Covid-19 בישראל

רופאי הילדים יהיו דמויות מפתח במבצע ההסברה לחיסון בני 5-11

משרד הבריאות מעריך שרופאי הילדים, שאיתם הורים הילדים בני 11-5 מרבים להתייעץ בנושאי בריאות שונים, יסייעו  במסע ההסברה והשכנוע לעידוד ההתחסנות לקבוצת גיל זאת, שיחל בקרוב

רופא ילדים (אילוסטרציה)
רפואת ילדים (אילוסטרציה)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר אמש (מוצ"ש) לערוץ 12 כי הוא מקווה שכ-70% מהילדים בגיל הזה יתחסנו בסופו של דבר – אבל ברור שבשלב ראשון כאשר המבצע שיתמקד באוכלוסייה זאת ייצא לדרך לא תהיה הסתערות-רבתי והורים רבים עדיין יעדיפו להמתין זמן-מה כדי לראות כיצד החיסונים משפיעים על הילדים. פרופ' אש גם מסר כי גם עתה כ-750 אלף ישראלים לא התחסנו כלל.

לפי דיווח של עידו אפרתי ב"הארץ", המומחים במשרד הבריאות שמתכננים את מבצע החיסונים הקרוב "מבקשים לעודד את חיסון הילדים, בלי לגלוש ללחץ על ההורים; לא לחצות את הגבול שבין הסברה ושקיפות לבין עידוד אגרסיבי, מאחר שזה עלול לפגוע בהיענות וליצור תגובת נגד".

כ-1 מיליון ילדים בישראל הם בגילאים 11-5. עדיין אין החלטה מה יהיה מרווח הזמן שבין קבלת המנה הראשונה לשנייה שתינתן לילדים וכן אם לחסן ילדים שחלו – והחלימו.

בימים הקרובים תוקדש עיקר הפעילות הנדרשת לקראת הזנקת מבצע החיסונים הזה בטיוב ההיערכות של קופות החולים שבמרפאות שלהן יתחסנו הילדים. יש כוונה להפריד במתחמי החיסון בין אלו שיינתנו לבגירים ובין אלו שינתנו לילדים וגם לפצל את זמני ההתחסנות – כך שחיסונים לא יינתנו באותן שעות לכל המבוטחים. לילדים יוקצו שעות מסוימות ולגבירים שעות אחרות, כל זאת בנוסף לאמצעי בטיחות אחרים הקשורים במתן התרכיבים ולמניעת טעוית: מינון אחר לילדים (10 מ"ג) מזה של הבגירים (30 מ"ג) וצבע שונה של מכסי הבקבוקונים המכילים את התרכיבים – כתום (ילדים) לעומת כחול (בגירים).

יו"ר האיגוד לרפואת ילדים פרופ' צחי גרוסמן מסר כי מתוכננים להתבצע השבוע  כמה "וובינרים" לרופאים כדי להכינם למבצע ההסברה. הרופאים יקבלו גם מסמך ובו סדרה של שאלות שהם עשויים להישאל על ידי ההורים – והתשובות להן ובהן פרטי המידע שהצטברו עד כה בכל הנוגע לחיסוני ילדים. פרופ' גרוסמן: "באופן כללי, הדרך לשכנע את הציבור היא באמצעות רופאי הילדים. לכן חשוב שהרופאים עצמם יהיו משוכנעים בחשיבות ובבטיחות החיסונים ויעבירו הלאה להורים את העמדה הזאת".

בדיווח צוטטו עוד שני רופאי ילדים, ד"ר גיל צ'פניק ממכבי שירותי בריאות וד"ר איילת נבט, רכזת רפואת הילדים בחטיבת הקהילה בשירותי בריאות כללית שגם הם סבורים כי רופאי ילדים יכולים להיות דמויות המפתח במבצע הקרוב כיוון ש"ההורים סומכים על אמירה של הרופא המטפל בשגרה בילדיהם וכי גם מחקרים הראו כי המלצה של הרופא המטפל הקבוע בקהילה היא הדבר שהכי מקדם את המטופל - יותר מכל תשדיר בטלוויזיה או קמפיין עם סלבריטאים ברשת". ד"ר צ'פניק אף הדגיש כי גם ההורים שעמם בא במגע יודעים כבר כי התחלואה נמצאת עתה רק בתקופת-הפוגה. מהשיחות שהיו לי עם הורים, תחושת הבטן שלהם היא שיש  לחסן, אבל הם עומדים מול שטף דיסאינפורמציה ברשת וזו מערערת כל אדם בר דעת. לכן הם צריכים את האמירה של הרופא כאשרור להחלטה שלהם".

מנכ"ל "לאומית", חיים פרננדז, צוטט בדיווח: "לקופות החולים עדיין לא הוצגו יעדי שיעור התחסנות לפי לוח זמנים במבצע". הוא העריך שבשלב ראשון ייתנו לביקושים "להופיע בעצמם". הקופה תשלח מסרים להורים בדבר מועילות ובטיחות החיסונים וגם תפתח "קו חם" להורים לקבל כל מידע שיבקשו.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון ילדים,  חיים פרננדס,  ד"ר גיל צ'פניק,  רופאי ילדים,  פרופ' צחי גרוסמן
תגובות