חדשות

ההסתדרות הרפואית נגד "גזירות חוק ההסדרים": "חציית קו אדום"

בהר"י הודיעו כי יפעלו בכל דרך נגד רפורמות האוצר הכוללות הקטנת תשלומים לבתי החולים עבור שירותיהם ופיטורי מנהלי בתי חולים שחרגו מתקציבם – "מאיימים עלינו, זה משפיל אותנו"

צוות רפואי. צילום אילוסטרציה

ראשי ההסתדרות הרפואית התבטאו בחריפות רבה נגד מה שכינו "גזירות חוק ההסדרים" – שורה של צעדים שהאוצר מתכנן באמצעות חוק זה – באירוע שהוגדר ככינוס חירום אותו קיימה הר"י בסוף השבוע שעבר. הוחלט בו לפעול בכל דרך אפשרית לביטול ה"גזירות" והוצאתן מהחוק.

בין הגזירות שנגדן יוצאת הר"י: הקטנת התשלומים שמקבלים בתי החולים עבור שירותיהם; פיטורי חברי הנהלה של בתי חולים הנמצאים בגירעון וגביית 'מס' על השימוש שעושות קופות החולים בביטוחים המשלימים למתן שירותים הקיימים בסל הממלכתי – מהלך שעלול לצמצם בהיקף השירותים בבתי החולים. כל אלה נכללים בהצעת חוק ההסדרים של האוצר והר"י רואה בהם: "חציית קו אדום".

בין הביטויים הביקורתיים החריפים ביותר נגד הצעות אלו שהושמעו בכנס הר"י: "הם משפילים אותנו"; "הגזירות כחלק מחוק ההסדרים, שעובר בהליך מזורז בצמוד לתקציב, הן בבחינת חטא על פשע".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר בכינוס: "כל הקופות גרעוניות, כל בתי החולים גרעוניים ועכשיו מאיימים עלינו. זה משפיל אותנו, במיוחד בתקופת קורונה".

לכינוס הגיעה יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ח"כ עידית סילמן, שהיתה בטרם היבחרה לכנסת בכירה בשירותי בריאות כללית. בדיווח על הכינוס באתר "דבר-1" נכתב בין השאר: "ח"כ סילמן נמצאת לכאורה במעין ניגוד אינטרסים. כיו"ר הקואליציה היא מחויבת להעברת התקציב וחוק ההסדרים. אך כיו"ר ועדת הבריאות, שגם מגיעה בעצמה מהתחום, היא מחויבת לאחריות ארוכת טווח על המערכת ולקשב לגורמים בשטח. בסופו של דבר תהיה לה יכולת לדרוש, ואולי אף להשיג, את הוצאתם של  לפחות חלק מהפרקים מחוק ההסדרים בנושאי הבריאות ובתי החולים והעברתם לדיון כחוק רגיל שבו יתנהל דיון מעמיק וענייני, ללא חרב התקציב".

בעוד ששר הבריאות ובכירי משרד האוצר לא הגיעו לכינוס החירום של הר"י, ח"כ סילמן הגיעה, שמעה את הביקורת הקשה והבטיחה, על פי הדיווח: "כל רפורמה שהוצעה בחוק ההסדרים תיבחן לעומק". עם זאת, לא התחייבה לביטול גורף של ה"גזירות".

יו"ר ועדת בריאות בכנס סיפרה כי דנה עם ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, ועם עו"ד לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית. כמו כן הודיעה שהזמינה את מנכ"לי ארבע קופות החולים ובתי החולים לדון  במה שהר"י מכנה "השלכות הרסניות של שורת הרפורמות שנכללו בחוק".

את הצעת האוצר לצמצם בהכנסות בתי החולים, "מהלך הנגזר מהרחבת ההנחות שהם נדרשים להעניק לקופות החולים מ-18% ל-21.5%, מגדירה הר"י "שליחת בתי החולים והקופות לזירת הקולוסיאום הלאומית; שולחים את בתי החולים והקופות לריב בזירה – בעוד האוצר יושב על הטריבונות. הפעם האוצר רוצה להגביר את השליטה שלו ולקבל סמכות גם לפטר מנהלי בתי חולים".

פרופ' חגי הדגיש: "האוצר מכניס את מערכת הבריאות לגירעון מכוון. ככה הוא שולט במערכת ומכניס אותה לשימועים: אולי יקנו ציוד משרדי יותר זול, וכן הלאה. כאשר החשיבה הכלכלית משתלטת על ניהול של מוסד רפואי - המטופלים עלולים להיפגע".

לגבי "סימון מנהלי בתי החולים כ'אשמים'", כשבפועל מערכת הבריאות נמצאת גם עתה בתקצוב חסר מתמיד, אמר בכינוס פרופ' איתן וירטהיים, מנהל המרכז הרפואי רבין-בילינסון: "כשבמערכת חסרים חמישה מיליארד שקלים, למעשה נצטרך לשנות כל שנה את כל הנהלת מערכת הבריאות בישראל".

נושאים קשורים:  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  פרופ' איתן וירטהיים,  חדשות,  חוק ההסדרים,  משרד האוצר,  ד''ר זאב פלדמן,  ח"כ עידית סילמן
תגובות