חדשות

הרופאים זועמים על כוונת האוצר לבטל 600 תקנים שנוספו בקורונה

הרופאים מתריעים על פגיעה אנושה באיכות השירות הרפואי ומאיימים בשביתה | האוצר: "נדרש מסלול חוקי שבו התקנים יהיו קבועים | שר הבריאות: "מישהו פה התבלבל - תקני הקורונה יישארו. נקודה"

ד"ר ארז און, מנהל בית החולים פדה-פוריה. "התקנים ניתנו כי אנחנו מערכת מורעבת". צילום: יגאל לוי

בימים הקרובים אמורים להתבטל 600 תקנים לרופאים שנוספו לבתי החולים בשנה האחרונה לצורך התמודדות עם מגיפת הקורונה ונוכח עומסים שהיו בהם. עד כה, מאמצי ארגוני הרופאים והאחיות להביא את האוצר ומשרד הבריאות לחשיבה מחודשת בנושא הזה ולמנוע את ביטול התקנים – לא צלח, חרף הבטחות שונות שפיזר בימים האחרונים המנכ"ל היוצא של משרד הבריאות פרופ' חזי לוי.

אם אמנם לא יימצא פתרון אחר, יש לצפות לכך שבתי החולים יחלו לדווח על מחסור בכוח אדם, אפילו חמור, מדווח הבוקר (ד') אדיר ינקו ב-ynet.

בעקבות פרסום זה הבהיר הבוקר הבריאות ניצן הורוביץ: "כנראה שמישהו פה התבלבל. לא אאפשר בשום אופן את ביטול מאות תקני הרופאים וצוותי הרפואה שהתווספו בתקופת הקורונה". עוד הוסיף הורוביץ: "מערכת הבריאות הציבורית היא מעמודי התווך המאפשרים את חוסנה של מדינת ישראל. במקום להיאבק בה ובציבור הישראלי כולו, על כל הגורמים בממשלה להתגייס לחזקה - וכך יהיה. תקני הקורונה יישארו. נקודה".

בדיווח נמסר כי "הרופאים זועמים על כוונת האוצר לקצץ 600 תקנים ומאיימים בשביתת אזהרה של 24 שעות". מנהלי בתי חולים וראשי מחלקות תוהים האם זה הזמן לביטול התקנים כאשר בימים האחרונים מסתמנת עלייה מחודשת בתחלואת הקורונה, למרות שבשלב זה איננה מתבטאת בעלייה במספר החולים המאושפזים במצב קשה. אלא שהחששות למחסור בכוח אדם שצפוי עקב ביטול התקנים הוא בעיקר במחלקות האחרות של בתי החולים.

בדיווח נמסר כי משרד האוצר דבק בשלב זה בעמדתו שהתקנים היו זמניים וייעודיים וכדי לתגבר בעתיד את מערכת הבריאות בכוח אדם נוסף, נדרש מסלול חוקי שבו התקנים יהיו קבועים ויתוקצבו במסגרת דיוני התקציב הבא של מערכת הבריאות.

עמדת האוצר זוכה לביקורת מצד רופאים בכירים. מנהל בית החולים פדה-פוריה בטבריה, ד"ר ארז און, צוטט: "התקנים ניתנו כי אנחנו מערכת מורעבת". הוא הביא לדוגמה פרישה קרובה של מנהלת מחלקת א.א.ג בבית החולים כאשר אין תקן לאייש את התפקיד: "לא אוכל לקלוט יותר מתמחים כל עוד לא ירדנו באופן טבעי מהתקנים שקיבלנו. מצד אחד לא נפטר את אלה שהתקבלו, אך מנגד אנחנו מרעיבים את החלק השני של בית החולים. אם תהיה הנחיה אבסורדית של הקפאת קליטות מתמחים, משום שקיבלנו את תקני הקורונה והם זמניים ותוקפם מסתיים, המשמעות היא פגיעה אנושה בשירות שאנחנו נותנים למטופלים שלנו".

ד"ר רבקה שיינין, מתמחה ברפואה פנימית ב"שיבא" שצוטטה בדיווח, אמרה: "שנים אנחנו אומרים שיש מחסור והוא מתבטא בהמתנות של החולים לטיפולים ומגד יש רופאים היושבים בבית ולא עושים כלום כי אין עבורם תקן. כמות התקנים מתאימה לתוחלת החיים ולאוכלוסיה בישראל לפני 40 שנה".

בתוך כך גם 13 עובדי מנהלה ומשק בבתי החולים הממשלתיים מאיימים לפתוח בשביתה ב-13 ביולי ולהכריז על סכסוך עבודה בעקבות הפסקת עבודתם של 200 עובדים שנקלטו בזמן מגיפת הקורונה וכמחאה על עומס העבודה. השביתה, אם תפרוץ, צפויה לשבש את פעילות כל בתי החולים הממשלתיים.

נושאים קשורים:  תקנים,  מערכת הבריאות,  משרד האוצר,  ד"ר ארז און,  ד"ר רבקה שיינין,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
30.06.2021, 18:42

נראה מי יותר חזק ליברמן שומר הברים או הורוביץ החנון השמאלני ממרץ - אני מהמר על השור הרוסי

אנונימי/ת
07.07.2021, 11:20

המטרה שלך ד"ר און היא לא להשאיר אף רופא ערבי בבית חולים פוריה
בושה