COVID-19 בישראל

דרישה לקבוע הנחיות טיפול אחידות בחולי קורונה בבתי החולים

השיח המקצועי על הטיפול בחולי קורונה התקיים עד כה בעיקר בקבוצות וואטסאפ של רופאים - הגיעה העת להקמת גוף מקצועי שיקבע הנחיות מפורטות ואחידות לטיפול, אומרת מנהלת מחלקת קורונה ב"בילינסון"

מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

הדעיכה בגל תחלואת הקורונה הרביעי בישראל מביאה כבר רופאים ומומחים אחרים להתחיל להסיק מסקנות לקראת האפשרות להתפרצות גל חמישי. אחת המסקנות המתבקשות מבחינת הרופאים היא: לנצל את הירידה בתחלואה כדי להקים במשרד הבריאות גוף מקצועי חדש שתפקידו יהיה לבחון את המחקרים המדעיים הקשורים בטיפול בחולי קורונה ולהעביר בהתאם הנחיות טיפול אחידות למחלקות המטפלות בבתי החולים.

ד"ר נעה אליקים-רז. "יש צורך גם באחידות בהנחיות לגבי מיגון הצוות הרפואי במחלקות הקורונה". צילום: דוברות בית החולים

ד"ר נעה אליקים-רז, מנהלת מחלקת הקורונה במרכז הרפואי בילינסון, התייחסה לנושא בדיווח של עידו אפרתי הבוקר (א') ב"הארץ": "עד כה ומאז שפרצה המגיפה, דרכי הטיפול בחולים נלמדו תוך כדי תנועה. נוסו תרופות וגישות שונות בכל הנוגע להנשמה ולחיבור חולים לאקמו. היו הבדלים בגישות וגם בסוגי הטיפול שניתנו בבתי החולים. הרופאים קיימו את השיח המקצועי ביניהם בסוגיות הללו בעיקר בקבוצות הוואטסאפ. עתה נדרש שיהיה גוף מקצועי שיקבע הנחיות מפורטות על מנת שהטיפול לכל היבטיו במחלקות הייעודיות לקורונה וביחידות טיפול נמרץ יהיה אחיד".

כמו כן ציינה ד"ר אליקים-רז כי יש צורך גם באחידות בהנחיות לגבי מיגון הצוות הרפואי במחלקות הקורונה. לדבריה, מצטברות עדויות לפיהן ניתן כבר להפחית את המיגון בצורה משמעותית. "אפשר גם להעביר את חולי הקורונה בתקופות ההפוגה שבין הגלים לשהות בחדרי הבידוד במחלקות פנימיות רגילות ולא לרכז אותם במחלקות ייעודיות".

לדבריה נדרשת גם התייחסות דחופה לשחיקה הפיזית והנפשית של הצוותים הרפואיים – "יש לנצל את ההפוגה שבין גלי התחלואה כדי לטפל בנושא הזה מאחר שהחוסן הנפשי של הצוותים במחלקות הקורונה נפגע. הצוותים נותרים עם צלקות וטראומות. נושא זה חייב לקבל את תשומת הלב הראויה".

נושאים קשורים:  ד"ר נעה אליקים-רז,  מחלקת קורונה,  חדשות,  19-COVID,  טיפול נמרץ
תגובות
אנונימי/ת
07.11.2021, 11:06

לגבי אחידות הטיפול, נו, בואו נודה על האמת הטיפול בקורונה מוגבל מאוד, יש ספרות ענפה בנושא שמתעדכנת ויש לעקוב אחריה, רופא פנימאי סביר בהחלט יכול לעקוב אחר מה שמתפרסם בעולם ולא צריך איזה guide line שיפול עליו ממשרד הבריאות . מצופה ממנהלי מחלקות הקורונה ומהרופאים הבכירים שיקדישו מעט זמן ויתעדכנו באופציות הטיפוליות השונות ומה רמת ההוכחה שלהן על פי הספרות, וכן זה כולל גם שיעורי הצלחת הטיפול בECMO. מה הבעיה? הבעיה היא שהעבודה במחלקות אלו קשה ושוחקת נפשית, חולים רבים נפטרים עם יכולת קטנה מאוד להשפיע ע מהלך מחלת. לכן המנהלים והבכירים מתחלפים תדיר בשל שחיקה ומקבלים סטאז'רים, מתמחים בתחילת דרכם ותורני חוץ, בקיצור זו עבודה שאין רבים הרוצים לעסוק בה וכאן השורש. לא מחלה סקסית, חור בראש להנהלות המוסדות הרפואיים, וכבר אין שירת מרפסות.