COVID-19 בישראל

ד"ר אלרעי-פרייס: "ההרכב הביולוגי של אומיקרון מדאיג מאוד"

במשרד הבריאות עוקבים בדריכות אחרי התפשטות הוריאנט החדש ושוקלים להוסיף עוד מדינות לרשימת האדומות

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור. "החוק לא הופעל מאז חודש יוני". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס מסרה אתמול (א') בתדרוך לתקשורת כי מתבצע מעקב יום-יומי הדוק אחרי התפשטות הזן החדש ונשקלת האפשרות להוסיף עוד מדינות לרשימת האדומות". כיום נכללות בה 50 מדינות, כולן מיבשת אפריקה. "ישראל עוקבת מקרוב אחרי התפשטות הזן החדש בעולם. אם יהיו אינדיקציות שמצדיקות זאת, נשקול להרחיב את הרשימה", מסרה.

"ההרכב הביולוגי של אומיקרון מדאיג מאוד", אמרה ד"ר אלרעי-פרייס. "והעובדה שהתגלו בו מוטציות רבות, 15 בחלק אסטרטגי מאוד" של הנגיף שאחראי על יכולתו לחדור לתאי האדם – אותם מקטעים שנגדם פותחו החיסונים על בסיס זן הקורונה המקורי שהתגלה בסין לפני כשנתיים.

"לצד המוטציות הרבות שנתגלו בזן החדש, מה שמעורר דאגה רבה אף יותר הוא הזינוק המיוחס לו בתחלואה בדרום אפריקה, שם התגלה לראשונה", אמרה פרייס. "בתוך עשרה ימים דווח ממדינה זאת כי מספר הנדבקים זינק מ-200 ביום ל-2,000 ביום". יחד עם זאת הוסיפה, "מהנתונים המגיעים מדרום אפריקה יודעים עתה על מחוסנים שחלו אבל מחלתם היתה קלה מאוד ולכן נראה שלחיסון יעילות משמעותית גם מול הזן החדש".

הבוקר נודע כי לבקשת משרד הבריאות, צוות במכון הביולוגי בנס ציונה יבחן את מאפייני וריאנט האומיקרון. כך דיווח הבוקר ערוץ 12. לשם כך תילקח דגימה מאחד המאומתים לנגיף מבין שניים שעליהם ידוע (נכון להיום) שהגיעו לארץ או שתתקבל דגימה של הנגיף באופן מבוקר מחו"ל.

שר הבריאות הורוביץ: "התכוננו לתרחיש"

שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהגיב לביקורת על כך שתמך בהחזרת איכוני שב"כ השנויים במחלוקת, אמר בתדרוך: "מדובר במהלך הכרחי במצב החדש שאליו נקלעה ישראל". הוא הדגיש כי השימוש בכלי הזה ייעשה באופן מוגבל ביותר, על "אנשים בודדים" בלבד וכרגע מדובר על כך שיופעל עד יום חמישי בחצות.

"הפעלת איכוני השב"כ תהיה מצומצמת מאוד, זמנית מאוד ומבוקרת", אמר הורוביץ. "בניגוד למה שהיה בעבר, האיכון יופעל ביחס לאנשים בודדים בלבד שיימצאו חיוביים לוריאנט החדש ולוריאנט הזה בלבד וכן למי שהיה איתם במגע". לדבריו, כאשר ההחלטה על הפעלת איכוני שב"כ נעשתה "מתוך אחריות המוטלת עלי להיעתר לבקשת המומחים. נבחן את הצורך בשימוש באיכון מדי יום".

שר הבריאות קרא לציבור בישראל לא להיכנס לבהלה: "התכוננו לתרחיש שכזה. יצאנו מתוך נקודת הנחה שיגיע וריאנט נוסף. אמרנו זאת כבר לפני כמה שבועות. בזכות ההיערכות לקראתו – בעקבות תרגול שנעשה לפני כמה ימים לתרחיש מסוג זה – אותרו בישראל במהירות נשאים של הוריאנט הזה. כל העניין הזה בשליטה. אין סיבה להיכנס לחרדה ולהכניס את הציבור לבהלה".

הורוביץ, כמו בכירים אחרים במערכת הבריאות, קרא למי שטרם חוסן "לגשת ולהתחסן, כדי להגן על עצמם מפני הזן החדש. החיסון הוא קריטי דווקא במצב של וריאנט חדש. זוהי טעות קשה כשאומרים 'בואו נחכה ונראה מה קורה'" .

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, מסר בתדרוך כי הקריטריונים להכללת מדינות נוספות ברשימה האדומה הם מצב התחלואה בהן או אינדיקציה לכך שהוריאנט החדש מתפשט בהן. "חלק מ-50 המדינות האפריקאיות שהוכללו ברשימה זו כלל לא מבצעות ריצוף גנטי לזיהוי הזן החדש". הוא התייחס למקרה של נוסעת שחזרה לארצה בלגיה ממצרים ואז אובחנה כנדבקת בזן החדש. בדיקה מעמיקה העלתה שכלל לא ברור אם המקור הוא באמת מצרים. אותה נשאית שאובחנה בבלגיה חלתה כנראה זמן רב לאחר שחזרה לארצה. "מדינות שיש בהן מעבר (קונקשיין), כמו האמירויות וטורקיה, נמצאות במעקב אחרי התחלואה מהן.  אצלן אין לנו כרגע בסיס להגדירן עם תחלואה מיוחדת ולהכליל אותן כאדומות", הוסיף.

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, מסר כי יש היערכות לביצוע חיסוני קורונה בבתי הספר בנוסף לחיסונים הניתנים במתחמי קופות החולים וראשונים להתחסן בבתי הספר יהיו תלמידים מהחברה הערבית שאינם נמצאים בחופשת חנוכה. בהמשך, יש כוונה להרחיב את מבצע חיסוני הילדים בבתי הספר.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  וריאנט,  קורונה,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  שר הבריאות,  ניצן הורוביץ,  איכוני שב"כ,  חיסונים,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
29.11.2021, 18:49

יש גם רינו-וירוס שגורם לנזלת של יומיים וחצי ומדאיג מאד לפחות בשבוע הקרוב. אחרי זה כבר נמצא זן מדאיג אחר

אנונימי/ת
29.11.2021, 19:25

רק שמאותו רינו-וירוס נפטרו פחות אנשים בשנתיים האחרונות.

אנונימי/ת
29.11.2021, 22:02

גם אם מאותו רינו-וירוס נפטרו פחות (מה שמעולם לא בדקת), זו עדיין לא סיבה לצעדי היסטריה על כל וריאנט חדש שמופיע השכם והערב כבר מאות שנים

אנונימי/ת
29.11.2021, 19:24

כמה משוגעים עם כלכך הרבה אגרסיות מסתובבים בר