COVID-19 בישראל

ההסבר המלא לרופאים: מתן מנה שלישית נגד נגיף הקורונה

משרד הבריאות הציג לרופאים את הסבריו על התועלת הצפויה ממתן מנת הבוסטר למבוגרים וגם הנחיות לגבי מתן תרכיב "מודרנה" החל מהחודש

מתן חיסון לקורונה. צילום: אבי דישי/ פלאש 90

התפשטות התחלואה לצד נתונים חדשים שהציג משרד הבריאות לאנשי המקצוע השונים השפיעו על דעתם של המתלבטים והובילו גם אותם להמליץ בסופו של דבר על מנת הבוסטר - מנת חיסון שלישית נגד קורונה - לבני 60 ומעלה. לא מן הנמנע שגם צוותי הרפואה בבתי החולים, הבאים במגע ישיר עם חולים, יוזמנו לקבל את המנה השלישית. כבר מסוף השבוע עשרות אלפי בני 60 ומעלה הזמינו תורים לקבלת המנה השלישית בקופות החולים שלהם.

במסמך מפורט שהופץ בסוף השבוע על ידי משרד הבריאות לרופאים וגורמי מקצוע אחרים מוצגת במלואה גם התייחסות למתן תרכיב החיסון של "מודרנה", החל מהחודש, בנוסף לתרכיב "פייזר".

הבוקר (א') דווח ב-ynet ש"פייזר" מסרה כי "על פי מחקר ראשוני, מנת הדחף מועילה מאוד ומגדילה את כמות הנוגדנים אצל המתחסן כדי פי 10-5". החברה הבהירה כי בינתיים לא נבדקה השפעת החיסון על וריאנט דלתא ואם יהיה צורך ותקבל אישורים רגולטוריים, תוכל לפתח ולייצר חיסון גם לזן החדש – תהליך הדורש ממנה 100 ימים בלבד. למרות שמנת הבוסטר היא עדיין לא חלק מהפרוטוקול הטיפולי של "פייזר" שאושר לשימוש חירום, היא המליצה כבר לפני כמה שבועות שתידרש מנה שלישית.

כפי שדווח גם ב"דוקטורס אונלי", רוב מוחלט – 55 מבין 56 משתתפים בצוות היועצים לחיסונים והצט"מ המליץ לחסן מבוגרים במנה שלישית. את ההחלטה הסופית מאיזה גיל להתחיל לחסן קיבלו מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש והצוות המקצועי שלו.

על השאלה במה יועיל חיסון נוסף? נאמר ב"הארץ" כי המנה השלישית אמורה להעמיק את היכרותה של המערכת החיסונית עם נגיף הקורונה ולא בהכרח עם דלתא, ולייצר זיכרון חיסוני ויכולות זיהוי ותגובה חזקה יותר ל"פרופיל" חלבון המעטפת הספייק של הנגיף, שרובו דומה לגירסה המקורית של הנגיף. מאחר שדלתא מידבק יותר, "משמעות הדבר היא שנדרשת כמות נמוכה של נגיפים בגוף הנדבק כדי לגרום להדבקה, ולכן התפשטות הוריאנט מחייבת מענה של מערכת חיסונית דרוכה יותר המייצרת רמות נוגדנים גבוהות יותר. ההנחה היא שמתן מנה שלישית למבוגרים יכולה לחזק את ההגנה החיסונית שלהם במקרה שדעכה עם הזמן ולחזק הגנה חיסונית שלא דעכה אצל אוכלוסיות שבסיכון לפתח תחלואה קשה".

במכתב  של משרד הבריאות הודגש: "התועלת הצפויה ממתן המנה השלישית מבוססת על מחקרים שבוצעו על ידי יצרני התרכיב וגורמים אחרים בעולם, לפיהם מתן מנה שלישית לאחר מנות הבסיס גורם לתופעת דחף (booster) המקפיצה הן את רמת הנוגדנים והן את איכותם, ומשפר יכולתם לנטרל את הנגיף והן את משך הישארותם בגוף. כתוצאה מכך, ישנה עלייה ביכולתם הנוגדנים להגן מפני הנגיף. הצורך במתן מנות דחף מוכר גם מחיסונים אחרים. כיוון שמדובר בחיסון חדש, המידע הקיים על תופעות בסמיכות לקבלת המנה השלישית מוגבל. המידע הקיים מראה שהתופעות דומות באופיין לאלו שדווחו לאחר המנה השנייה". עד כה יותר מ-4,000 ישראלים מדוכאי חיסון התחסנו במנה שלישית, ללא תופעות לוואי או תגובות חריגות.

אין כיום המלצה לעריכת בדיקת נוגדנים (סרולוגית) לפני קבלת המנה השלישית. יחד עם זאת בשבועת הקרובים יהיו מקבלי מנה שלישית שיתבקשו לעבור בדיקה סרולוגית שבועיים מקבלת מנת הבוסטר כדי לקבל תמונה מדויקת יותר לגבי רמת הנוגדנים שסיפקה מנת הדחף.

נושאים קשורים:  מנה שלישית,  חיסון לקורונה,  חיסון פייזר,  חיסון מודרנה,  חדשות,  19-COVID,  קורונה,  וריאנט דלתא
תגובות
אנונימי/ת
02.08.2021, 20:01

החלטה ישראלית פזיזה טרם שקיבלה את אישור ה-FDA
היב מוטב לחכות להחלטת ה-FAD
בינתיים היה ניתן לבצע סקר נוגדנים לאוכלוסיה מעל גיל 60 טרם הבוסטר.

אנונימי/ת
02.08.2021, 21:08

על חשבונך

אנונימי/ת
04.08.2021, 12:59

כנראה יותר משתלם להזריק עוד מנה ולתרום למחקר של Pfizer