היו בנות 55 ומעלה; גברים בני 50 ומעלה. חולים קיבלו ויטמין D במינון של 2,000 יחידות בינלאומיות (IUs) או גלולת פלצבו. המשתתפים דיווחו על מקרי שבר בעצמות במשך חציון של 5.3 שנים.

על פי ההערכות, שני מיליון מבוגרים בשנה סובלים בארה"ב משבר עקב מחלת עצם בכל שנה, ויותר ממחצית מהאנשים שחווים שבר בירך בגיל מבוגר יותר זקוקים לסיוע בחיי היומיום שלהם. לכן, אין זה מפתיע שחולים ורופאים פונים לתרופה נגישה וזולה כמו ויטמין D כדי לשמור על בריאות העצם. עם זאת, כבר בשנת 2018, גוף מחקר רשמי בארה"ב הצהיר שאין מספיק ראיות כדי לקבוע אם תוספת ויטמין D לבדה יכולה למנוע שברים בגברים ובנשים לפני גיל המעבר.

למרות זאת, רופאים בארה"ב ממשיכים לבדוק מחסור בויטמין D בחולים ומציבים את בדיקת הדם של ויטמין D במקום השביעי ברשימת בדיקות המעבדה המובילות. המחקר מטיל ספק בנחיצות בדיקות אלו ומצביע על כך שאנשים ללא גורמי סיכון ספציפיים כנראה לא צריכים לקחת תוספי ויטמין D כדי לשפר את בריאותם.

מחברי המחקר סבורים שייתכן שיש לתת דגש רב יותר לתרופות נגד אוסטאופורוזיס או התערבויות אחרות שמגבירות את צפיפות העצם כמו פעילות גופנית בחוץ.

נושאים קשורים:  ויטמין D,  מניעת שברים,  אוסטאופורוזיס,  מחקרים,  חדשות
תגובות