מחקרים

הקשר בין מאפיינים סוציאליים לתפקוד אצל מטופלים עם מחלות כרוניות מרובות

במחקר זה נמצא כי התפקוד היה נמוך יותר אצל מטופלים שהיו עם 1 או יותר מאפיינים סוציאליים של בריאות בהשוואה לאלה שהיו ללא מאפיינים כלל

05.10.2021, 12:31

מאפיינים סוציאליים של בריאות (SDoH) כולל גישה מוגבלת למזון, מגורים, ומשאבים כלכליים הינם גורמים חשובים המשפיעים על הסיכון הכולל למצב הבריאותי. החוקרים ביקשו לבחון את הקשר הזה בקרב אוכלוסיית המבוגרים המטופלים בקהילה עם מחלות כרוניות מרובות.

החוקרים אספו נתונים ובצעו מחקר חתך אשר כלל 2,763 מבוגרים עם מצבים כרוניים בריאותיים והתנהגותיים או מעל 2 מצבים רפואיים כרוניים. הנתונים נאספו ממספר מרכזים בשיטה אקראית.

תוצאות המחקר הראו כי נוכחות של גורם סיכון אחד לפחות דווחה אצל 29% מהמשתתפים, כולל היעדר בטחון תזונתי (13%), בעיית דיור (3%), או מצוקה כלכלית (25%). יכולת תפקודית נעה בין 2.74 ל-9.89 אקוויולנטים מטבוליים (METs) (חציון= 6.05). כמו כן, התפקוד היה נמוך יותר אצל מטופלים שהיו עם אחד או יותר SDoH בהשוואה לאלה שהיו ללא כל SDoH. לבסוף, החוקרים מצאו בניתוח רב-משתני כי כל גורם סיכון נמצא כבעל השפעה בלתי תלויה על היכולת התפקודית.

החוקרים סיכמו כי בקרב מטופלים בקהילה עם מחלות כרוניות, SDoH היה קשור לתפקוד נמוך. על פי החוקרים, לרופאי המשפחה יש יכולת השפעה חשובה אצל חולים אלה, והזדמנות לבצע התערבויות הקשורות ב-SDoH.

מקור: 

Levi N. Bonnell  et. al 2021 JABFM DOI: https://doi.org/10.3122/jabfm.2021.04.210010

נושאים קשורים:  מחקרים,  נסיבות סוציאליות,  טיפול בחולה כרוני,  רפואת משפחה
תגובות