מחקרים

מהן ההשפעות של הגבלה תזונתית על רמות ויטמין D וסידן ביילודים עם IIH?

נמצא כי הגבלה תזונתית של ויטמין D וסידן ביילודים עם IIH לא גורמת לתיקון רמות ויטמין D בדם ולא מונעת החמרה בהסתיידות הכלייתית

היפרקלצמיה אידיאופטית של היילוד (Idiopathic infantile hypercalcemia - IIH) הינה הפרעה נדירה עם מגוון מאפיינים קליניים. המהלך הטבעי של המחלה, והתגובה להגבלה תזונתית של סידן וויטמין D אינן ידועות. מטרת המחקר הייתה לתאר את התגובה הקלינית והביוכימית של מטופלים עם אבחנה גנטית של IIH קל, להגבלה תזונתית של סידן וויטמין D.

המחקר בוצע בשיטת תצפית אורכית על 20 ילדים עם IIH קל אשר היו במעקב חציוני של 21 חודשים. מדדים ביוכימיים, הערכה תזונתית ותוצאות אולטראסאונד כלייתי כעבור שנתיים מהאבחון נאספו ונותחו באופן פרוספקטיבי בכל 4 עד 6 חודשים.

גילם החציוני של המטופלים בעת גיוסם למחקר עמד על 4.5 חודשים. תוצאות המחקר הדגימו כי רמות חציוניות של סידן בדם (2.82 מילימול/ליטר) ודה-הידרוקסי ויטמין D [1,25(OH)2D] (192 פיקומול/ליטר) היו מוגברות, בעוד רמות PTHי(Parathyroid Hormone) היו מופחתות (10 ננוגרם/ליטר). יחס סידן לקריאטנין בשתן היה מוגבר בחלק מהמטופלים, אך לא בכולם (ריכוז חציוני של 1.49 מילימול/מילימול). כלל הנבדקים שטופלו בעזרת תזונה דלת סידן הציגו שיפור במדדי הסידן בסרום ובשתן, אך רמות של 1,25(OH)2D ויחס 1,25(OH)2D ל-PTH נותרו מוגברים. עבור 2 מתוך 11 נבדקים, נצפתה החמרה במדדי התפקוד הכלייתי. לא הודגמו שינויים בתגובה לטיפול בין מטופלים עם וריאנטים מסוג CYP24A1 או SLC34A1/A3.

המופע הקליני של IIH קל משתנה מאדם לאדם, והגבלה תזונתית של סידן וויטמין D לא מתקנים את רמות ה-1,25(OH)2D או מונעים המשך הסתיידות כלייתית. משום כך, מומלץ למקד את מאמצי הטיפול באיזון המטבוליזם הלקוי של ויטמין D.

מקור: 

Nina Lenherr-Taube, et al. (2021) “Mild Idiopathic Infantile Hypercalcemia—Part 2: A Longitudinal Observational Study.” The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, October 2021. Vol. 106, Issue 10, P. 2938–2948, doi.org/10.1210/clinem/dgab432.

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפרקלצמיה,  ויטמין D,  סידן,  הורמון יותרת התריס
תגובות