חדשות

יו"ר ארצ"י: "משרד האוצר יוצר רפואה לעשירים ורפואה לעניים"

"העלאת המס על שירותי הבריאות הפרטיים תגרום סבל למטופלים. חולים לא רק שלא יקבלו טיפול אלקטיבי, הם לא יקבלו גם טיפולי חירום בזמן", אומר ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארגון הרופאים העצמאים בישראל ומספר על מאמצי הארגון להוצאתו של ההיטל מחוק ההסדרים

ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארצ"י. "בכייה לדורות שתשפיע לרעה על שירותי בריאות חיוניים בישראל". צילום: רמי זרנגר

ד"ר אייל שפירא מתיישב לראיון בבגדי חדר הניתוח. אנחנו נמצאים במרפאה הפרטית שלו ברמת החייל בתל אביב. השעה 20:30. הוא סיים עכשיו יום ארוך של ניתוחים שהתחיל בשעה שבע בבוקר בבית החולים הציבורי אסף הרופא-שמיר שבו הוא אחראי על מערך הפצע הכרוני של בית החולים. בשעה 15:30 הגיע למרפאה שלו ומאז לא נח לרגע. "רופאים עצמאים מכירים את סדר היום המטורף הזה", הוא אומר בחיוך עייף. "אנחנו עובדים מסביב לשעון, לא מתלוננים, אבל כשמגיע הערב, התשישות נותנת אותותיה".

ד"ר שפירא, בן 50, הוא דמות מוכרת בקרב הרופאים העצמאים, בין היתר בעקבות פעילותו בארגון ארצ"יוביתר שאת מאז שמונה ליו"ר הארגון. בישראל כ-9,600 רופאים עצמאים המהווים כ-40% מכלל הרופאים בישראל. ארצ"י הוקם בשנת 2017 למען חיזוק מעמדם, ביסוס כוחם וייצוגם. בחודש האחרון, מאז שאגף התקציבים במשרד האוצר פרסם במפתיע את הצעת החוק שמבקשת למסות את שירותי הבריאות הפרטיים, פועל ד"ר שפירא ללא לאות בראש צוות מקצועי במטרה להסיר את הסעיף מחוק ההסדרים.

"מדובר בסעיף דרקוני שייקר בעשרות אחוזים את שירותי הבריאות בישראל", מסביר ד"ר שפירא. על פי הסעיף המעודכן שאושר גם בממשלה, יוטל מס בגובה 30% על ביטוחי הבריאות הפרטיים ו-10% על ביטוחי קופות החולים.

הכל החל בידיעה תקשורתית על כך שמשרד האוצר מבקש להטיל היטל בגובה 40% על ביטוח הבריאות הפרטיים. מיד לאחר מכן, פורסמה ידיעה נוספת ובה תגובה רשות שוק ההון שהופתעה מהמהלך של אגף התקציבים והודיעה על התנגדותה. "האסימון ירד מאוד מהר שאנחנו חייבים להעלות הילוך, גם במחשבה וגם ביכולות הביצוע שלנו כדי להילחם בחוק. גייסנו אנשי מקצוע – עו"ד, לובינג ויח"צ, גיבשנו תכנית אסטרטגית מסודרת ויחד עם הרופאים שלנו אנחנו נעשה את כל מה שהחוק מאפשר לנו כדי להילחם ברוע הגזירה ולוודא, בסופו של דבר, שההיטל הנורא הזה יוצא מחוק ההסדרים".

ולמה כל כך נורא להעביר כסף מהפרטי לציבורי?

"אני בעד הרפואה הציבורית, גדלתי במערכת הציבורית ואני עובד בה. אבל צריך להבין שבישראל יש שתי מערכות בריאות שמשלימות זו את זו – הציבורית והעצמאית. כ-87% מאזרחי מדינת ישראל מחזיקים בביטוח משלים דרך קופות חולים וכ-60% מחזיקים בביטוח בריאות פרטי.  כיוון שנקודת המבט שלנו היא תמיד מהצד של המטופל, צריך לומר שבמידה שהחוק ייכנס לתוקף, המטופל יסבול.

"העלאת מס בגובה 30% על המערכת הפרטית ו-10% על ביטוחי קופות החולים לא תאפשר לאזרחים רבים לקבל את השירות במערכת הפרטית. הם פשוט לא יוכלו לשלם על כך. חברות הביטוח יגלגלו את המס לציבור, קופות החולים יגלגלו את המס לציבור וכך למעשה משרד האוצר יוצר רפואה לעשירים ורפואה לעניים. וכאשר זה המצב, העומס על בתי החולים הציבוריים יגדל בצורה משמעותית, וחולים לא רק שלא יקבלו טיפול אלקטיבי, הם לא יקבלו גם טיפולי חירום בזמן".

מדוע שהרופאים לא יתבעו מחברות הביטוח לשאת בנטל המס?

"לצערי, משרד האוצר העניק כוח עצום לחברות הביטוח כאשר יצר את רשימות ההסדר. לחברות כוח עצום לא רק על הרופאים אלא גם על הציבור. הכוח הזה יאפשר לחברות הביטוח לגלגל את המס אל הרופאים ואל הציבור ורק להרוויח מכל הסיפור הזה".

מה היית מצפה שיקרה כעת?

"אנחנו נמצאים בתקופה מאוד רגישה שבה יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי וצוותו, יושבים עם משרד האוצר וקובעים את הסעיפים שייכנסו בסופו של דבר לחוק ההסדרים. אנחנו מרכזים מאמץ כדי להביא לידיעתו של יו"ר הכנסת והגורמים הרלוונטיים את התוצאות הקשות שעלולות להתרחש במערכת הבריאות במידה שהסעיף יישאר בחוק ההסדרים. אנו מבקשים שהסעיף יוצא מחוק ההסדרים".

אם הסעיף הרלוונטי יישאר בחוק ההסדרים, כיצד תגיבו? יש לכם תכנית פעולה?

"אני מקווה מאוד שסעיף החוק ייצא מחוק ההסדרים כבר כעת, עוד טרם הנחת הצעת חוק ההסדרים שתתרחש כנראה בסוף חודש אוגוסט (31.8.21). במידה שהצעת החוק מאושרת בקריאה ראשונה, ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך מוסמכת לנתב את הסעיפים השונים לוועדות הכנסת הרלוונטיות. ועדת הכנסת גם רשאית בשלב זה להוציא סעיפים מחוק ההסדרים ולהעבירם למסלול חקיקה רגיל.

"בשלב זה נקדיש מאמצים מול חברי הכנסת הרלוונטיים, למשל יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר ועדת הבריאות וחברי הוועדות. במידה שהכנסת תאשר את סעיף ההיטל כחלק מחוק ההסדרים בקריאה שנייה ושלישית, נשקול ברצינות הגשת עתירה לבג"ץ. חשוב להדגיש כי בשלב הנוכחי, פעילות משפטית או הגשת עתירה לבג"ץ אינן רלוונטיות".

האם אתם מרגישים שהרופאים העצמאים מודעים למאבק ונותנים לכם גב?

"חד משמעית כן. אנו עדים להתעוררות משמעותית בקרב הרופאים ומרגישים זאת גם בנתוני ההצטרפות לארצ"י שגדלו במאות אחוזים מאז תחילת המאבק. אנו גם עדים ליוזמות עצמאיות שונות וכאן המקום לקרוא לכל הרופאים העצמאיים להצטרף לארצ"י, לשלם דמי חבר ולהצטרף למאבק שכבר נמצא בשיא עוצמתו ומובל על ידי גורמי מקצוע מהשורה הראשונה. אני חושב שעדיף להצטרף לארצ"י מאשר לשלם אלפי שקלים להתארגנויות שונות שרק נמצאות בראשיתן ועלולות להפריע למאמץ שאנחנו משקיעים, לילות כימים, לטובת הוצאת סעיף ההיטל מחוק ההסדרים".

נושאים קשורים:  ד"ר אייל שפירא,  ארצ"י,  רופאים עצמאים,  חוק ההסדרים,  שירותי בריאות,  רפואה פרטית,  משרד האוצר
תגובות
אנונימי/ת
19.08.2021, 09:51

מסכימה לכל מילה. כאן המקום להזכיר שהממשלה לפני שנים אישרה להקים את הרפואה הפרטית ובלבד לא תשלם לרופאים במערכת הציבורית משכורת ראויה ופנסיה ראויה ובכך תסיר את הצורך והאחריות מהממשלה לתקצב כראוי ולהוסיף תקנים והכשרה נאותים למערכת הציבורית

אנונימי/ת
19.08.2021, 17:28

אני לא רופאה, אך מדהים וחוצפה שהר"י לא פוצה פה באמת על גביית 30% על הרפואה הפרטית, כאילו הרופאים הפרטיים לא שייכים לאיגוד הזה? כאילו הפגיעה ההולכת וגוברת בשמם ועיסוקם של הרופאים כל פעם , לא שייך להרי?
האם רק פעילות הבוקר של הרופאים נוגעת להרי? בערב, הוא כבר לא רופא??
להבנתי, איגוד כמו הר"י חייב להגן על כלל ציבור הרופאים החל מהסטז'רים, המתמחים, הרופאים במגזר הציבורי, והרופאים במגזר הפרטי. מכל מי שהוא גובה תשלום... וכשמו כן הוא!

אנונימי/ת
20.08.2021, 09:35

הר״י קיים בשביל הר״י.
תקציב של עשרות מליונים! ואפס עשייה.
איפה הכסף?

אנונימי/ת
20.08.2021, 09:53

אכן את לא מבינה טועה ומטעה. חבל!

אנונימי/ת
20.08.2021, 11:52

מילים בסלע! כבר עשרות שנים שהר"י מייצגת רק את רופאי המשפחה ואת האינטרסים הנהנתניים של נושאי התפקידים שלה.
חוסר השקיפות מזוויע, והטעמים מובנים.
אין תמורה לאגרה!!!

אנונימי/ת
20.08.2021, 09:27

אני לא רופאה, אך מדהים ומטריד שהר"י לא פוצה פה באמת על גביית 30% על הרפואה הפרטית, האם הרופאים הפרטיים לא שייכים לאיגוד הזה? הפגיעה ההולכת וגוברת בשמם ועיסוקם של הרופאים כל פעם , לא מטרידה גם את הרי?
האם רק פעילות הבוקר של הרופאים נוגעת להרי? בערב, הוא כבר לא רופא??
איגוד כמו הר"י חייב להגן על כלל ציבור הרופאים החל מהסטז\'רים, המתמחים, הרופאים במגזר הציבורי, והרופאים במגזר הפרטי. מכל מי שהוא גובה תשלום... וכשמו כן הוא - איגוד הרופאים בישראל!

אנונימי/ת
20.08.2021, 09:52

במקום לפנות לפקידי אוצר עדיף שעד שהם יחליטו על מיסוי ועל שליטה באיכות הרפואה שכול הבנתם זה כסף, צול פגיעה חמורה ברפואה ובפרופסיה
פשוט להקפיא כול עבודה שבנית וביטוחית כביכול פרטית שמעשירה את עצמה

אנונימי/ת
20.08.2021, 11:14

נזכור ביום הבוחר.
120 רודפי כסף כבוד וכוח לא יעזרו לנו אלא אם נשדר להם גט כריתות ביום הבוחר

אנונימי/ת
20.08.2021, 13:14

חזק ואמץ ד"ר שפירא !. הר"י אינה רלוונטית בהגנה על זכויות הרופאים העצמאיים או ייצוגם באופן כלשהו, קל וחומר- בהגנה על המטופלים במערכת זו (שהיא בעצם משלימה את המערכת הציבורית בבתי החולים...).
על כל רופא שהדאגה לשירותי רפואה בישראל יקרה לו- להצטרף לארצ"י ולתמוך בה. הר"י דואגים להר"י בלבד !

אנונימי/ת
20.08.2021, 14:50

חלק מהתגובות לא שונות מאלו של כל ועד עובדים שרואה רק את טובת חבריו באיצטלה של טובת בריאות כלל התושבים

אנונימי/ת
20.08.2021, 22:27

לאנונימי 14:50. ההסתדרות הרפואית היא אכן ועד עובדים. ולא סתם ועד. אלא ועד הגובה דמי חבר של אלפי שקלים בשנה.
היא אמורה לדאוג אך ורק לחבריה. היא אינה צריכה לדאוג לבריאות כלל התושבים, וצריך להגיד את זה בראש מורם.
מי שאמור לדאוג לבריאות התושבים הוא משרד הבריאות. רצוי שכל אחד יעסוק בתפקידן

לכול האנונימים שלום
לכול אלו שמפחדים מהצל של עצמם אבל מדברים על מאבק ומאימים על משרד האוצר ומשרד הבריאות. ואתם באמת חושבים שאתם מזיזים למשהו?
בזמן שאתם מקשקשים הר"י ( כן, למי ששכח זה הארגון שמיצג את מרבית הרופאים בישראל) העלו מסרים, וכתבו מכתבים, ופגשו ח"כ" ים ולוביסטים עשו יום כינוס בנושא, ודיברו על העוול לרופאים ולציבור החולים, והעלו על הנס את הסכנה לרפואה הציבורית וראה פלא: נציגי הר" י שנפגשו עם אנשים כמו יו" ר הכנסת, יו"ר ועדת הבריאות וסגנה ונוספים שישבו עם שר האוצר והוציאו את הרעיון המסוכן מתוכנית חוק ההסדרים.
ההבדל הוא בין אלו שאמרו שיעשו לבין אלו שעשו ותודות לכך שונו ההחלטות.
אז תודה לחברי הכנסת ותודה לנציגי הר" י שעשו והצליחו לגיס את אלו שפעלו למען הרופאים בישראל והמטופלים. ותודה גם לשר האוצר ששיתף פעולה. נכון שזאת תחילת הדרך אולם חוק ההסדרים לא קשור אלינו.
ופרט טכני נוסף. נרשם שיש אלפי רופאים עצמאיים ופרטיים בישראל. שכחו רק לציין שרובם הגדול, אם לא המוחלט, הם חברי ההסתדרות הרפואית בישראל. פרט טכני קטן אבל חשוב. וחלס,
מספיק להסתתר אחרי אנונימוס.

23.08.2021, 20:13

ד"ר הייליג,
בניגוד לכל המדברים, אני עשיתי.
כשהרגשתי שאינני מקבל כלום מהר"י, כבר לפני שנים רבות, פרשתי מהר"י. חסכתי לעצמי אלפי שקלים, אולי אפילו עשרות אלפי שקלים, ולא חסר לי כלום. לא עשיתי רעש וצלצולים, פשוט פרשתי.
כשהרגשתי שאני נשחק בבית החולים, ומקבל משכורת מגוחכת, יצאתי לקהילה. לא הפגנתי, לא איימתי שאעזוב, פשוט עזבתי. אין ספק שאני מרגיש בחסר העשייה המורכבת של בית החולים, אבל חיי הפכו כל כך הרבה יותר טובים, שזה מפצה.
וכשחשבתי שקיימת אפשרות לקבל מארצ"י את מה שלא קיבלתי מהר"י - הצטרפתי.
והנה, כמו שביקשת, בלי אנונימוס: אני כותב הכל בשמי, וממליץ לכל מי שקורא, לשקול לעשות כמוני. אני רופא, אני מנתח, אני עוזר למטופלים שלי עד כמה שאני יכול, ואני חי טוב.