מחקרים

השימוש וההשפעות של קנאבינואידים בחולים עם אפידרמוליזיס בולוזה

חוקרים סבורים כי ייתכן והשימוש בחומרים קנאבינואידים מפחית את חומרת התסמינים בחולי אפידרמוליזיס בולוזה

ידוע כי מקרים פה ושם ודיווחי מקרה של חולים עם אפידרמוליזיס בולוזה, מצביעים על כך שתרופות המבוססות על חומרים קנאבינואידים עשויות להקל על הכאבים והגרד מהם סובלים החולים, לצד שיפור בריפוי הפצעים. עם זאת, אין אפיון חד משמעי של השימוש בחומרים אלו באוכלוסיית חולי אפידרמוליזיס בולוזה.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את אופן השימוש בחומרים קנבינואידים בקרב חולי אפידרמוליזיס בולוזה, כולל סוגי החומרים, ההשפעה על התסמינים (למשל כאב וגרד), על מהלך המחלה (למשל על היווצרות שלפוחיות, פצעים ודלקות), תחושה כללית (למשל שינה ותיאבון) והתרופות הנוספות אותן נוטל החולה.

החוקרים ערכו סקר חתך בינלאומי אנונימי, בקרב חולי אפידרמוליזיס בולוזה או המטפלים שלהם שהם דוברי אנגלית, בנוגע לשימוש בחומרים קנאבינואידים. המשיבים דיווחו על סוגי החומרים בהם הם משתמשים, על ההשפעות שלהם כולל שינוי בתסמיני המחלה כפי שהם חשים אותם, שינויים בשימוש בתרופות נוספות ועל תופעות לוואי.

החוקרים מצאו כי 71 חולי אפידרמוליזיס בולוזה מחמש יבשות דיווחו כי הם משתמשים או השתמשו בעבר בחומרים קנאבינואידים, כחלק מהטיפול במחלה. הם מצאו כי כמות התשובות החסרות נעה בין 0 (0%) ל-33 (46%) שאלות. עוד דיווחו החוקרים כי מרבית החולים ענו שהשתמשו ביותר מתכשיר קנאבינואידי אחד (מספר ממוצע של 2.4 עם סטיית תקן של 1.5) וביותר מדרך לקיחה אחת (ממוצע של 2.1 עם סטיית תקן של 1.1), כאשר הדרכים הנפוצות ביותר היו מריחה ובליעה. זאת ועוד, נמצא כי החולים דיווחו באופן רטרוספקטיבי על ירידה של 3 נקודות ברמת הכאב והגרד (בסולם של 0-10; p <0.001 עבור שניהם) לאחר השימוש בחומרים קנאבינואידים. לבסוף, החוקרים מצאו כי רוב החולים דיווחו שהשימוש בחומרים אלו שיפר את תסמיני המחלה הכוללים (95%), את הכאב (94%), הגרד (91%) ואת ריפוי הפצעים (81%). כמו כן, רוב המשתתפים (79%) דיווחו על ירידה בשימוש בתרופות נגד כאבים ותופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה יובש בפה (44%).

החוקרים הגיעו למסקנה כי שימוש בחומרים קנאבינואידים משפר את תפיסת הכאב, הגרד, ריפוי הפצעים ואת תחושתם הכללית של חולי אפידרמוליזיס בולוזה, לצד צמצום השימוש בתרופות נוספות. עם זאת, הם טוענים כי לא ניתן להוכיח קשר ישיר בין השימוש בחומרים אלו לבין ההפחתה בתסמינים שהוזכרו לעיל, רק על סמך נתונים אלה. לכן, הם סבורים כי דרושים מחקרים מבוקרים עתידיים הבוחנים שימוש בתכשירים קנאבינואידים סטנדרטיים בחולי אפידרמוליזיס בולוזה, על מנת לקבוע את הסיכונים והיתרונות.

מקור: 

Schrader, N. H. B. et al. Orphanet Journal of Rare Diseases 2021; 16; 377. https://doi.org/10.1186/s13023-021-02010-0

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות נדירות,  אפידרמוליזיס בולוזה,  קנאבינואידים
תגובות