COVID-19 בישראל

מחקר בלאומית: Long-Covid נמצא בקרב 14% ממחלימי הקורונה

התסמינים שהמשיכו ללוות את המחלימים בשכיחות גבוהה: הפרעה בזיכרון או בריכוז (9.2%), כאבי שרירים (7.8%) וחולשת שרירים (6.6%)

אישה חולה, long covid. אילוסטרציה

כ-14% מהמבוגרים, מקרב מבוטחי "לאומית", שהחלימו מקורונה דיווחו על תסמינים ארוכי טווח שנמשכו לאחר שהחלימו (לונג קוביד). אלו היו בעיקר הפרעה בריכוז, כאבי שרירים, חולשה ואובדן טעם וריח. כך עלה ממחקר שנעשה בקופ"ח לאומית בקרב 714 מחלימים בני 18 ומעלה, שנבחרו מתוך 80 אלף מחלימים מבוטחי הקופה. בדיווח של מיטל יסעור-בית אור הבוקר (ב') ב"ישראל היום" נמסר כי הממצאים עלו בסקר טלפוני בקרב אלו שעברה 12 שבועות מאז ההחלמה. לא הייתה מולם קבוצת ביקורת.

מהתוצאות עלה כי 10% מהמחלימים דיווחו שהם סובלים מהפרעה בזיכרון או בריכוז, 8.5% מכאבי שרירים, 7.6% מחולשת שרירים, 6% מהיעדר חוש טעם וריח, ו-3.8% דיווחו על כאבי ראש.

השכיחות של מרבית התסמינים ירדה חצי שנה לאחר ההחלמה. התסמינים שהמשיכו ללוות את המחלימים בשכיחות גבוהה: הפרעה בזיכרון או בריכוז (9.2%), כאבי שרירים (7.8%) וחולשת שרירים (6.6%) נשארו בשכיחות דומה אצל מחלימים "ותיקים" ומחלימים "טריים".

שיעור התסמינים שנמשכו יותר מחצי שנה היה גבוה יותר אצל מטופלים שסבלו בזמן המחלה מחום או מכאבי שרירים. גיל מבוגר ואשפוז במהלך המחלה לא היו סמנים מנבאים לתסמינים ממושכים.

את המחקר הוביל ד"ר אילן גרין מחטיבת הרפואה בלאומית.

נושאים קשורים:  חדשות,  Long COVID,  קופת חולים לאומית,  מחלימי קורונה
תגובות