מחקרים

צמתים תאיים וגורמים מזנכימאלים משרטטים תגובה ספציפית לאנדומטריוזיס

חשיפה של תאים אנדומטריאלים סטרומאליים אאוטופיים לתאים מזותליאלים פריטונאליים הובילה לשינוי דרסטי בפרופילים של ביטוי תאי של אנדומטריאלים סטרומאליים אאוטופיים

רחם (אילוסטרציה)
רחם (אילוסטרציה)

אנדומטריוזיס הינה הפרעה גינקולוגית מגבילה המשפיעה על כעשרה אחוזים מהנשים בגיל הפוריות. אנדומטריוזיס מתאפיינת בגדילה של נגעים אנדומטריוטים בתוך חלל הבטן, אשר נהוג לייחס להם מקור של דמם ווסתי רטרוגרדי.

בעוד הפתופיזיולוגיה מאחורי אנדומטריוזיס פריטונאלי טרם הובהרה, האינטראקציות בין חדירת רקמה אנדומטריאלית לשכבה המזותליאלית הינו צעד חיוני בהיווצרותם של נגעים. במחקר זה העריכו החוקרים הבדלים פרוטאומים בין תאים אנדומטריאלים סטרומאליים אאוטופיים (ESCs) מנשים עם וללא אנדומטריוזיס בתגובה לחשיפה לתאים מזותליאלים פריטונאליים (PMCs), על ידי שימוש בציטומטריה חד-תאית באמצעות time-of-flightי(CyTOF).

במסגרת המחקר, ESCs אאוטופיים ראשוניים מנשים עם וללא אנדומטריוזיס עם אפיון PMC עברו סימון מבוסס מערכת חיסון עם נוגדנים כנגד צמתים תאיים ומרקרים מזנכימאליים, אשר היו מעורבים בתהליכי צימוד בין תאים ומעברים בין האפיתל למזנכימה.

תוצאות המחקר הראו כי חשיפה של ESCs ל-PMCs הובילה לשינויידרסטי בפרופילים של ביטוי תאי של ESCs אשר הגיעו מנבדקות עם אנדומטריוזיס, בעוד שאפקט מינימלי של PMCs נצפה אצל ESCs מנבדקות ללא אנדומטריוזיס.

החוקרים סיכמו כי ESCs ממטופלות עם אנדומטריוזיס היה ייחודי בכך שהגיבו ל-PMCs על ידי שינויים מתמשכים בתכונות היצמדות ומאפיינים מזנכימאליים אשר מאפשרים הווצרות נגעים.

מקור: 

Li-Ling Lin et. al (2021) Molecular and Cellular Endocrinology DOI: 10.1016/j.mce.2021.111481 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34624439/

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדומטריוזיס,  פתופיזיולוגיה,  היצמדות תאים
תגובות