חדשות

המתמחים מימשו את איומם והתפטרו: "מאמצינו לאפשר לנו תנאי עבודה סבירים ואנושיים לא הועילו"

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים מרשם, פנתה בדמעות אל שר הבריאות: "יום עצוב וקשה מנשוא בו אנחנו נאלצים להגיש מכתבי התפטרות" - הפיטורים ייכנסו לתוקף בתוך שבועיים

המתמחים במעמד הגשת מכתבי ההתפטרות בכניסה למשרד הבריאות בתל אביב. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

2,500 חברי ארגון המתמחים מרשם הגישו בשעה האחרונה את מכתב ההתפטרות לשר הבריאות ניצן הורוביץ, זאת לאחר שמתווה קיצור התורנויות שהוצג השבוע רשמית, נדחה בתוקף על ידם.

בתום 13 חודשי מאבק שהחל בחודש אוגוסט אשתקד בקמפיין מחאה שבו העבירו המתמחים את המסר "תורנויות של 26 שעות פוגעות בכולנו - בבריאות המטופלים וגם בבריאות המתמחות והמתמחים", הקריאה לפני שעה קלה יו"ר ארגון מרשם את הודעת המתמחים על התפטרות מעבודה. מאבטחי לשכת משרד הבריאות בתל אביב לא אפשרו לה להיכנס לבניין ולהגיש את מכתב ההתפטרות והיא נאלצה להדביק אותו על דלת הכניסה.

"הרינו להודיעך על התפטרותנו מעבודתנו כרופאות ורופאים מתמחים, מומחים וכסטאז'רים וסטאז׳ריות", אמרה בדמעות ד"ר ביטון בפתח משרד הבריאות. "התפטרותנו זו מוגשת לך שר הבריאות, בלב כבד ובלית ברירה, נוכח העסקה פוגענית של תורנויות בנות 26 שעות עבודה רצופות.

"במתכונת ההעסקה הזו, עבודה במשך 26 שעות רצופות ללא שינה או מנוחה, אין ביכולתנו לבצע פעולות רפואיות איכותיות ולקבל החלטות הרות גורל בדבר בריאותם וחייהם של המטופלים אשר תלויים בנו.
במתכונת העסקה של 26 שעות איננו יכולים להעניק למטופלים שלנו את הטיפול והשירות הטוב ביותר לו הם נזקקים והמגיע להם, כמצופה וכמחויב מאתנו כרופאות ורופאים. מלבד הפגיעה במטופלים ובאיכות השירות הרפואי, פוגעת העסקה זו גם בבריאותנו האישית ובחיי משפחותינו.

"כבוד השר, המחשבה שלנו היתה ועודנה שהחובה להעניק טיפול רפואי בסיסי למטופלים שלנו איננה אמורה להיות אינטרס אישי שלנו בלבד, אלא בעיקר אינטרס של ממשלת ישראל שתפקידה לדאוג ולוודא שהבאים בשערי בתי החולים בישראל, בחוליים ובמצוקותיהם הקשות ביותר, יזכו לטיפול טוב של רופאים אשר אינם מותשים, עייפים, בלתי מרוכזים וחסרי אמפתיה נוכח התנאים הבלתי אנושיים".

עוד צוין במכתב ההתפטרות לשר הבריאות: "בימים האחרונים הובהר לנו כי הופקרנו. תקוותנו היתה, ועודנה, כי ממשלת ישראל ואתה, כשר בריאות, תביאו בשורה משמעותית לכלל הרופאות והרופאים המתמחים באמצעות תוכנית מוסדרת עם תקציבים שהחלתה תהיה בעלת אפקט גדול על מתמחים רבים באופן מיידי. בצער גילינו כי מדובר בצעד קטן ממנו מובן כי אין הפנמה על מצבנו בשטח – במחלקות. הפרת את ההבטחות שלך לקיצור על כלל המתמחים ללא יוצא מן הכלל, ודבקת במהלך קטנטן במקום באפשרות להביא הישג גדול לאלה העומדים בחזית.

"מכתבנו זה נשלח בלית כל ברירה ולאחר שמאמצינו לאפשר לנו תנאי עבודה סבירים ואנושיים לא הועילו. לכן אנו, החתומים מטה, כל אחת ואחד באופן אישי ובכאב לב, הגענו למסקנה, כי איננו מסוגלים להמשיך
לעבוד באופן הזה ואנו נאלצים להתפטר מעבודתנו. לצידנו גם שמות סטודנטים בוגרי לימודי רפואה שסיימו את לימודיהם בימים אלה ואשר עתידים להתחיל סטאז' בעוד מספר שבועות ומצהירים כי לא יתחילו את הסטאז'. בנוסף אליהם סטודנטים לרפואה בשנים שונות אשר מייצגים דור שלם שקץ במציאות הנוכחית ודורש שינוי מיידי".

הפיטורים, ציינה ד"ר ביטון, ייכנסו לתוקף בתוך שבועיים. על המכתב חתמו כלל הרופאות והרופאים המתמחים, המומחים והסטאז'רים והסטודנטים ששמם צוין ברשימה שצורפה למכתב.

עו"ד סיגל פעיל, המייצגת את ארגון הרופאים המתמחים מרשם, מסרה: "זה יום מביך וקשה שבו משרד הבריאות נעל את עצמו ואבטח את שעריו במאבטחים כדי לא לאפשר לרופאים המתמחים להגיש את 2,500 מכתבי ההתפטרות ולכן הנחיתי את הרופאים לבצע 'המצאה כדין' ולהדביק את מכתב ההתפטרות על הדלת הנעולה של המשרד ואת 2,500 החתימות בכניסה בסמוך לדלת".

המצאה כדין מודבקת על דלת. הודעת המתמחים על התפטרותם הודבקה על דלת לשכת משרד הבריאות בתל אביב

תכנית החומש לקיצור תורנויות המתמחים

מוקדם יותר היום פרסמו משרד הבריאות והכלכלה את תקציר תכנית החומש לקיצור תורנויות המתמחים אשר גובש בימים האחרונים במהלך משותף של משרדי הכלכלה, הבריאות והאוצר, ועוגן אתמול (ד') בהיתר של שרת הכלכלה.

1. במסגרת ההיתר החדש נקבע שבשלב ראשון יוחל השינוי ב-10 בתי החולים בפריפריה, על כלל המחלקות למעט מחלקות כירורגיות.

2. בבתי חולים אלה יופחת מספר שעות העבודה המקסימלי בתורנות מ-26 שעות ל-16+2 שעות.

3. עוד נקבע כי ממוצע שעות העבודה בשבוע לא יעלה על 63 שעות (למתמחים שעליהם יוחל המתווה).

4. מתמחה שעליו חל המתווה יבצע לא יותר מ-6 תורנויות בחודש (הסמכות להחרגה בעניין זה תעבור ממנהל המחלקה למנהל בית החולים). החל מינואר 2023 לא ניתן יהיה לחרוג כלל מ-6 תורנויות לחודש.

5. השלב הראשון במתווה החדש ייכנס לתוקף ביום 31/3/2022.
במחלקות טיפול נמרץ כללי והרדמה ייכנס המתווה החדש לתוקף ביום 31/3/2023.

6. במסגרת התכנית יורחב קיצור התורנויות לכל בתי החולים, בכל רחבי הארץ בתוך 4 שנים.

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  קיצור תורנויות,  חדשות,  משרד הבריאות,  מחאה
תגובות
08.10.2021, 02:35

רק עכשיו הבנתם שבמדינה שלנו כבר כעשור לכל ממשלה בזמן זה אין שום עניין לטיפול אזרחי ישראל , אלא לנצל מעמדם לעניינם האישי שעיקרו הוא ניפוח הכיסים של עצמם בכסף של אזרחי מדינת ישראל , בעשור האחרון ישראל הפכה במהירות האור בגלל זה למדינת עולם שלישי של ממש על פי כל הנתונים המרכיבים את ישראל כמדינה ענייה ללא מוטיבציה של הציבור , בגלל רמיסתיינו על ידי אנשי הממשלה ללא הפסקה ושוב רק לצורך שחייהם יהיו נוחים ויפים , ולכך אובייקטיבית כל העובדות , ואני כרופא אמרתי זאת עוד ליושב ראש של המרשם לשעבר מתמחה בזמנו במחלקה פנימית בבית חולים מאיר שבכפר סבא , רשמתי , אמרתי שמה שקורה עכשיו יקרה מאוד מהר וצדקתי לצערי בכל אמירה שפירסמתי ואמרתי , אך בזמנו אתם צחקתם עליי , וחבל .
אני מאחל לכל ה2,500 הרופאים היקרים להבין שבמדינת ישראל יש חוק אחד שפועל , והוא , סליחה על הביטוי , או שהממשלה ____ אותך …. או שאתה _____ את הממשלה , ולצערי אין פיתרון אחר כרגע כי הגיבוש בין נבחרי הציבור וכל הגופים הציבוריים הוא אופטימלי .
הפיתרון היחיד זה להתאחד כוח הציבור ול____ את הממשלה , ולא לתת לה לעשות את זה כבר עשור לאזרחי מדינת ישראל .
צר לי על מה שאתם עוברים , אבל אני לא שונה ממכם , אלא אחד ממכם , וזאת הייתה הבעיה שהרוב לא הבינו וקיבלתם את מה שקיבלתם עכשיו בלי מחשבה לשניה שנעשה פה נזק של ממש , כי מזמן לא איכפת להם מאף אזרח ישראלי בין רופא הוא או לא .

08.10.2021, 10:03

חסר כל הגיון אלמנטרי לעבוד 26 שעות
חסר כל הגיון לאחר כננות פעילה בלילה , להמשיך לעבוד ואין חופש
ממש ניצול , לא קיים שום סקטור שעובד מעל 12 שעות
היסטדרות שלנו חלשה מאוד

אנונימי/ת
08.10.2021, 23:26

למדת לכתוב, זה טוב, הצלחה גדולה

אנונימי/ת
08.10.2021, 09:02

אני לא מבין, אין דבר כזה אמת בפרסום?
המתמחים לא התפטרו. הגשת מכתב קולקטיבי ללשכת הבריאות המחוזית בתל אביב זאת הזיה אחת גדולה. זה כמו לנסות לחתוך את הורידים עם סכין חד פעמית. בלוף!

אנונימי/ת
08.10.2021, 09:21

צר לי על מסכת העלבונות ועל האטימות בה אתם נתקלים. אבל אני מאחלת לכם הצלחה במאבקכם הצודק מכל הלב.

אנונימי/ת
08.10.2021, 09:48

הבעיה מתחילה בזה שאין לרופאים נציגות. הר"י היא בלוף. יו"ר שלא נבחר על ידי ציבור הרופאים אלא על ידי קומבינה של הוועדה המסדרת ומנכלי"ת לאה ופנר. תמנון רב זרועות שאף אחד לא בחר והיא מנהלת את מערכת האנטרסים האפלולית שלה בסחר ומכר עם מנהלי המחלקות ומנהלי בתי החולים. את הרופאים והמתמחים אף אחד לא סופר. רופאים תתעוררו. לקחו את הארגון שלכם והמקצוע בשבי. צריך להעיף את שניהם ולקום על הבסטליה בבניין התאומים.

08.10.2021, 14:24

הרי היא גוף המקורב לממשלה .
מרשם זה לא ארגון , אלא קבוצת מתמחים קטנה כאשר קיימים ( בכאילו כבר שנים ) אבל אף אחד לא סופר אותם ובצדק , רוצים לעשות משהו , תקראו החוק במדינת ישראל תפעלו על פי הדינים , לפי החוק תחויבו להכיר בכם כארגון אמיתי כי לכך מספיק 800 חברים בו והליך ביורוקרטי של רישום הארגון במדינה עד כדי כך שרתם יכולים לעשות הכל , להיבחר בבחירות לכנסת , ועוד , אבל אתם לא נלחמים , אתם בוכים ומחפשים אשמים , הייתי גם פעם כמוכם , רוצה לעשות משהו ? תעשה את זה לבד וכמו שצריך אל לפני כן תשב כמה שצריך ללמוד החוק של מדינת ישראל בעל פה , ואז לא יהיו לך שווים .
ואתם עושים צחוק מאיתנו הרופאים הבוכים על דלת שר שאין לו מושג ממה זה רפואה , הרואה ילדים נטושים רוצים להשיג משהו כמו ילדים בני 10 , אז בגלל זה הוט צוחק עליכם , אתם חייבים להשתנות כדי לשנות , ובחיים לא להיכנע ולידבוק תמיד ללא משנה מה במה שאתה מאמין , התפטרות זאת תשובתכם שאתם מקבלים את ההפסד ומוותרים על מה שאתם מאמינים בו בגלל שנתקלתם בקושי . ככה לא מתנהלים בחיים , זאת נוסחא לכישלון בכל דבר שיבוא גם לאחר מכן , אתם התפטרתם , וחושבים שמדינה תפסיק להתקיים ??? הם רק מסכים על הכסף שחסכתם להם , תהיו חכמים וצודקים ותאמינו בדרך שלכם עד לנצחון , אין ולא היה בעולם שלנו פתרון אחר !

אנונימי/ת
08.10.2021, 09:55

"היום בשעה 14:00 יגישו את מכתבי ההתפטרות 2,590 מתמחים, מומחים, סטאז'רים וסטודנטים לרפואה"
אף מומחה לא יתפטר ואף סטודנט לא יעזוב את לימודי הרפואה במחאה.
למרות שחשוב לשנות את שיטת התורנויות, דר' ביטון משחקת את הקלפים שלה בצורה מוזרה - כל אחד (אולי חוץ ממערכת האתר הזו, אם יש פה בכלל עורכים) יודע שהתפטרות קולקטיבית כבר נפסלה ולכן הצעד הזה הוא סתם תעלול יחצני, ברגע האחרון הורוביץ יזרוק לה עצם, הם יתחבקו וכולם יחזרו כמו טטלה לאותה המציאות

אנונימי/ת
08.10.2021, 10:46

יחד איתם צריך גם יו״ר הר״י להתפטר אבל מסיבות אחרות

08.10.2021, 11:40

השבוע נפל דבר במערכת הבריאות- סוף סוף התקבל העיקרון החשוב של קיצור משך התורנות. הממשלה הנוכחית ושר הבריאות החדש הוכיחו את רצונם לגרום לשינוי תפיסה וללכת לקראת המתמחים והמערכת. עכשיו נראה איך תצליח המועצה המדעית להתמודד עם התאמת הקוריקולום למציאות החדשה. חשיבותו של מרשם הייתה בהצפת הנושא בציבור, אבל מבחינת חוקי העבודה בישראל הוא אינו ארגון יציג של הרופאים. כדאי למתמחים לזכור שהתפטרות קולקטיבית כאמצעי מחאה כבר נבחנה על ידי בית דין לעבודה ונדחתה. התפטרות אישית יכולה לעלות להם בהפסד מקום ההתמחות.
בסופו של יום כל הכבוד לשרי הממשלה שהעדיפו להתחיל את ההסדר בפריפריה. מאחל לכולנו ששרי מרצ ויש עתיד יצליחו להשיג מהאוצר תקני רופאים נוספים והמחלקות לא ייפגעו מקיצור התורנויות.

אנונימי/ת
08.10.2021, 13:10

קשה לתמוך ב :
1 - רופא משפחה שמסלול התמחותו אורך 4 עד 4.5 שנים , מתוכם שנתיים ! בלבד בבית חולים עם תורנויות .

2 - מתמחה בילדים "מותש" ותחת "התשישות" לפני ואחרי התורנות עדיין מסוגל לעסוק ב"רפואה "...פרטית

וכל זאת למול תמיכתי במתמחה פנימית , כירורגיה, גניקולוגיה ועוד

מציע להעמיד נציגי מאבק ראויים

08.10.2021, 13:47

כל כך הרבה רופאים אנונימיים , מה זה אומר עלינו כלל הרופאים ?
אומר רק, שעבודה רצופה מעבר לשני שלישים של היממה לא מתקבלת כלל על הדעת !

אנונימי/ת
08.10.2021, 14:16

אני חייב להגיד. שכת קיצור תורנויות הלוחמנית גורמת לכך שלא יהיה שיח גלוי ואמיתי. כתינוק שלקחו לו את המוצצי.

08.10.2021, 14:25

זה ההתחלה של הבעיה !

מחזיק למתמחים אצבעות, שיצליחו במאבקם מול הרשעות והטפשות של האוצר הבריאות והר״י

אנונימי/ת
08.10.2021, 14:12

עודד, הרשעות הטפשות מלווה בחוסר ההבנה, מסתבר שלך. מעניין מה המניע שלך

אנונימי/ת
08.10.2021, 14:10

פייק ניוז. הם לא באמת התפטרו ובכנות מי שמאיים שיתפטר אחרת יוצא צ׳יפס

08.10.2021, 14:28

אבהיר ראשית כי אני תומך ללא הסתייגות בקיצור התורנויות. כמי שהחל את התמחותו בכירורגיה בתקופה שבה הרופאים לא קבלו שום תשלום נוסף עבור ביצוע כוננויות ומשך התורנות היה עד תום יום העבודה שלאחריה אני מכיר בכך שהתנאים השתנו קיצונית . עומס העבודה בתורנויות גדל לאין שעור כתוצאה מגידול האוכלוסייה הנזקקת ללא גידול מתאים במספר הרופאים כך שלכל הטוענים שהמתמחים של היום יותר מפונקים אין שום בסיס להשואה. כמו כן אין לבוא אליהם בטענות של שינוי בהעדפות חייהם כיון שהם ממיצגים את השינויים שחלו בחברה הישראלית כולה בעשרות השנים האחרונות.
הבעיה היא שאין כרגע פתרון זמין. גם אם נניח שיש הרבה מועמדים להתמחות המחכים בביתם למקום שיתפנה לא נוכל להגדיל את מספר המתמחים ללא הגדלה רוחבית של המערכת שתוכל לקלטו אותם שכן אחרת יצא שכרם בהפסדם. הדבר נכון בעיקר במקצועות שאני מכנה "שולייתיים" דהיינו שבהם ההתמחות מצריכה התנסות אישית של אחד על אחד. אין אפשרות להתמחות בכירורגיה ללא הצמדה של מומחה למתמחה. היום אנו קוצרים את הסופה שנזרעה במהלך עשרות שנות הרעבה והתעלמות מצרכי מערכת הבריאות על ידי פוליטיקאים שמעייניהם היו בטווח של אורך הקדנציה שלהם. אולי התפטרות כזו תביא את הציבור להכרה בצורך לשידוד מערכות כולל ומן היסוד בהתייחסות למערכת הבריאות ולא לקחתה כמובן מאליו.

אנונימי/ת
08.10.2021, 15:11

אני רופא ותיק. קניתי בית, שילמתי משכנתא וגידלתי את ילדיי אודות התשלום עבור התורנויות הרבות והעבודה המאומצת. כמובן בלי ללכת הביתה למחרת כל תורנות ותורנות. לפעמים אף שני תורנות רצופות עם מנוחה באמצע בהתחשבות הבכירים (הולך הביתה להתקלח, לישון קצת וחוזר). מאחר שהייתי עולה חדש בלי אגורה בתחת התורנויות הרבות הצילו אותי למעשה מבחינה כלכלית. זוכר את התקופה כתקופה יפה, מאומצת ומועילה מאוד מבחינה מקצועית. הייתי צעיר וכושר העבודה וההקרבה היה בשיא. לא ביליתי שעות עם הוואטסאפ, קבוצות וואטסאפ וכל החרטא הזו. היו לי הספרים וחוברות התת-מקצוע וכל יום גם במהלך התורנויות לא הייתי מפספס לקרוא chapter אחד. כנראה הרופאים הצעירים של היום הם כולם עשירים ולא צריכים כסף ומעדיפים לבלות שעות עם הנייד. רק תיזהרו מאוד כי האוצר עלול לנצל את ההזדמנות ועם ביטול התורניות אז הלך התשלום על תורנויות שזה עיקר הכסף ועיקר ההישגים מול האוצר (אודות השביתה הגדולה משנת 1982). תהיו המון רופאים שעובדים רק במשמרות כמו האחיות ותחיו על בסיס משכורת רעב, גם כשתהיו מומחים (למה לא לבטל את הכוננויות אולי, נכון?) ותצטרכו להזריק בוטוקס כאשר תחזרו הביתה כל יום מהעבודה כי לא יהיה לכם מה לעשות. למה ללמוד בעצם? זה יפגע בזמן איכות חיי המשפחה.

כל הכבוד. כל מילה שאמרת- נכונה. לא הייתי רוצה להגיע בתור מטופל בגיל זקנה לאותו מומחה שלא השתתף במספיק ניתוחים כי היה ביום מיוחה אחרי התורנות

08.10.2021, 17:13

אתה מתכוון, המומחה שלא השתתף במספיק פעולות כי עשה קבלות/שחרורים במחלקה / מפגשים במרפאה / או כל דבר אחר שהמועצה המדעית החליטה עליו כתנאי למילוי פז"מ ההתמחות (מהארוך שקיימים במדינות ה-OECD), ואחר כך לא הצליח ליסוע לפלואושיפ במדינה שבה הבכירים לא מזלזלים כך במתמחים ועוד מתעדים זאת ב"דוקטורס אונלי".

אנונימי/ת
08.10.2021, 18:55

מסכימה עם כול מילה! תורניות הן אלו שמיצרות רופאים טובים וחזקים!

אנונימי/ת
08.10.2021, 18:51

מאמר מעניין! התנהגות מדווחת תחום מחקר חסר. תבורכי על האומץ לספר ולשתף. כשעובדים אז טועים וזה אנושי וזה חלק מהלמידה.

אנונימי/ת
09.10.2021, 00:05

די לנצל את הצעירים! גם 7 שנות לימוד שאפשר רק 4, גם התמחויות ארוכות מדי בלי לימוד אמיתי אלא עבודה שחורה וגם תורנויות לא נגמרות שפוגעות בבריאות של המתמחים ושל המטופלים. די, מספיק. אל תהיו חזירים

09.10.2021, 21:47

שימו לב על מה הם נלחמים בחירוף נפש . לא על יותר שעות מחקר, לא על יותר ימי ניתוחים, לא על הזכות לראות יותר חולים במרפאות , לא על השתתפות בכנסים. הם נלחמים על רצונם לישון ?! בושה וחרפה . על מה תהיה השביתה הבאה על הזכות לקבל פיצות לתורנות . אני אשמח אם יואילו להתפטר. כיום 30% מהמחלות הן יאטרוגנית . נראה שכמות המחלות תפחת עם ההתפטרות . שלא יפחידו אותנו . עם טרור לא מטפלים בחולים.

אנונימי/ת
10.10.2021, 09:41

לישון? לקשקש בוואטסאפ! בזמן התורנויות שלי הייתי שמח לנתח במקום לישון. ניסיון ולימוד נטו. דרך אגב, עכשיו יש להם עוזרים רופאים, צוותי החייאה, מרדימים שעושים אינטובציה ואנשי טיפול נמרץ שבאים לעשות עירוי מרכזי. אני הייתי עושה את האינטובציה, את העירוי המרכזי, מחבר למכונת הנשמה ואף דוחף את המיטה ומנשים את המטופל עם האמבו במקביל, כל זאת, בלי אלונקאים אפילו! למה הלכו ללמוד רפואה בכלל? זה לא מתאים להם וידעו את זה מראש. אפילו בהייטק עובדים יותר כל יום עד שעה מאוחרת בלילה ולא רואים את המשפחה ואת הילדים. מי מוליך שולל את הרופאים הצעירים האלה? רוצים לישון טוב וזמן בכדי להזריק בוטוקס פרטי בערב? מה קורה כאן?

אנונימי/ת
11.10.2021, 17:33

מבחינתי הפסילה של התפטרות הקולקטיבית של פעם זה בושה וחרפה, זה בזיון. כי לכל אחד ואחת יש סכות מוחלטת להתפטר אחרי תקופת הודעה מראש של 30 יום בלי שוםפ קשר, האם יש עוד מתפטרים. ועובדה שבג"צ פסל את מכתבי ההתפטרות של האנשים וזה היה פעמיים רצוף- זה אקט של חוסר חוקיות, חוסר צדק וקונצפציה של עבדות העובדים...בלי להזכיר על כך שאי-הגעה לעבודה אחרי פסילת ההתפטרות על ידי בג"צ היתה כרוכה במאסר של מי שלא הגיע.