חדשות

מתחילת השנה: 252 אירועי אלימות פיזית נגד צוותים רפואיים בבתיה"ח

אירועי אלימות הפכו לדבר שבשגרה בבתי החולים בישראל - מראשית 2021 נרשמו בהם 4,631 הפרות סדר, ומתוכן 252 כללו אלימות פיזית | בכירים תובעים חקיקת בזק להחמרה בענישת התוקפים

זגוגיות מנופצות בעקבות התפרצות מאושפז במרכז לבריאות הנפש לב השרון. צילום ארכיון: הסתדרות האחיות

מאז תחילת 2021 התרחשו 252 אירועי אלימות פיזית כנגד צוותים רפואיים ומאבטחים בתחומי בתי החולים בישראל. זאת, מתוך 4,631 אירועים המוגדרים "הפרות סדר" וכוללים התפרעויות של מלווים של מטופלים בכניסות לבתי חולים או במתחמיהם. כך לפי דיווח של מיטל יסעור בית-אור הבוקר (ה') ב"ישראל היום".

לפי הדיווח, נתונים אלה הנכונים לסוף חודש אוקטובר ונמצאים בידי משרד הבריאות, התרחשו בבתי חולים ממשלתיים לפני סדרת האירועים שדווחו בהבלטה רבה בתקשורת בימים האחרונים והיו במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, במרכז בריאות הנפש לב השרון, בכניסה לבית החולים מאיר בכפר סבא ובמקומות נוספים. ב-2020, לשם השוואה, היו 5,300 אירועים מהסוג הזה. הנתונים נאספו לקראת דיון חירום שמקיימת היום הסתדרות האחים והאחיות שהזהירה שצפויות להתקבל בו החלטות על "צעדים ארגוניים" שונים.

על פי הדיווח, בנוסף ל-252 המקרים שמוגדרים כאלימות פיזית, 115 היו אירועים של איומים, 121 איומים של אלימות פיזית וגרימת נזק לרכוש בבתי החולים ובעיקר בחדרי המיון. ב-2020 היו 306 אירועי אלימות פיזית, 128 איומים על עובדים ו-225 מקרים של אלימות מילולית וגרימת נזק לרכוש.

לפי נתונים שכתבי העיתון אספו מבתי חולים, ב"איכילוב" בתל אביב נרשמו 249 אירועי אלימות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021, מתוכם 11 אירועי אלימות פיזית ו־11 אירועי איומים. ב"לניאדו" בנתניה מתחילת השנה היו 300 אירועי הפרות סדר ובהם תשעה מקרים של אלימות פיזית כלפי אנשי צוות ו־15 מקרי איומים עליהם. ב"שערי צדק" - 11 אירועי אלימות כלפי מאבטחים וגם ב"הדסה", בכלל זה תקיפת אנשי צוות על ידי בן של מטופלת ביחידה לטיפול נמרץ.

ב"שיבא" אירעו מתחילת השנה 944 מקרים שחייבו מעורבות של איש ביטחון מטעם בית החולים. במרכז הרפואי לגליל - 159 אירועי אלימות שחייבו התערבות מאבטחים, וברמב"ם רק השנה, 1,566 אירועי הפרות סדר, ב־80 מהם היתה מעורבות משטרה. במרכז הרפואי קפלן, "אירועים אלימים הם על בסיס יומיומי – בין פעם אחת לארבע פעמים ביום", וב"אסותא-אשדוד" עשרות מקרי אלימות מילולית ועלבונות בשנה.

בטור דעה שפרסמה הבוקר מרב בטיטו ב"ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "שטח הפקר" נמסר כי בשנה האחרונה ברמב"ם, "לא פחות מ-60 מאבטחים התפטרו, רובם על רקע טענות לסכנה בעבודה מול תגמול נמוך". בית החולים סובל ממחסור של 30 מאבטחים וגם מהיעדר "טקטיקה מבצעית" כיצד להתמודד עם "נחילי מלווים הצובאים על המוסד הרפואי בדקות קריטיות שלאחר הגעת פצועים. זה רק עניין של ימים עד שתרחישי ירי בחצר בית חולים כפי שהיה השבוע ב'סורוקה' יתממשו במלואם", ציינה בטיטו.

בעקבות הפרסומים קרא מנכ"ל "לניאדו" נדב חן לחקיקת בזק להחמרת הענישה של תוקפי צוותים רפואיים, כולל חובת ענישת מינימום והשוואת ענישה של תוקפי צוותים רפואיים לתקיפת שוטר במילוי תפקידו. פרופ' ארנון אפק, משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא ומנהל בית החולים הכללי, אמר: "האלימות נגד הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ חצתה כל גבול וחייבת להיפסק. מבעיה מקומית של מערכת הבריאות הפכה תופעת האלימות לבעיה לאומית".

נושאים קשורים:  אלימות בבתי החולים,  הפרות סדר,  בתי חולים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.11.2021, 12:35

או קי. החברה הישראלית היא חברה אלימה, האלימות מתבטאת גם במוסדות הרפואיים. זאת אנחנו יודעים ופה אין חדש. הכתבה הינה חלק ברצף אינסופי של כתבות בנושא. בפועל מעבר לקתרזיס אין דבר מה חדש. מה חבל

אנונימי/ת
19.11.2021, 16:32

שוב מופע בכיינות בחסות הרי שמייצג את הרופאים ,שהינה קבוצת העובדים עם ההכנסה הכי גדולה במשק .
כדי לשמור על המעמד הזה חשוב להרבות בבכיינות.
הרופאים בחדרי המיון פוגשים את האנשים הכי מסכנים, בשעתם אולי הקשה ביותר בחיים - בחדר המיון . האם מישהו מתפלא שפה ושם ישנה אלימות ?
מפגש עם אנשים לחוצים ומפוחדים , שלפעמים גם אלימים, הוא חלק אינטגרלי של המקצוע. מי שמפגשים אלו לא מתאימים לו שיחליף מקצוע.

29.11.2021, 20:29

אין שום הצדקה לאלימות נגד סגל רפואי, לא בבתי חולים וגם לא במרפאות. אלימות נגד צוות רפואי זוהי הפרעה גסה לטיפול בחולים האחרים .גם פטירה של קרוב משפחה יקר אינה מצדיקה אלימות נגד הצוות שטיפל בו. בציבור שלנו אין הרבה התחשבות בזולת , אין איפוק ודרך ארץ. גם אדם לחוץ ומפוחד צריך לשלוט ברגשותיו ולהימנע מאלימות . ומצד החברה נדרשת אפס סובלנות לאלימות! התגובה לעיל היא של שונא/ת רופאים וצוות רפואי.

אנונימי/ת
21.11.2021, 07:37

לא.
מפגשים עם אלימות אינם חלק אינטגרלי מהמקצוע.
מדובר ברופאים ולא אנשי כוחות הביטחון. סיכון מקצועי אצל רופאים יכול להיות חשיפה למחלות מידבקות.
גם לביטוח לאומי מגיעים אנשים מסכנים. אם מישהו רק יעז להתחיל משהו הוא יעוף בבעיטה.
אין לקבל אלימות כדבר מובנה בשום אופן. ההתמודדות צריכה להיות במספר מישורים:
יצירת סביבה יותר ידידותית לחולים
תגבור אבטחה באזורים רגישים שיאפשר לבלום אירוע מיידית
מבחינת הצוותים - למידה של הגנה עצמית