מחקרים-Covid-19

האם תהליך הבשלת הזיקה של נוגדנים נגד קורונה מביא להגנה מפני וריאנטים נוספים?

חוקרים מצאו כי האבולוציה שעוברים נוגדנים נגד קורונה בגופם של מחלימים מביאה ליצירת נוגדנים שיכולים להתמודד עם וריאנטים שונים, ואף עם נגיפים שונים ממשפחת הקורונה

15.11.2021, 15:00
נוגדנים (איור: אילוסטרציה)
נוגדנים (איור: אילוסטרציה)

נוגדנים הנוצרים עקב זיהום צוברים במרכזי הנבט מוטציות סומטיות שעשויות להגביר את הזיקה (אפיניות) שלהם לאנטיגנים קרובים. במחקר שפורסם בכתב העת Immunity ניתחו החוקרים 6 קבוצות בלתי-תלויות של נוגדנים ספציפיים למתחם קושר הקולטן (RBD) של חלבון Spike מנגיף הקורונה (SARS-CoV-2). הנוגדנים בודדו מ-5 נבדקים זמן קצר לאחר שנדבקו בנגיף וכן לאחר שהחלימו, זאת בכדי לאפיין את השפעה של תהליך ההבשלה (מטורציה) של תאי מערכת החיסון על פני מספר חודשים.

בנוסף להגברת הזיקה של הנוגדנים והעלייה בפוטנטיות של יכולת הנטרול שלהם, תהליך האבולוציה שעברו הנוגדנים שינה את מסלולי המוטציות המביאים לרכישת עמידות נגיפית, וצמצמם את מספר האפשרויות של הנגיף לחמוק מנטרול.

בחלק מהנוגדנים, תהליך ההבשלה גרם לכך שבריחה של הנגיף דרשה שינויים גנטיים מרובים. כמו כן, בנוגדנים מסוימים הבשלת הזיקה אפשרה נטרול של וריאנטים מעוררי-דאגה (variants of concern) של נגיף הקורונה, וכן של נגיפי sarbecovirus הטרולוגיים.

בחינת המבנה של קומפלקס הנוגדן-אנטיגן העלתה כי מאפיינים אלה נבעו משינויים שאפשרו שונות נוספת בממשק עם ה-RBD.

ממצאים אלה מצביעים על כך שהגדלת גיוון הנוגדנים באמצעות חשיפה ממושכת או חוזרת לאנטיגן עשויה לשפר את ההגנה מפני מגוון אוכלוסיות של נגיף הקורונה, ואולי אף מפני נגיפים אחרים ממשפחת הקורונה שיש להם פוטנציאל לחולל מגיפה.

מקור: 

Muecksch, F et al. Immunity. 2021 Aug 10;54(8):1853-1868.e7.doi: 10.1016/j.immuni.2021.07.008

נושאים קשורים:  מחקרים,  נוגדנים,  קורונה,  וריאנטים
תגובות