מחקרים

יכולת השאיפה של המטופל כמרקר המנבא תגובה לטיפול במחלת ריאות חסימתית כרונית

החוקרים מתארים את השימוש ביכולת שאיפה של המטופל - PIF כמרקר המנבא תגובה לטיפול בתרופות הניתנות בשאיפה למחלת ה-COPD, במיוחד במשאפים מסוג אבקה יבשה

11.10.2021, 11:44
רק 37% מהחולים עברו קודם האשפוז את בדיקת הספירומטריה (תפקודי ריאה) ההכרחית לאבחון המחלה. צילום: אילוסטרציה

נכון להיום ידועים מספר מרקרים פרוגנוסטיים קליניים במחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) כדוגמת התלקחויות קודמות, FEV1, ספירת אאוזינופילים בדם ורמות פיברינוגן בדם פריפרי. לאחרונה ישנו עניין גובר בשימוש במרקרים אלו על מנת לחזות תגובה לטיפול ב-COPD.

במאמר סקירה שפורסם בכתב העת CHEST, סוכמו ממצאים ממחקרים אשר בחנו את השימוש ב-Peak Inspiratory Flow כמרקר המנבא תגובה לטיפול ב-COPD. יכולת השאיפה של המטופל, Peak Inspiratory Flow מוגדר כזרימת האוויר המקסימלית בזמן שאיפה כנגד התנגודת של המשאף.

הטיפול ב-COPD מסתמך רבות על שימוש במשאפים אך היעילות הקלינית של המשאפים מושפעת משימוש נכון במשאף ובכלל זה מזרימה אינספירטורית מספקת. מבין סוגי המשאפים הקיימים, משאפי אבקה יבשה הם בעלי תנגודת מובנית, ומופעלים על ידי שאיפתו של המטופל ותלויים בזרימה אינספירטורית.  מחקר מארצות הברית הדגים כי כ-75% מכלל החולים עם COPD אינם משתמשים באופן נכון במשאף. המטופל שמשתמש במשאף צריך לשאוף בכוח חזק על מנת לייצר זרימה טורבולנטית מספקת אשר מפרקת את האבקה הנמצאת במשאף מסוג אבקה יבשה, כך שחלקיקיה נשאפים לדרכי האוויר התחתונות.

לאור זאת, קיים צורך לזהות אילו חולים יוכלו להשתמש בצורה יעילה במשאפי אבקה יבשה. ישנו היגיון בשימוש ב-Peak Inspiratory Flow על מנת לנבא תגובה לטיפול הן בחולים המטופלים ל-COPD בקהילה והן לחולים אשר אושפזו בשל התלקחות COPD.

ניתן לבצע מדידת יכולת שאיפה של מטופל (PIF) Peak Inspiratory Flow באופן פשוט באמצעות מדי-זרימה (flowmeters) הקיימים בשימוש קליני. ובעקבות מדידות אלו במאמר הוצעו ספי ה-PIF הבאים עבור נטילה מינימלית ליעילות קלינית ואופטימלית של משאף אבקה יבשה:

עבור משאפים עם תנגודת נמוכה-בינונית (משאפים מסוג אליפטה, דיסקוס ובריזהיילר) הוצע סף מינימלי של 30 ליטר לדקה וסף אופטימלי של לפחות 60 ליטר לדקה. עבור משאפים עם תנגודת גבוהה (כדוגמת טורבוהיילר או הנדיהיילר) הוצע סף מינימלי של 20 ליטר לדקה וסף אופטימלי של לפחות 30 ליטר לדקה.

חשוב לציין כי אחד המאפיינים הבולטים של יכולת השאיפה PIF היא העובדה שאינו מושפע מ-FEV1 ולרוב אין בין שני מדדים אלו של תפקוד ריאתי קורלציה. PIF ו-FEV1 נמדדים בשלבים שונים של מחזור הנשימה.

אילו מטופלי COPD עלולים לסבול מירידה ביכולת שאיפה? (ערכי PIF נמוכים)?

בגיל המבוגר, בנשים ואנשים עם קיבולת אינספירטורית מופחתת צפויים ערכי PIF נמוכים יותר. כותבי המאמר סבורים כי השימוש ב-PIF כמדד פרוגנוסטי מגלם בתוכו מאפייני בסיס אלו, דבר התורם ליכולת הפרוגנוסטית שלו.

נכון להיום קיימים משאפי אבקה יבשה רבים כדוגמת משאפי ה-Diskus,יEllipta, HandiHaler, הקיימים בארץ. אך במידה והחולה לא יכול לייצר יכולת שאיפה מספקת (PIF מספק), ככל הנראה טיפול במשאפים אלו, לא יהיה יעיל וככל הנראה חולה זה זקוק למשאף אחר שלא דורש יכולת שאיפה חזקה.

כמו כן, התאוששות מהתלקחות COPD לוקחת כ-4-6 שבועות ולעיתים אף יותר. לחולים שעברו התלקחות, כותבי המאמר ממליצים על מדידת יכולת השאיפה העדכנית שלהם PIF בזמן השחרור מבית החולים על מנת להחליט על המשאף המתאים להם יותר לאחר ההתלקחות ובמידת הצורך החלפה למשאף מסוג שונה שיתאים להם יותר מהמשאף שהם נטלו לפני ההתלקחות.

לסיכום, הראיות הקיימות כיום תומכות בשימוש ביכולת השאיפה של המטופל - PIF כמרקר אשר ינבא תגובה לטיפול ואשר יכול לסייע בטיוב הטיפול בחולי COPD. שימוש ב-PIF עולה בקנה אחד עם התפיסה בעולם הרפואה הדוגלת ברפואה מותאמת אישית.

מקור: 

Peak Inspiratory Flow as a Predictive Therapeutic Biomarker in COPD - CHEST (chestnet.org)

https://journal.chestnet.org/article/S0012-3692(21)00662-0/fulltext

PC-IL-101898    Copyrights © 2021 Boehringer Ingelheim Israel Ltd. All rights reserved

נושאים קשורים:  מחקרים,  סמן ביולוגי,  משאפים,  COPD,  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  שאיפה