חדשות

יו"ר הר"י: "צריך להפסיק להרעיב את מערכת הבריאות"

פרופ' ציון חגי התריע בוועידת הבריאות: "אם לא תהיה השקעה במערכת, בתוך עשור נהיה ברמת רפואה נמוכה"

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "ביטול מיידי של הגזירות המבישות כנגד מערכת הבריאות". צילום: דוברות הר"י

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי הזהיר אתמול (ב'): "אם לא תהיה השקעה במערכת הבריאות, בתוך עשר שנים נהיה ברמת רפואה נמוכה בגלל מחסור ברופאים". פרופ' חגי דיבר בוועידת הבריאות מטעם ynet ו"ידיעות אחרונות". "כוח האדם המקצועי במערכת הבריאות הוא זה שנותן לה את החוסן", הדגיש יו"ר הר"י. "אבל אי אפשר לבנות מערכת בריאות בלי להשקיע בה. צריך להפסיק להרעיב את מערכת הבריאות".

בהתייחסו לשירותי הבריאות בפריפריה, אמר: "חייבים להשוות את רמת הטיפול וההשקעה בין המרכז לבין הפריפריה. אסור שיהיו הבדלים כל כך מהותיים בנושאים אלה בתוך מדינת ישראל".

פרופ' חגי השווה את ההשקעה בבריאות בישראל מול מדינות ה-OECD – "ההשקעה בבריאות בישראל על כל בנאדם היא 1,000 דולר פחות מהממוצע במדינות ה-OECD. הגיע הזמן שמדינת ישראל תבין שהשקעה בבריאות היא השקעה בביטחון חיי אזרחי ישראל. אנחנו נאבקים שנים על תוספת מיטות, תקנים למערכת. במהלך 20 השנים האחרונות חלה ירידה במספר הרופאים בהשוואה למדינות ה-OECD, שם היתה דווקא עלייה במספרם. שיעור הפרישה של רופאים, בעיקר שעלו מבריה"מ לשעבר, נמצא בעלייה. יש גידול משמעותי באוכלוסיית הזקנים".

יו"ר הר"י אמר כי הארגון "מציע להעלות את התקציב השנתי לבריאות ב-7-5 מיליארד שקל. צריך להתייחס לתקציב הבריאות כמו לתקציב ביטחון, אבל נדמה שהעניין לא מחלחל אצל מקבלי ההחלטות. אנחנו נפגשים עם שרי האוצר והבריאות בנושא הזה. שר הבריאות בהחלט תומך בהגדלת התקציב ונילחם על זה. כדי שלא יהיה מחסור ברופאים יש צורך להכניס למערכת מדי שנה לפחות 500 רופאים בתקנים קבועים".

בהתייחסו למחאת המתמחים, אמר פרופ' חגי: "אנחנו מודעים לדרישת המתמחים לקצר את התורנות ודנים בזה כבר זמן רב. ועדה ישבה על המדוכה הזאת במשך שנה שלמה. זה לא עניין של לשלוף מספר כדי לקצר את משך התורנות. צריך בסופו של דבר שיהיו לנו רופאים מיומנים המקבלים ניסיון קליני וברפואה לא מקבלים ניסיון קליני מהספה אלא על ידי הסתכלות בחולה וטיפול בו. קיימנו דיון משמעותי עם מתמחים, סטז'רים, מומחים, רופאים מומחים, מנהלי בתי חולים. בוועדות הכירורגיות היתה דעה חד משמעית שהמתמחים רוצים עזרה בזמן התורנות. מבקשים תקן לעוזר רופא שיסייע, יהיה חצי-תורן כדי שיוכלו גם לנוח באותה המשמרת. אבל כירורג צריך לדעת לנתח באופן עצמאי ובשביל לדעת לנתח צריך שיהיו לו הרבה שעות בחדר הניתוח".

נושאים קשורים:  מחסר ברופאים,  מערכת הבריאות,  מיטות אשפוז,  מדינות ה-OECD,  חדשות,  פריפריה,  פרופ' ציון חגי
תגובות