מחקרים

כיצד משפיעים כאבים בברך וביד שהופקו בניסוי על העירור הקורטיקו-מוטורי?

חוקרים מצאו כי הפקה של כאב ביד במסגרת ניסוי השפיעה על העירור הקורטיקו-מוטורי גם ביד וגם ברגל, בניגוד לכאב בברך שהשפיע על העירור המקומי בלבד

15.08.2021, 17:12
כאב בברך (צילום: אילוסטרציה)

העובדה כי כאב חריף מביא לעיכוב העירור הקורטיקו-מוטורית של הגפה העליונה מוכרת וידועה. לעומת זאת, ההשפעות הטמפורליות של כאב בגפיים התחתונות המופק בניסוי, ושל כאב באיברים מרוחקים אינן כה ברורות.

מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Pain נערך במטרה להשוות את השינויים הטמפורליים בעירור הקורטיקו-מוטורי של הגפיים העליונות והתחתונות בתגובה לכאב חריפים בגפיים אלה.

במסגרת המחקר 13 נבדקים (גיל 29 ± 9 שנים, 12 גברים) השתתפו בשני מפגשי ניסוי שבמהלכם נגרם להם כאב באמצעות הזרקת תמיסת סליין היפרטוני לשריר הגבי הראשון שבין אצבעות כף היד (FDI) או לרפידת השומן הנמצאת תחת פיקת הברך. הזרקת התמיסה הביאה לחווית כאב לטווח קצר, שהוערכה באמצעות  סולם ה-NRS.

החוקרים תיעדו את הפוטנציאלים המעוררים המוטוריים (MEPs) שאירעו בשרירי ה-FDI ובשריר הנרחב הצידי של הירך (Vastus lateralis-VL), בתגובה לגרייה מגנטית מוחית (TMS). החוקרים תיעדו את התגובה לפני, במהלך ובעקבות הכאב.

ציוני ה-NRS של הכאבים בידיים ובברכיים לא היו שונים באופן מובהק. כאבי יד גרמו לעיכוב קצר של MEPs בשריר ה-FDIי(P <.0001), וכן להקלה על הופעת MEPs בשריר ה-VLי(P = .001), שהביאו להארכת משך הכאב.

כאבי ברכיים הביאו להקלה על הופעת MEPs בשריר ה-VL למשך זמן קצר (P = .003) ללא השפעה מובהקת על MEPs של שריר ה-FDIי(P = .46). ממצאי הניסוי מצביעים על פעילות של האזורים הקורטיקו-מוטוריים הספציפיים לגפיים, בתגובה לכאבים שהופקו בניסוי. פעילות זו עשויה להיות קשורה לתפקוד של הגפיים.

לסיכום, נתוני מחקר זה מדגימים את ההשפעה של כאב חריף המופק בניסוי על העירור הקורטיקו-מוטורי של הגפיים העליונות והתחתונות. נתונים אלה מסייעים לנו להבין טוב יותר את השפעת הכאב על השליטה המוטורית של השרירים המקומיים והמרוחקים כאחד.

מקור: 

Rice, DA et al. Journal of Pain. 2021 Jul;22(7):789-796. doi: 10.1016/j.jpain.2021.01.006

נושאים קשורים:  מחקרים,  עירור קורטיקו-מוטורי,  מערכת מוטורית,  כאבים בגפיים
תגובות