COVID-19 בישראל

בתוך 3 חודשים: ישראל צנחה בדירוג הבינלאומי של התאוששות מהמגיפה

למרות שיעור גבוה יחסית של מתחסנים, ישראל ממוקמת במקום 41 מתוך 53 מדינות ונתפסת עתה ככישלון בהתמודדות עם הקורונה | ביקורת קשה מצד אנשי המקצוע על דברי בנט

חיסונים לקורונה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

לתשומת לב ראש הממשלה ושרי קבינט הקורונה: ישראל ירדה למקום 41 מבין 53 מדינות בעולם בדירוג מיוחד שעורכת סוכנות החדשות הבינלאומית "בלומברג" מדי חודש – דירוג המבטא את כושר ההתאוששות של המדינה ממגיפת הקורונה. בחודש אחד ירדה ישראל בחמישה מקומות בדירוג זה וב-36 מקומות מאז יוני 2021 כאשר ישראל דורגה במקום החמישי, כלומר בצמרת העולמית.

ישראל קיבלה החודש את הציון הלא מחמיא 57.7 נקודות למרות ש-82.2% מהאוכלוסיה הזכאית לחיסון כבר קיבלה לפחות את המנה הראשונה, בין השיעורים הגבוהים ביותר בעולם. למרות זאת, חלה הידרדרות החודש ביכולת ההתאוששות מהמגיפה – נתון שמדגים מדוע ישראל, למרות הכל, איננה מהווה עוד דוגמה להצלחה במאבק במגיפה ונתפשת עתה כדוגמה לכישלון מצד ממשלתה, וזאת אף על פי שהחלה מוקדם מכל שאר המדינות במתן מנת חיסון שלישית ולמרות שזיהתה לפני כולן את הירידה שחלה ביעילות החיסון לאחר המנה השנייה. למרות כל הצעדים הללו, יש בישראל עלייה בתחלואה, הדגישו עורכי הדירוג הנחשב שבו מובאים בחשבון גם היבטים כלכליים הקשורים במאבק במגיפה.

במקום הראשון בדירוג החודש נמצאת אירלנד שקיבלה את הציון 79.4, במקום השני ספרד - 78.2 ואחריה: הולנד - 76.4, פינלנד - 76.1, דנמרק - 75.3 ואיחוד האמירויות - 74.7. שוודיה מדורגת במקום 18, רומניה במקום 27 וארה"ב במקום 28.

בכירים במשרד הבריאות: "תחושה של שעירים לעזאזל"

יש להניח כי גם נתונים אלה יוצגו לפני ראש הממשלה והשרים כאשר קבינט הקורונה יתכנס ביום א' אחרי הצהריים, לראשונה מאז חודש. ההימנעות מההתכנסות חוטפת ביקורת בתקשורת בישראל.

בנוסף לתגובת יו"ר הר"י, גם בכירים במשרד הבריאות שנדהמו מדברי ראש הממשלה בתדרוך לתקשורת, לאחר נאומו באו"ם ביום ב', מותחים עליו ביקורת קשה: "מתנהג בילדותיות ולא יודע לקבל ביקורת".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר אמש באולפן חדשות 12: "התחושה היא בעיקר של צער שזה מה שהוצג באו"ם. הייתי רוצה שמה שיוצג זו המסירות הגבוהה של צוותי הרפואה, ההחלטות הקשות שהם מקבלים, אנשי המקצוע, ההחלטות הראשוניות בעולם. אנחנו הבאנו לעולם את הבשורה של הבוסטר, על זה היה צריך לדבר, אבל דברי ראש הממשלה יצרו תחושה לא נעימה. לא ציפינו לדברים האלה. מה גם שאני שלם מאוד עם מה שאנחנו, אנשי המקצוע, עושים. אנחנו מסבירים את העמדות שלנו. אנחנו שם כדי להביע את העמדות שלנו ונמשיך להביע אותן. מקבלי ההחלטות הם שצריכים לקבל את ההחלטות".

עוד אמר פרופ' אש: "אילו הממשלה היתה מאשרת את ההגבלות עליהן המליצו אנשי המקצוע במשרד הבריאות, ייתכן שמצב התחלואה כיום היה טוב יותר. יכול להיות שאם היו נוקטים צעדים אלה (במיוחד צמצום בהתקהלויות) לא היינו מגיעים למספרים שיש היום".

ל"הארץ" אמר פרופ' אש: "משרד הבריאות לא דרש להטיל סגר ולסגור בתי עסק אלא להגביל התקהלויות בעקבות הסיכון הכרוך בהחלטה להשאיר את מערכת החינוך פתוחה". באשר לטענת ראש הממשלה בנט כי גורמי המקצוע "גמגמו" כשנשאלו מדוע למנוע קיום הופעות, אמר פרופ' אש: "אני לא יודע למה ההתייחסות של הגמגום, אבל אם מישהו חשב אי פעם שהופעות גדולות הן לא סיכון של הדבקות - אז אני לא יודע מה חשב. זה תמיד היה סיכון!". כמו כן אמר המנכ"ל: "אם ישנה מתיחות בין משרד הבריאות לבין ראש הממשלה, אני לא יודע מאיפה היא מגיעה. אני לא מבין את הכעס עלינו".

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס עוד ביום ב' בערב לנאום ראש הממשלה ולתדרוך שהעניק לאחר מכן לכתבים בניו יורק:  "אני חושב שזה (דברי בנט נגד אנשי המקצוע ובמיוחד הנוסח) היה מיותר. אני מצטער שזה נעשה". בראיון בחדשות כאן 11 הוסיף: "לדעתי, הדברים הללו לא מקובלים". השר הודיע חד משמעית: "אני נותן גיבוי מלא לאנשי מערכת הבריאות. אנשי משרד הבריאות הם מקצועיים ומסורים;  עושים עבודה לעילא-ולעילא. אני מחזק את המומחים ואנחנו מקדמים ביחד חיסונים לציבור ותקנים לחיזוק מערכת הבריאות ובימים האחרונים הנתונים יורדים והמגמה היא חיובית".

בחדשות 12 דווח עוד כי מיד אחרי נאום בנט שוחח הורוביץ בטלפון עם בכירי משרדו, בהם פרופ' אש וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ובשיחה זו אמרו הבכירים להורוביץ כי הם חשים "שעירים לעזאזל" וכי הביקורת נגדם מוגזמת ועברה לפסים אישיים מדי.

עם זאת דווח גם שהורוביץ גיבה את החלטת בנט שלא להטיל מגבלות נוקשות על הציבור: "לא נכון לסגור את המדינה. לא נכון להשבית. יש מגבלות של התקהלות, יש מגבלות של תו ירוק, יש בדיקות רחבות ויש בידודים. יש סט שלם של צעדים. דבר אחד אני לא מוכן לעשות - אני לא מוכן לסגור את המדינה כל פעם שיש בעיה בריאותית. אנחנו צריכים לחיות לצד הקורונה".

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, אמר בתגובה לדברי ראש הממשלה: "צפיתי בנאום בשידור ישיר. כאשר דובר על הקורונה ציפיתי שהמסר לכל מדינות העולם יהיה: 'בואו ללמוד מהמנהיגות הישראלית הנשענת על שדרת רופאים וחוקרים מקצועיים, המובילה את העולם במגיפה הזו'. אני מאמין שההערכה וההבנה הזו אכן קיימת והיא תישמע בצורה ברורה וחדה יותר בהמשך".

במהלך החג דווח כי מעל 40% מהמאומתים והחולים במצב קשה הם מהחברה הערבית, יותר יחסית מאשר במגזר החרדי וגם בקרב בגירים ומבוגרים באוכלוסיה במצב סוציואקונומי נמוך מאוד. ראש הממשלה העיר על כך: "אומרים לי שזו מגיפת הלא מחוסנים, אבל במידה רבה כרגע זו מגיפת המגזרים".

במאמר שמפרסם הבוקר נדב איל ב"ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "מודל לעולם? – בינתיים ממש לא", הוא כתב: "ההתקפות על אנשי המקצוע נועדו גם לרכך את ההתנגדות לצעד הבא – ניסיון מעשי לבטל כמעט את כל הבידודים במערכת החינוך – עניין שכל המומחים מאנשי האוניברסיטה העברית ועד בכירי משרד הבריאות סבורים שעשוי להתברר כשגיאה חריפה". כמו כן כתב: "הממשלה אכן ריבונית לקבל החלטות בניגוד להמלצות אנשי המקצוע  וכך היא גם עושה, לעתים. אבל היא איננה ריבונית לסתום להם את הפה. עמדת המקצועית יכולה להתברר כמוצדקת או מוטעית אבל היא עמדתם המקצועית של אנשים המתמחים בעניין וראוי שתישמע בכובד ראש".

נושאים קשורים:  דירוג בלומברג,  מגיפת הקורונה,  ראש הממשלה נפתלי בנט,  פרופ' נחמן אש,  פרופ' סלמן זרקא,  שר הבריאות,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
30.09.2021, 04:28

בנט עלית על הגל הלא נכון הפיכת המגיפה לפוליטית היא לא יותר מאשר פאניקה אישיותית

אנונימי/ת
30.09.2021, 19:52

הסיבה להדרדרות קשורה לאוכלוסייה לא פחות וכנראה שהרבה יותר מאשר קובעי המדיניות... הפרות בידוד הן דבר שבשגרה, חוסר סולידריות מטורף, חוסר אכפתיות קולקטיבי ... אלו אנחנו
זו הסיבה האמיתית למצב נוראי שלנו