COVID-19 בישראל

תכנית חירום למניעת סגר: תוספת מיטות ואחיות ומעבר לאשפוז בית

לנוכח העלייה בתחלואת הקורונה ובניסיון למנוע סגר נוסף, ראש והממשלה ושרי הבריאות והאוצר דנים בתכנית חירום להגדלת יכולת הספיקה של מערכת הבריאות

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

על רקע נתוני התחלואה העולים קיימו אתמול (א') ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גץ דיון על אפשרות של הכנת תכנית חירום שתגדיל את רף הספיקה של מערכת הבריאות כדי לנסות ולמנוע סגר. במוקד התכנית: הוספת תקנים שמוגדרת כ"תוספת בהולה" של מיטות ואחיות לבתי החולים ומעבר לאשפוז ביתי וטיפול במסגרת הקהילה שיינתן על ידי קופות החולים גם עבור חלק מהחולים במצב קשה במיוחד אלה שאינם זקוקים להנשמה. כך דווח אמש בחדשות ערוץ 12.

לפי הדיווח, מטרת התכנית כפולה - לנסות למנוע את מימוש רעיון הסגר שחוזר ועולה בימים האחרונים שוב-ושוב על שולחן הדיונים לצד התנגדות של אנשי המקצוע לנושא הזה, אבל לאפשר כך מרווח זמן נוסף שבו ניתן יהיה לחסן יותר ישראלים ולהגדיל את רמת החיסונים הכללית, ובעיקר - להגדיל את יכולת הספיקה של מערכת הבריאות ברמה האסטרטגית לטווח הארוך.

בין המתנגדים לסגר בקהילה הרפואית, פרופ' עדית מטות מהמרכז הרפואי איכילוב-תל-אביב, חברת צוות היועצים במטה המאבק בקורונה, שאמרה בראיון לאותו ערוץ כי "אין כל תועלת בסגר, הוא אינו פתרון. זה כמו לשים פלסטר על דימום". פרופ' מטות אמרה שאת המילה "סגר" יש להוציא משגרת השיח המתנהל עתה והוסיפה: "אנחנו לא רואים את מערכת הבריאות קורסת. ראוי להעניק תמריצים לרופאים שישכנעו את המטופלים והמבוטחים שלהם בקהילה להתחסן. שלושה הסגרים הקודמים לא הפחיתו בתחלואה".

לדבריה פרופ' מטות, "מערכת הבריאות קיבלה תקנים אבל נלקחו ממנה תקנים. יש מחלקות קורונה כעת שיכולות להיפתח וכדאי ואף רצוי שייפתחו. יש כ-4,000 אחים ואחיות העומדים לסיים כעת את הקורס שלהם, יש אחיות שסיימו את לימודי הסיעוד אבל לא מוצאות עבודה. למען העתיד, לא למען הקורונה אלא כדי שלא נראה את המאושפזת הזקנה במסדרון, שווה עכשיו לפתוח את המחלקות האלו כדי שבעוד כמה שנים נגיד תודה לקורונה".

הפתרון לצורך הורדת התחלואה הוא רק בחיסונים, הדגישה פרופ' מטות, "למחוסן יש פחות סיכוי להידבק ואם נדבק, יש לו יותר סיכוי שהמחלה שלו תהיה פחות קשה - אלה ממצאי מחקרים שפורסמו בעיתונות הרפואית ומציגים את תמונת המצב האמיתי בשטח".

בהמשך שיבחה את החלטת הממשלה על מבצע החיסונים במנה שלישית לבני 60 ומעלה שנתקבלה עוד לפני שה-FDA מאשר אותה והדגישה כי "צריכים להעצים את אלה שחוסנו אבל גם לתת הטבות לרופאים ולאחיות שיצליחו להביא כמה שיותר מטופלים להתחסן. האחות בקהילה מאוד קשובה למטופלים שלה, מדברת בשפה שלהם, צריך לתת מענק כספי על מאמצי השכנוע שיביאו אנשים להתחסן".

נושאים קשורים:  פרופ' עידית מטות,  סגר,  תחלואת קורונה,  בתי חולים,  מיטות אשפוז,  חיסונים,  19-COVID,  ראש הממשלה נפתלי בנט,  שר הבריאות ניצן הורוביץ
תגובות
אנונימי/ת
09.08.2021, 19:18

אי ספיקה של הממשלה, הפרופסורים הסטטיסטיקאים לערוצי החדשות.אישפוז בית קן צרעות נוסף להדבקה.בתים גם זקוקים לחברות טיהור וריסוס ביתי.

אנונימי/ת
09.08.2021, 19:18

מענין מהיכן יביאו רופאים לאשפוז בית.רופאי הקהילה באי ספיקה מספרית הולכת וגוברת עם מטלות הולכות ומתעצמות.גם רופאי בתי החולים קורסים.הפתרון במעמד ביניים כמו הפלצ'ר בצורת עוזרי רופא ופאראמדיקים

אנונימי/ת
09.08.2021, 19:40

צוספת תקנים ומיטות נדרשת באופן מיידי.
אך עד כמה גדול הניתוק בין רופאי בתיח לקהילה אף אחד לא מדבר.
מה ? אתם באמת לא מכירים את מצב החולים ביחידות לטיפולי בית ? את אי הספיקה הקשה שם ? את הרמה הרפואית ?
קומו , צאו מאזור הנוחות, קחו שבוע וסעו לבקר 35 חולים בטיפולי בית. אפילו מחציתם במרכז ! ואז חיזרו והציעו הצעות עלומות

אנונימי/ת
10.08.2021, 09:43

מסכים מאוד עם פרופ' מטות אבל הציבור לא מטומטם, אם רופאים ואחיות יקבלו כסף באופן ישיר על מתן חיסון או כל תרופה אחרת הוא יאבד כל אמון בו כגורם בלתי תלוי בעיני הציבור, הריי אם המטרה שלי לשכנע ולא ליידע את המטופל אז המידע שאציג בפניו יהיה שונה לחלוטין. זה הזוי בעיני, שרופא יקבל כסף באופן ישיר על שכנוע של מטופל לקחת תרופה ספציפית. אנחנו לא אנשי השיווק של פייזר... צריך להגיד את האמת לציבור, עוד אין מחקר איכותי על חיסון שלישי, מדובר בניסוי, ההצדקה להשתתף בניסוי היא מדעית לחלוטין אך מדובר בניסוי. לא מעט מהרופאים הישראלים יהנו מפרסום התוצאות בהמשך בNEJM... אני מחוסן, ממליץ להתחסן, בסוף המטופל יחליט על הגוף שלן ואני לא יהרוס את המערכת יחסים שלי עם החולים שלי בכדי ללחוץ עליהם באופן לא סביר כי בסוף החודש אקבל עוד 100 שקל.

אנונימי/ת
10.08.2021, 16:48

בהינתן שצריך להיות איזון בין חופש הפרט לדרישות החברה יש הצדקה מלאה לדרוש התחסנות מכל אזרח המקבל זכויות מהמדינה והטיל מגבלות על אלו שמסרבים להתחסן. גם במדינות אחרות כופים על משרתי ציבור, אנשי רפואה ואנשי חינוך להתחסן. ככל שנעלה את אחוז המתחסנים כן נפחית את התפשטות המחלה.

11.08.2021, 02:01

ראוי להביא זאת בחשבון:

https://fb.watch/7i1zb-jzLU/