תאי T

התרבות ארוכת טווח בתנאי מעבדה מבטיחה תפוקה גבוהה של תאי זיכרון מסוג T

חוקרים מצאו שיטה להארכת ההתרבות של תאי T בתנאי מעבדה שמגדילה את כמות התאים גם בחולים עם כמות לא מספקת

מחקר בתאי גזע. צילום אילוסטרציה

ידוע כי טיפול המבוסס על הסתגלות של תאי Tי(ATT – Adoptive T cell Therapy) חולל זה מכבר מהפכה בטיפול בחולי סרטן. כמו כן, ידוע כי כמות מספקת של תאי T פונקציונליים הינה תנאי הכרחי ליעילות הטיפול. עם זאת, ישנם דיווחים על כישלון של הטיפול עקב כשל בחלוקה של תאי ה-T או אי-התמדה שלהם בתוך הגוף החי. מטרת החוקרים הייתה לספק טיפול מסוג ATT גם לחולים שייצור תאי ה-T אצלם לא מספק בתנאים הסטנדרטיים ולהעריך האם מניפולציה של הארכה מינימלית של ההתרבות מחוץ לגוף החי (טווח ארוך של יותר מ-3 שבועות בעזרת הציטוקינים IL-7 ו-IL-15) תוכל לגרום לכמויות גדולות יותר של תאי T עם פונקציונאליות שמורה.

החוקרים מצאו כי הארכת ההתרבות הביאה לעלייה של פי 39 בכמות תאי הזיכרון המרכזיים מסוג T עם CD8+. כמו כן, נמצא כי תאי T מסוג CD8+ ו-CD4+ שהתרבו בזכות ההתערבות, שמרו על פרופיל ביטוי גנטי הקשור לתאי T מרכזיים ולתאי גזע מסוג תאי זיכרון. זאת ועוד, נמצא כי העברה לגוף החי של התאים הנ"ל הובילה להישארות שלהם בגוף וליכולות נוגדות גידול. החוקרים איששו את התוצאות במתנדבים בריאים וחולי DLBCLי(diffuse large B-cell lymphoma) שקיבלו טיפול הצלה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי המחקר שערכו מדגים את השימושיות של ריבוי מוארך של תאי T בתור חלופה מעשית עבור חולים עם כמות לא מספקת של תאי T, לאחר הליך ייצור סטנדרטי. ממצאים אלו עשויים להגדיל את הנגישות של חולים נוספים לטיפול מסוג ATT.

מקור:

Herda S, et al. International Journal of Cancer. 2021;148(12):3097-3110. doi:10.1002/ijc.33523

נושאים קשורים:  תאי T,  ציטוקינים,  סרטן,  מחקרים
תגובות