חדשות

"שערי צדק" הוכרז כמרכז על-אזורי לטיפול בפציעות טראומה

ועדה מקצועית של משרד הבריאות הכריזה על בית החולים בירושלים כעל מרכז על-אזורי (Level 1) לטיפול בפציעות טראומה בישראל

ד"ר אלון שורץ, מנהל יחידת הטראומה ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים הוא מרכז על-אזורי לטיפול בפציעות טראומה בישראל - כך קבעה ועדה מקצועית של משרד הבריאות. ההכרזה על שערי צדק כמרכז על-אזורי (Level 1), התקבלה לאחר ביקורת ובדיקה מעמיקה של צוות משרד הבריאות שבחן את מבנה יחידת הטראומה, היכולות המקצועיות של המרכז הרפואי וכמובן את הפעילות השוטפת והמקצועית של הצוותים.

בסיכום הבדיקה ציינו במשרד הבריאות כי יחידת הטראומה בבית החולים היא מהמובילות בארץ ברמה המקצועית, בידע הרפואי וברמת הפעילות, זאת לאור הניסיון הגדול והמרכזיות של "שערי צדק" בטיפול בפצועי טראומה במרחב ירושלים רבתי בשנים האחרונות. מרכז העל לטראומה של "שערי צדק" יהיה מרכז העל השביעי בישראל ויצטרף למרכזים העל הנוספים בשורה הראשונה בטיפול בפצועים: שיבא, רבין, המרכז הרפואי תל אביב, הדסה עין-כרם, סורוקה ורמב"ם.

יחידת הטראומה ב"שערי צדק" מורכבת ממנהל היחידה, כירורג כללי, בוגר שנתיים תת-התמחות במרכז הטראומה ריידר במיאמי, פלורידה; מתאם טראומה, אח-פראמדיק מנוסה שהוכשר בקורס מתאמי טראומה ארצי ושתפקידו כולל קשר עם הפצועים ומשפחותיהם, קשר עם גורמי ההצלה (מד"א, צה"ל), תחקור ובקרת איכות הטיפול, והוראת הצוותים המטפלים של בית החולים. היחידה מנהלת רישום ודיווח למאגר נתונים ארצי על כל פצוע טראומה מאושפז, כחלק מדרישות משרד הבריאות.

בנוסף, היחידה מקיימת פעילות אקדמית ומחקרית הכוללת: פורום טראומה חודשי רב משתתפים בו מוצגים מקרים מורכבים שטופלו במרכז הרפואי, השתתפות והצגה בישיבות וידאו בינלאומית בהובלת מרכז הטראומה במיאמי שבהן מוצגים מקרי טראומה מניסיונם הקליני של מרכזים רפואיים מכל העולם, והצגה בישיבות וידאו וימי עיון ארציים ומקומיים. היחידה יוזמת סדנאות טיפול בטראומה לצוותי בית החולים ולצוותי ההצלה מחוץ לבית החולים, הוראת סטודנטים ומתמחים ופרסום בכתבי העת הרפואיים.

יחידת הטראומה ב"שערי צדק" נוהלה במשך כ-13 על ידי פרופ' עופר מרין המשמש כיום כמנכ"ל המרכז הרפואי. במהלך כל שנות פעילותה היחידה טיפלה באלפי פצועים, רבים מהם מאירועי הטרור שהיו בעשור האחרון, תאונות דרכים קשות ואסונות מקומיים. רק לאחרונה טיפלה בהצלחה בכ-120 פצועים מאסון קריסת הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב בערב חג שבועות. בעשור האחרון מערך הטראומה גדל פי שלושה מכ-1,000 מטופלים בשנת 2009 לכ-3,000 מטופלים מאושפזים בשנת 2019.

עם כניסתו לתפקיד העביר מנכ"ל בית החולים פרופ' מרין את ניהול היחידה לד"ר אלון שורץ, כירורג בכיר במרכז הרפואי. ד"ר שורץ הוא בוגר התמחות-על בכירורגיה דחופה וטראומה במרכז הטראומה ריידר במיאמי ומשמש כיום גם כרופא מוטס של יחידת העילית 669 - יחידת החילוץ והפינוי המוטס של חיל האוויר.

פרופ' מרין מסר: "זהו ציון דרך חשוב ומשמעותי בהתפתחות המרכז הרפואי שערי צדק לאחד המובילים בארץ. יחידת הטראומה שהיתה לי הזכות להקימה ולעמוד בראשה 13 שנים הפכה מהר מאוד לאחת המנוסות והמובילות בארץ".

נושאים קשורים:  שערי צדק,  פרופ' עופר מרין,  ד"ר אלון שורץ,  חדשות,  פציעות טראומה
תגובות