מחקרים

ההשפעה של בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן שד על פרוגנוזה ותמותת נשים

נמצא כי בדיקות סקר לזיהוי מוקדם של סרטן שד מביא לפרוגנוזה טובה וירידה בתמותה מסרטן שד בנשים בצ'ילה

ממוגרפיה לגילוי סרטן שד. צילום: אילוסטרציה

ישנו חוסר עקביות בנוגע ליישום תוכניות לאומיות לביצוע בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן שד במדינות אמריקה הלטינית. במקום מערך בדיקות סקר, רוב המדינות בוחרות לבצע בדיקות ממוגרפיה לצרכי סקר רק באוכלוסייה בסיכון. במחקר זה החוקרים בחרו לבחון ולהשוות מאפיינים אפידמיולוגיים וקליניים כמו גם שיעורי שרידות במטופלות עם סרטן שד שזוהה בבדיקת סקר (Screening Detected Breast Cancer- SDBC) או בזיהוי עצמי/סימפטומטי (non-SDBC) בנשים ממוצא צ'יליאני.

המחקר התבצע בשיטת עוקבה מבוססת רישום אשר כללה מידע על אודות מטופלות עם אבחנה של סרטן שד לא גרורתי (שלב 1/2/3) בין השנים 1993-2020 מבית-חולים ציבורי (Public Hospital - PH), או מרכז אונקולוגי אוניברסיטאי פרטי (Private Center - PC). מידע אפידמיולוגי וקליני נאסף בעזרת הרשומה הרפואית.

במחקר השתתפו 4,559 נבדקות, אשר רובן (n=2,507, 55%) הגיעו מ-PH ואשר אובחנו על בסיס סימנים או תסמינים (non-SDBC;יn=3,132,י 68.6%). תוצאות המחקר הדגימו כי מטופלות אלו התייצגו עם שרידות כוללת (overall survival - OS), ושרידות ללא מחלה פולשנית (invasive Disease-Free Survival-iDFS) פחותה בהשוואה למטופלות עם SDBC. חשוב לציין כי השיעור היחסי של סרטן שד שלב 1 ולומינלי (HR+/HER2-) היה גבוה באופן משמעותי בקרב מטופלות עם SDBC בהשוואה ל-non-SDBC. לאחר שימוש במודל מרובד לפי שלב ותת-סוג מחלה ומתוקנן לפי גיל ומצב ביטוח רפואי נמצא כי מטופלות עם non-SDBC היו בסיכון מוגבר לתמותה (יחס סיכונים של 1.75; p<0.001). מטופלות עם ביטוח רפואי PC נמצאו בסיכון נמוך לתמותה (יחס סיכונים של 0.6; p<0.001).

מסקנת החוקרים הייתה כי בהתאם למחקרים קודמים ישנה פרוגנוזה טובה למטופלות עם SDBC. מצב זה כנראה הודות לשיעורים גבוהים יותר של מחלה שלב 1 ולומינלי מסוג A בהשוואה לקבוצת non-SDBC. כמו כן, ניתן לייחס את הפרוגנוזה הטובה של מטופלות עם ביטוח רפואי PC לכך שכנראה בקבוצה זו יש יותר נשים עם SDBC. תוצאות המחקר תומכות ביישום תוכניות סקירה לגילוי מוקדם של סרטן שד בצ'ילה על מנת לשפר את הפרוגנוזה של המטופלות.

מקור: 

Benjamin Walbaum, et al. (2021) “Screen-detected breast cancer is associated with better prognosis and survival compared to self-detected/symptomatic cases in a Chilean cohort of female patients.” Breast Cancer Research and Treatment, September 2021. Vol. 189, Issue 1, p. 561–569. doi.org/10.1007/s10549-021-06317-1

נושאים קשורים:  מחקרים,  בדיקת סקר,  גילוי מוקדם,  פרוגנוזה,  סרטן שד
תגובות