מחקרים-Covid-19

נטרול לקוי של וירוס הקורונה במטופלים מחוסנים עם לוקמיה

במטופלים עם CLL שני חיסונים מבוססי mRNA או אדנו-וירוס, לא מביאים לתגובת נוגדנים והגנה מספקת מפני וריאנט הדלתא

תרכיב החיסון של "מודרנה" נוצר על בסיס המוטציות הייחודיות בגידול שהוסר מגוף החולה. אילוסטרציה

דיכוי חיסוני הוא מאפיין קליני של CLLי(chronic lymphocytic leukemia), ומטופלים מראים פגיעות מוגברת לזיהום ב-SARS-CoV-2 ותגובת נוגדנים תת-מיטבית. במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Hematology & Oncology, החוקרים בדקו את תגובת הנוגדנים ב-500 מטופלים לאחר חיסון כפול כנגד COVID-19 על מנת להעריך את שיעור התגובה, הקורלציה, היציבות והפעילות הפונקציונלית של תגובת הנוגדנים הספציפיים לחלבוני ה-Spike של הוירוס. זאת לאחר מתן שתי תוכניות חיסונים שונות.

תוצאות המחקר הראו כי ב-67% מהמטופלים עם CLL הופיעו נוגדנים ספציפיים כנגד חלבון ה-spike של הוירוס בהשוואה ל-100% בקבוצת הביקורת (נעשתה התאמת מקרה-ביקורת על פי גיל). בקרב המגיבים, טיטר הנוגדנים היה נמוך פי 3.7 לעומת קבוצת הביקורת. תגובת הנוגדנים פחתה ב-33% במהלך ארבעת החודשים שלאחר החיסון. השימוש במולקולת רנ"א שליח (mRNA) (n=204) או חיסון מבוסס אדנו-וירוס (n=296) לא השפיע על תגובת הנוגדנים. מספר גורמים נמצאו כמנבאים לחוסר תגובה – מין זכר, טיפול במעקבי ברוטון טירוזין קינאז (BTKi- Bruton's tyrosine kinase inhibitors), שימוש באנטיביוטיקה מניעתית ורמות של אימונוגלובולינים מסוג IgA חלקי IgM. תגובת נוגדנים לאחר אימונותרפיה מוכוונת ל-CD20 חזרה לנורמה לאחר 12 חודשים ממתן הטיפול.

סרום ממטופלים עם CLL לאחר קבלת החיסון שהראו תגובת נוגדנים כנגד חלבוני ה-spike הראו נטרול מופחת של וריאנט הדלתא של וירוס הקורונה בהשוואה לקבוצת ביקורת. מטופלים עם זיהום קודם בקורונה הראו רמות נוגדנים ופעילות נוגדנים דומות בהשוואה למטופלים בריאים לאחר החיסון.

מסקנת החוקרים הייתה כי הממצאים מדגימים תגובת נוגדנים לקויה לאחר שני חיסונים כנגד COVID-19 בקררב מטופלים עם CLL, ועל כן מגדירים בצורה טובה יותר את קבוצות הסיכון. בנוסף, הגנה הומורלית כנגד וריאנט הדלתא הנפות בכל העולם היא לקויה משמעותית במטופלים עם CLL ומצביעה על הצורך בייעול נוסף של ההגנה החיסונית במטופלים אלו.

מקור:

Parry, H., McIlroy, G., Bruton, R. et al. Impaired neutralisation of SARS-CoV-2 delta variant in vaccinated patients with B cell chronic lymphocytic leukaemia. J Hematol Oncol 15, 3 (2022). https://doi.org/10.1186/s13045-021-01219-7

נושאים קשורים:  מחקרים,  לוקמיה לימפוציטית כרונית,  19-COVID,  נגיף הקורונה,  חיסון לקורונה
תגובות