חדשות

רמת התחרות בין הקופות משפיעה על איכות השירות למבוטחים

דו"ח חדש: ביישובים שבהם אין תחרות ערה בין הקופות, השירות למבוטחים ירוד, לעומת אזורים אחרים שבהם תחרות פעילה

סניף קופת חולים כללית במודיעין. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

דו"ח שביצעה חברת ייעוץ ומחקר עבור קופת חולים מאוחדת העלה כי רמת התחרות שמתנהלת בין הקופות באזור מסוים בארץ מנבאת את איכות השירות שהמבוטחים יקבלו. כך דיווחה הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר". על פי הדיווח ניתן להבין שזמן ההמתנה לתור בקופ"ח ביישוב מסוים מושפע מהתחרות שמתנהלת באותו מקום בין הקופות.

המסקנה אליו הגיעו מחברי הדו"ח מחברת שלדור: "בעשור האחרון לא התפתחה תחרות ערה בין הקופות באזורי הפריפריה ולא הושג היעד של צמצום ניכר בפערי הבריאות והתשתיות שבין אזורי הארץ השונים. לא ברור שהכסף שמקבלות הקופות מהמדינה על מבוטחי הפריפריה אכן מופנה ליעדו. הכסף לא 'צבוע' והקופות יכולות להשתמש בו לכל מטרה שירצו. למשל: להשקיע אותו באזורים שבהם התחרות רותחת, כלומר במרכז הארץ".

לפי הדו"ח בחלק מהמקומות מתנהלת תחרות פרועה בין הקופות אבל בחלק מהם "התחרות היא רק בגדר שמועה והשירות המסופק למבוטחים, בהתאם. רבים מהיישובים האלה נמצאים בפריפריה, אך גם ביישובים אחרים במרכז הארץ בהם אין תחרות ערה, השירות שמקבלים המבוטחים מכל ארבע הקופות ירוד לעומת אזורים דומים אחרים בהם מתקיימת תחרות פעילה" .

המסקנה: "שיטת התמריצים הנהוגה כיום, לפיה קופות החולים מקבלות תשלום גבוה יותר עבור מבוטחיהן בפריפריה, צריכה להשתנות ולהתמקד בתמרוץ התחרות בדרכים שונות. בדגש על כללי משחק שיתמקדו בתמרוץ הקופות הקטנות להתחרות במקומות שהיום אין בהם מספיק תחרות".

במסגרת ההשוואות שנעשו נכללו גם שעת רופא ל-1,000 מבוטחים בשבעה תחומי רפואה בקהילה, זמני ההמתנה לתור לרפואה יועצת לנשים, א.א.ג, אורתופדיה, עור ועיניים. ברוב המכריע של המקרים שעות הרופאים וזמני ההמתנה נטו באופן מובהק לטובת האזורים שבהם תחרות בין הקופות, לעומת אזורים עם מאפיינים זהים, שאין בהם תחרות.

נושאים קשורים:  קופות החולים,  מבוטחי קופת חולים,  שירות רפואי,  תורים,  חדשות,  מאוחדת,  פריפריה
תגובות