מחקרים

חסימת TNF-α - טיפול חדש ב-ITP?

חוקרים בחנו את ההשפעה של חסימת TNF-α על תאים מעודדי דלקת והרס טסיות ב-ITP, ומצאו כי היא מפחיתה דלקת והרס בטחול

תא מאקרופאג (הדמיית אילוסטרציה)

תרומבוציטופניה חיסונית ראשונית (ITP) היא הפרעת דימום אוטואימונית נרכשת. התאים העיקריים המעורבים בפינוי טסיות של נוגדנים עצמיים ב-ITP הם מונוציטים ומקרופאגים. במחקר שפורסם, מצאו החוקרים אחוזים מוגברים של מונוציטים מעודדי דלקת מסוג CD16+ בדם ההיקפי, וכן שכיחות גבוהה של מקרופאגים המבטאים TNF-α  של הטחול, בקרב חולי ITP בהשוואה לבריאים מקבוצת הביקורת.

במקביל, נצפתה הפרשה מוגברת של TNF-α בפלזמה כמו גם ביטוי גבוה יותר של mRNA המקודד ל-TNF-α בכלל התאים המונו-נוקלאריים בדם ההיקפי ובמונוציטים מסוג CD14+ אצל חולי ה- ITP.

ראוי לציין כי חסימת TNF-α במבחנה עם נוגדן מנטרל הפחיתה בצורה ניכרת את ההתמרה למקרופאגים מסוג M1 דרך עיכוב מסלול העברת האותות של NF-κB. יתר על כן, חסימת TNF-α הביאה לשיכוך  הפאגוציטוזה של המקרופאגים ויכולת הגירוי של תאי T.

לבסוף, במודלים עכבריים פסיביים ופעילים של ITP, טיפול נוגד TNF-α הביא להפחתה של מספר המונוציטים הלא-קלאסיים ושל המקרופאגים מסוג M1, שיפר את שימור הטסיות בטחול ובכבד והגדיל את מספר הטסיות של עכברי ITP.

לסיכום, חסימת TNF-α הקטינה את המספר והתפקוד של תת-סוגים מעודדי דלקת של מונוציטים ומקרופאגים על ידי עיכוב מסלול האיתות NF-κB, מה שהביא לצמצום יוצא דופן של הרס טסיות מתווך-נוגדנים. לפיכך, חסימת TNF-α עשויה להיות אסטרטגיה טיפולית מבטיחה לניהול ITP.

מקור: 

Zhao, Y et al. Thrombosis and Haemostasis. 2021 Jun;121(6):767-781. doi: 10.1055/s-0040-1722186.

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרומבוציטופניה,  קרישה,  מונוציטים,  מקרופאגים,  טסיות
תגובות