חדשות

מחאת המתמחים נמשכת והסטודנטים לרפואה מצטרפים

גם סטודנטים לרפואה מתנגדים למתווה משרד הבריאות לקיצור תורנויות ומתכוונים לקיים הפגנות בפקולטות לרפואה בכל הארץ ולשבש את פתיחת שנת הלימודים האקדמית

הפגנת המתמחים בתל אביב. צילום: אלעד גוטמן

גורמי המקצוע במשרד הבריאות אמורים להיפגש היום (א') עם נציגי המתמחים כדי לשמוע את השגותיהם בנוגע להיתר שפרסמה שרת הכלכלה. כך נמסר אמש מלשכת שר הבריאות ניצן הורוביץ.

עוד נמסר כי "נציגי ארגון מרשם נפגשו עם השר בלשכתו ב-13.7. בנוסף, השתתפו נציגי מרשם במפגש זום שיזם שר הבריאות עם נציגי המתמחים ב-26.9. לשכת השר וגורמי המקצוע במשרד קיבלו הנחיה מהשר לשתף את נציגי המתמחים כולם, ובהם גם אנשי 'מרשם', בתהליך העבודה הנוגע לקיצור התורנויות. בשבועות האחרונים שוחחו נציגי 'מרשם' עם אנשי לשכת שר הבריאות ועם גורמים שונים במשרד הבריאות מדי יום. שר הבריאות ואנשי משרד הבריאות ימשיכו לקיים קשר רציף עם נציגי המתמחים בימים הקרובים ולאורך כל כהונת השר, וזאת בשל החשיבות הגדולה שהשר והנהלת המשרד כולה מייחסים להם ולצורך לשפר את תנאי העסקתם".

אמש ערכו מאות מתמחים הפגנת מחאה בתל אביב ולפי דיווח ב-Ynet, גם סטודנטים לרפואה מתכוונים להצטרף למחאת המתמחים ולקיים הפגנות בקמפוסים של הפקולטות לרפואה בכל הארץ. בדיווח צוטטה אחת הסטודנטיות לרפואה: "זו לא מערכת שאנחנו מוכנים להיכנס אליה בשום צורה". המתמחים והסטודנטים מוחים על כל ש"משרד הבריאות נטש את המתווה הראשוני לקיצור התורנויות עליו הוסכם ודבק במתווה אנמי".

אייל צור, סטודנט לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, מצוטט בדיווח: "נצא להפגנות גם בפקולטות; נעצור את הלימודים. במצב הנוכחי אנחנו לא יכולים לשבת בצד; לא יכולים לתת למתמחים להתפטר שעה שאנחנו ממשיכים כרגיל. בשנתיים האחרונות פנינו לבכירים בבתי הספר לרפואה, לדיקני הפקולטות, באמירה ברורה: אנחנו עם המתמחים! אם מדינת ישראל מגיעה למצב שמתמחים צריכים להתפטר כדי לזכות ליחס בסיסי, מחובתנו לתת להם את הגב ולהגיד עד כאן. נעשה הכול עד שיימצא מתווה במסגרת מה שראוי ונכון".

עד אמש לא הגישו המתמחים את מכתבי ההתפטרות שלהם למעסיקיהם בבתי החולים אלא מסרו מכתב שעליו חתמו לידי מאבטח בכניסה למשרד הבריאות בתל אביב.

בהפגנה שנערכה אמש בתל אביב, בהשתתפות כ-1,000 מתמחים הם חזרו וטענו: "שיקרו לנו, הונו אותנו, הפקירו אותנו". חברים בארגון מרשם קראו בהפגנה: "הורוביץ, ליברמן ובנט, בואו תעשו פעם אחת תורנות של 26 שעות במיגון קורונה ואז נראה אתכם אומרים שזה הגיוני להמשיך ולעבוד ככה".

כמו כן קראו המפגינים: "מתי אפשר להכשיר אותנו כשכל מה שאנחנו עושים עתה זה 'לסתום חורים' במערכת הרקובה הזאת? מגיע לנו לקבל את האפשרות ללמוד בהתמחות, אי אפשר ללמוד בהתמחות כאשר לא ישנים בה ומבצעים 8 ו-10 תורנויות בחודש. לא עשיתם שום דבר בשבילנו בעשור האחרון".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר "מרשם", אמרה בהפגנה: "המאבק שלנו הוא לתת רפואה טובה יותר, לחיות חיים שפויים, לא להירדם מול עיני מטופלים בלילה ברגע שהם הכי צריכים אותנו". היא חזרה וטענה: "הבטיחו לנו מתווה אמיתי, כזה שמתחייב על מנת לקצר תורנויות באמת, לכולם. אבל למעשה אין מתווה. זה שקר! לא הציגו לנו שום מתווה וגם אין תוכנית חומש. יש מקצועות בודדים, בפריפריה בלבד, להם ניתן תקציב לקיצור התורנויות וגם זה רק עבור שנת 2022. כל השאר זה סתם, אמירות שאולי נשמעות טוב, אבל אין מאחוריהן שום מחויבות ואין תכנית סדורה ומתוקצבת".

נושאים קשורים:  ד"ר ריי ביטון,  ארגון מרשם,  קיצור תורנויות,  חדשות,  סטודנטים לרפואה,  משרד הבריאות
תגובות

אני שייכת לדור שתורנות נמשכה 30 שעות, מ 8 בבוקר עד למחרת בצהריים, וזה עוד היה השיג אחרי שביתת הרופאים הגדולה שלפניה התורנויות נמשכו 36 שעות, קבלנו את זה אז כמובן מאיליו, היום אני מסתכלת לאחור ואומרת כמה הזוי זה, מי חושב שזה אנושי לדרוש ממישהו לעבוד ככה, ומי חושב שבאמת אפשר להפיק ככה רפואה טובה? כל הכבוד לדור הזה של המתמחים שלא מוכן להשלים יותר עם מודל העבדות המודרנית, אל תוותרו