דעות

רופאים, זה לא הזמן לשתוק: אסור לנו למעול באמון הציבור

שתיקתם של רופאים בעת הזאת פירושה לאבד את ההשפעה על בריאות הציבור ולאפשר לפוליטיקאים להמשיך לעשות שימוש נלוז בבריאות להצדקת מהלכים שהקשר בינם לבין בריאות הוא מפוקפק

"כאשר ראש ממשלה מודיע בימים של מערכת בחירות, שיש צורך לחסן נגד קורונה כל חצי שנה ולשם כך ירכוש מיליוני חיסונים כדי להציל שוב את עם ישראל, היכן הם הרופאים הבכירים במדינה שיודיעו כי זהו שקר חסר בסיס מדעי?". צילום: דוד כהן/ פלאש 90

"אתה מציג את הבעיה שלא כהלכה. אין זו שאלה של מילים, זוהי שאלה של זמן". אלה דבריו של ד"ר רייה, הרופא בספרו של אלבר קאמי "הדבר", בתרגומו האלמותי של יונתן רטוש, לפרפקט (מושל העיר), בתחילת המגיפה.

במילים אלו באה לידי ביטוי תפישתו של רופא את מקומו בעת משבר רפואי כרחב מתפקידו המקצועי גרידא. באותו סיפור מגיפה, הדרג המקצועי הוא זה המגדיר לדרג הפוליטי את מהות האירוע, ולא ההפך כפי שקורה, למרבה הצער, היום בארץ.

באתר מרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה כתוב מהם מדדי ראש הממשלה: "מספר החולים במצב קשה, אחוז הבדיקות החיוביות ומספר החולים המאומתים החדשים". אלה מדדים שגויים הנובעים מהגדרה מוטעית וצרה של מטרת המערכה בקורונה, הגדרה המתעלמת מבריאות הציבור במובנה הרחב. תפקידו של דרג מקצועי בכיר הוא לעסוק גם ב"מה", בהגדרת המטרה ומדדי ההצלחה, ולא רק ב"איך" לעמוד במדדים ואיך להוציא לפועל תכנית שנקבעה על ידי דרג פוליטי ומונעת משיקולים שחלקם לא עניינים.

קמפיין האימה הממשלתי מפני "זינוק במקדם ההדבקה", "קריסת מערכת הבריאות", "השתוללות המוטציה" ו"הלוויות של אלפי צעירים", צריך לעורר ברופאים סימני שאלה גדולים

במלאת שנה למגיפת הקורונה, ראוי לבחון את מקומו של הרופא במשבר בהיבט הפרופסיה הרפואית, המהווה ציר מרכזי בהתמודדות עם משבר מגיפתי. האם רופא הוא טכנוקרט או חבר בפרופסיה הומנית שתפקידה להוביל בעת משבר בריאותי מתוך שליחות מקצועית אך גם חברתית ואתית?

כרופאים אנו מחויבים לקידום בריאות הציבור כהגדרתו של ארגון הבריאות העולמי: "מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית, ולא רק היעדר מחלה". בריאות אינה רק חופש ממחלה מידבקת - היא תעסוקה, פרנסה, רווחה נפשית וחינוך. כל אלה נפגעו קשות לא רק ממחלת הקורונה אלא ובעיקר ממדיניות הסגרים וההגבלות חסרות ההגיון המקצועי שנקטו הרשויות בארץ מתוך תפישה צרה של מיגור המגיפה כחזות הכל. רפואה אינה Cure ממחלה גרידא. רפואה היא ריפוי, Healing מכאב ומסבל. רפואה היא התייחסות אנושית, חומלת ומוסרית לרווחת האדם. זה נכון ברמה הפרטנית ונכון ברמה המערכתית.

בשגרת העשייה הרפואית אנו עוסקים בהערכת הסיכון ממחלה ומטיפול, ותיווכו למטופלים שלנו בצורה אמיתית, קוהרנטית ומובנת. כרופא משפחה תפקידי העיקרי בעונת החורף הוא להרגיע את המטופל המודאג מנזלת וכאב גרון שמקומו בבית עם תה ולימון או מרק עוף, בד בבד עם זיהוי של המטופלת הסובלת מקוצר נשימה שמקומה בבדיקה דחופה בחדר מיון. כך, מהיכרותנו בת השנה עם מחלת COVID-19 אנחנו כבר יודעים לומר למטופלת הצעירה והבריאה כי סיכויי ההחלמה שלה להחלים מצוינים, ואילו למטופל המבוגר, השמן ועם מחלות הרקע, כי הסיכון שלו גבוה ועליו לקבל מעקב וטיפול צמודים.

גם ברמת האוכלוסיה עלינו להיות מסוגלים לבצע הערכת סיכונים ריאלית: להבין שאין משמעות למספר ה"מאומתים", נשאי הנגיף האסימפטומטים, וכי הנתון הרלבנטי לקבלת ההחלטות הוא מספר החולים הקריטיים והמונשמים המהווים מעמסה על מערכת הבריאות. להבין ולהפנים כי הנתונים מציבים את מגיפת הקורונה רק מעט מעל התפרצות שפעת קשה מבחינת הסיכון לאוכלוסיה.

משכך, קמפיין ההפחדה והאימה הממשלתי מפני "זינוק במקדם ההדבקה", "קריסת מערכת הבריאות", "השתוללות המוטציה" ו"יהיו הלוויות של אלפי צעירים" צריך לעורר בנו הרופאים, המטפלים בחולי קורונה בבתי חולים ובקהילה, סימני שאלה גדולים. הקמפיין אינו תיווך (Risk Communication) מציאותי של הסיכון לציבור. הוא מטפח פחד קמאי במקום להשרות ביטחון ואמון, הוא מייצר אי ודאות וחוסר אונים במקום לרתום להתנהגות אחראית, הוא משסה ללא הצדקה מקצועית מעסיקים בעובדים ואיש בשכנו בדרישה לכפייה של התחסנות בזמן שהמגיפה בדעיכה ורוב הציבור הנמצא בסיכון למחלת קורונה קשה כבר מחוסן.

הצעדים המופעלים היום בלחץ להתחסן תוך איום בשלילת זכויות, והפגיעה בחיסיון הרפואי שאושר בחקיקה הם חציית קווים אתיים ברפואה

צוותי הרפואה התגייסו בכל מאודם למערכה בקורונה, אבל ערכי הליבה של מקצוע הרפואה שרויים בסכנה. ריבוי ההנחיות השרירותיות של משרד הבריאות, ניתוק אבחנת מחלת הקורונה מההקשר הקליני, קיצורי הדרך במחקר והיעדר השקיפות בדיונים ובקביעת המדיניות פוגעים קשות בערכי ליבה של מקצוע הרפואה כמו חשיבה, שיקול דעת, אוטונומיה, פתיחות וחמלה.

ידוע כי הפער בין ערכים לבין היכולת לישמם בפועל הוא הגורם העיקרי לשחיקת הרופאים, תופעה קשה שהחמירה עם המשבר למימדים מבהילים. מעבר לכך, הצעדים המופעלים היום בלחץ להתחסן תוך איום בשלילת זכויות, והפגיעה בחיסיון הרפואי שאושר בחקיקה הם חציית קווים אתיים ברפואה. החצייה הזו בולטת בהיותה לא בהלימה בינה לבין חומרת המצב האובייקטיבי מהקורונה על פי הערכת הסיכונים.

אלה זמנים שבהם נחשף אצל הרופא הימצאו (או היעדרו) של עמוד שדרה מקצועי. זכורה הסיטואציה ההזויה כאשר דונלד טראמפ הכריז שכדאי להזריק חומרי חיטוי לחולי קורונה, והרופאים שעמדו מאחוריו החשו במבוכתם כי רבה. כאשר ראש ממשלה מודיע בימים אלה של מערכת בחירות, שיש צורך לחסן נגד קורונה כל חצי שנה ולשם כך ירכוש מליוני חיסונים נוספים כדי להציל שוב את עם ישראל: היכן הם הרופאים הבכירים במדינה שיודיעו כי זהו שקר חסר בסיס מדעי? היכן הם לספר שהממשלה הפקירה לכל אורך המשבר את צוותי הרפואה, הלוחמים במערכה בקורונה והורידה את מנהלי בתי החולים הציבוריים על ברכיהם בתחינה לתקצוב הולם בשיא המערכה?

מחויבותם של משרתי ציבור בכירים היא לציבור ולא למי שמינה אותם, קל וחומר רופאים המחויבים לאתיקה. כשם שעיני המטופלים שלנו נשואות אלינו, מתוך אמון, עיני העם נשואות אל ראשי מערכת הבריאות. אסור לנו למעול באמונם. רופא אינו טכנוקרט - לא כל שכן בכירי הרופאים. על מובילי מערכת הבריאות להבין שלהחלטותיהם יש השלכות ארוכות טווח הן על בריאות הציבור והן על מקצוע הרפואה, וכרגע שניהם נתונים במצב עגום.

המשבר הנוכחי הוא צומת דרכים לא רק לחברה אלא גם למקצוע הרפואה לאסון או לצמיחה. תפישה צרה של רופאים את תפקידם היא מרשם לאסון בריאותי ארוך טווח ולהתפרקות מערכי יסוד של מקצוע הרפואה

כאשר מרימים את הראש מעל המים המציפים של השגרה העמוסה לעייפה במערכת הבריאות, נפרשת לפנינו היריעה הרחבה של תפקידנו כרופאים. בראייה הרחבה של הפרופסיה, הכוללת היבטים הומנים, אתיים ולא רק מקצועיים, מתרחשים היום ברפואה ובחברה תהליכים מדאיגים הקוראים לנו לנקוט עמדה כרופאות ורופאים. אין מדובר בלקיחת צד פוליטי, אך השימוש הציני של פוליטיקאים במגיפה לפגיעה לא מידתית ונעדרת הצדקה מקצועית בחירויות הפרט ובחיסיון הרפואי צריכים להדיר שינה מעינינו.

המשבר הנוכחי הוא צומת דרכים לא רק לחברה אלא גם למקצוע הרפואה, האם לאסון או לצמיחה. תפישה צרה של רופאים את תפקידם היא מרשם לאסון בריאותי ארוך טווח ולהתפרקות מערכי יסוד של מקצוע הרפואה. זה לא הזמן להחשות. שתיקה פירושה לאבד את ההשפעה על בריאות הציבור, ולאפשר לפוליטיקאים להמשיך לעשות שימוש נלוז בבריאות להצדקת מהלכים שהקשר בינם לבין בריאות מפוקפק. זה זמן שכל אחת ואחד מאיתנו ישאל את עצמו: האם אני מסכימ/ה עם מה שמתרחש, עם ההחלטות שמתקבלות? האם כך ארצה לראות את המקצוע שלנו, היפה בעולם, בעוד כמה שנים? האם שתיקתי היום מיטיבה עם המצב? איך אני פועל/ת בשמם של המטופלים שלי, החולים, המובטלים והעניים?

אלו סוג השאלות שד"ר רייה, הרופא גיבור "הדבר", שאל את עצמו, ותשובתו היתה בבחירתו למלא תפקיד פעיל, לנקוט עמדה ברורה ולפעול בדרך שהיטיבה עם תושבי עירו, דרך של אמת וחמלה. עלינו הרופאים מוטלת אחריות רבה. זה הזמן לממשה.

יש האומרים שהמגיפה בספר "הדבר" היא אלגוריה לעלייתו של משטר דיקטטורי ולפשיזם וליכולת להילחם בהם. בהיסטוריה של המגיפות, גם השפעתה של מגיפת הקורונה חורגת מעבר להיבט הבריאותי בהניעה תהליכים של התפוררות כלכלית וחברתית, שאת סכנותיהם יש לזהות ולעצור בזמן.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  דעות,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  בחירות 2021,  מערכת הבריאות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
09.03.2021, 14:52

כדאי מאוד שהדוקטורים שרון אלראי-פרייס וחזי לוי יקראו את הפרסום הזה

אנונימי/ת
09.03.2021, 21:08

מסכימה

10.03.2021, 20:09

בהחלט

אנונימי/ת
10.03.2021, 20:22

דווקא שרון-אלרועי מביעה את דעתה המקצועית ללא מורא

אנונימי/ת
14.03.2021, 22:13

אם דעתה המקצועית היא כפוליטיקאית בליכוד, בהחלט. החלטות לא מעטות של הממשלה, כאלו שנוגדות כל היגיון רפואי או אפידמיולוגי, היא קידמה באופן פעיל או לכל הפחות בשתיקתה. לדוגמה - פטור מבידוד לחברי המשלחת לחתימת הסכם השלום בוושינגטון על אף תיעוד ברור של הפרות בוטות של התנאים שנקבעו כתנאי מקדים לכך.

אנונימי/ת
09.03.2021, 18:04

ומה עם זכויות הרופאים עצמם שנשלחו לחל"ת בשל החלטתם לא להיתחסן?

10.03.2021, 20:26

זכותו של הרופא לעבוד או לטפל בחולים בטלה בששים לעומת חובתו לשמור על בריאות מטופליו
רופא או איש צוות רפואי אחר שאיננו מתחסן מסכן את בריאות חוליו ומסכן את החברה שסביבו . אין לו "זכות" לעשות זאת

אנונימי/ת
10.03.2021, 23:47

זה אפיל ולא חוקי לעשות זאת! והעובדה שאין אף אחד שפוצה פה, היא הדבר המטריד ביותר.
ולא רק לא חוקי, אלא גם ללא כל הגיון רפואי. הרי כולם מחוסנים ולחיסון יעילות פנומנלית אז במה בדיוק מסכן הלא מחוסן את המחוסן?

אנונימי/ת
14.03.2021, 15:40

הכל כאן פראדוקסלי....הלא מחוסן מסכן את המחוסנים
המנחה אותנו זה ד"ר ביבי+אדלישטין הסוכנים של פייזר
תרבות השקר הולכת ומתרחבת ואנו מפחדים לאבד משרהאו תפקיד
בתי חולים עם חובות-אין בושה לממשלה

09.03.2021, 22:30

כתבה פוליטית. אולי ספרותית חביבה. אין לה מקום כאן. רוץ לבחירות אם זה מה שמעניין אותך.

09.03.2021, 23:14

הכלל הראשון ברפואה הוא לא להזיק.
חיסון אוכלוסיה שאינה בסיכון לחלות קשה למעשה היא לא למען הפרט. הנער בן ה17 שרוצה ללמוד בכיתה לבגרויות ובשם הרפואה חושפים אותו לתרופה נסיונית שהשלכותיה לטווח ארוך טרם נבדקו זה עוול. לחסן ילדים שהרי אינם בסיכון בכלל ובעצם לסכן אותם למען המבוגרים זה לא פחות מפשע. לבוא ולומר את זה בניסוח יותר עדין זה סבבה אבל זה טקסט שחייב להישמע בפורום הזה של רופאים שלא רוצים להזיק.

אנונימי/ת
10.03.2021, 20:25

האוכלוסיה "שאינה בסיכון לחלות קשה" מגוייסת בגיוס חובה לצבא ושם הסיכון הוא הרבה יותר גבוה .אני מניח שזה גם פשע לסכן אותם למען המבוגרים ,אשר גידלו מגדלים את הצעירים ומפרנסים אותם ובעתיד הצעירים יתפסו את מקומם.
אם לא הבנת את זה עד עכשיו-יש מחיר לחיים בחברה עם ערבות הדדית (שהולכת ונמוגה כמו שמעידים דברייך)
על אי בודד לא תצטרכי חיסונים ,לא צבא וגם לא מיסים אבל תצטרכי לעשות הכל לבד... אז מה עדיף?

אנונימי/ת
10.03.2021, 23:50

משל לא מתאים. בגיוס לצבא הצעיר לא "מסתכן למען המבוגרים" אלא גם למען עצמו! כדי להציל גם את עצמו מהאויבים.
דבר שני - אתה מניח שהמתחסן מגן על המבוגרים. במה בדיוק? הם הרי מחוסנים ולחיסון יעילות מאוד גבוה כפי שמשרד הבריאות פרסם. אז איפה פה ההגנה בדיוק? אין הגנה. יש רק סיכון של הצעירים...

14.03.2021, 15:55

אמת

אנונימי/ת
10.03.2021, 11:57

לא האמנתי בחיים שהגיע לתקופה אפלה שכזאת .
אם אני לא מתחסנת , אז כול יומיים צריכה להביא אשור שאינני חולת קורונה מי מממן זאת .
החיסון נגד הקורונה הצליח להיות כניראה מספק לקווויד 19 ולמוטציה הבריטית .
כך שבמידה ויעלו אחוזי הדבקה מורינטים אחרים .
צריכה לצאת דרישה , שגם בעלי דרכון ירוק יעשו בדיקה לוריטים השונים . לא רחוק היום, ״״ שהחופש המדומה ״ יהיה חופש לבעלי דרכון , ירוק , צהוב , כחול וכתום.

10.03.2021, 19:27

יופי של חשיבה
חד משמעית שיש לנו תפקיד בבריאות כהגדרתה
אין ספק שהחולי הכבד ביותר בתקופת השנה האחרונה היתה (ותימשך לזמן ממושך) אינו הקורונה - אלא הכלכלה, הפחד, המתח, הבידוד החברתי.
אין כלי יעיל יותר מפחד למשול - ולכן הפוליטיקאים (כולם) ששים להשתמש בו לצורכיהם. PTSD - כבר אמרנו?

אנונימי/ת
10.03.2021, 19:40

אכן כתבה מוטית פוליטית
אין לה אחיזה במציאות
נטיותיו הפוליטיות של הכותב לא צריכות לעניין רופאים העושים עבודתם נאמנה יחד עם ראשי מערכת הבריאות

אנונימי/ת
10.03.2021, 23:43

“אין מדובר בלקיחת צד פוליטי״ כותב ד״ר יואב יחזקאלי. משום מה, אינני מאמינה לו. כל הכתבה היא לקיחת צד פוליטי. לא קשה לנחש לאיזה צד של המפה הפוליטית משתייך הכותב. גם הקביעה כי קורונה היא קצת מעל שפעת רגילה, אין לה כל אחיזה במציאות. (מישהו אמר יורם לס?) כתבה אומללה ומיותרת לחלוטין.

אנונימי/ת
11.03.2021, 08:05

כל הכבוד לד''ר יואב יחזקאלי ששם את הדברים על השולחן!
הוא צודק בכל מילה, וטוב יעשו המלעיזים והמתנגדים אם יקראו בשנית כל מילה שכתב ויפנימו.
וזאת ממש לא כתבה פוליטית!
זאת המציאות של רבים רבים שנרמסים תחת כובדה של המגיפה הפוליטית שאחזה במדינה!

אנונימי/ת
11.03.2021, 09:52

הרופא הכותב את המאמרים האלה התבלבל בין הרפואה והפוליטיקה, לאחד כזה כבר שללו את הרשיון עיסוק ברפואה ובצדק.

אכן מאמר צודק ופוקח עיניים ולב לכל מי שמוכן לקרוא אותו מבלי להתלהם! במגיפה אין מטפלים בהפחדה היסטרית ..במגיפה מטפלים רק על ידי הסתכלות לא משוחדת בהתנהגותה !
אחרי שנה כבר ניתן, למי שלא הבחין בכך עוד קודם לכך, שהיא אינה כה קטלנית כפי שאיימו עלינו לאורך כל השנה...
"המלך עירום" ! כן, המלך משקר ...
על ה"עדר" להתעורר ולראות להיכן הוא מובל כ"צאן לעקדה" !
אכן, מובל בעזרת תקנות למשטר אימים של קורונה-דיקטטורה ולתקנות ללא קץ של "שעת-חרום"...
יש להחזיר לעצמנו את ה"חופש" הגזול!...
פרופ' תיאו דב גולן.

14.03.2021, 15:59

הרופאים מתנהגים כעדר שצריך הנחיותיו של ד"ר נתניהו-אדלשטין

אנונימי/ת
11.03.2021, 10:02

תודה ד"ר יחזקאלי על קול שפוי. לכל המתלהמים- אין כאן קשר לנטיה פוליטית כזו או אחרת, תלמדו לקרוא ולהפריד בין הדברים. תפקחו עיניים ותראו מה מתחולל כאן בחסות הפחד וההיסטריה מהמגפה..

אנונימי/ת
11.03.2021, 13:21

די מזעזע לחשוב שיש רופאים שמנסים להסיט את השיח לפוליטיקה ולא מוכנים לקחת אחריות על יצר העדר שהשתלט עליהם. ד״ר יחזקאלי לוקח על עצמו לאורך כל השנה האחרונה להשמיע את קולה של הרפואה השפויה והמחוייבת לציבור ולא של זו הנכנעת לפוליטיזציה המזעזעת של כל המשבר הזה.

אנונימי/ת
11.03.2021, 23:58

רופא ישר ואמיץ.
בשוך בסערה יזכרו לטובה אותך ואת חבריך האמיצים.
בהיסטוריה תמיד היו אלו מעטים בלבד שידעו להתריע, ואותם זוכרים. הרוב תמיד שתק ונשכח.

אנונימי/ת
12.03.2021, 12:01

דבריך כמו מים חיים במדבר החרב… הלוואי -יתעוררו עוד רופאים שכמול ויעצרו את הטרפת והשגעת הזו.

אנונימי/ת
12.03.2021, 20:29

ישר כוח ד"ר יחזקאלי . השתיקה הרועמת של רובם הגדול של הרופאים למול רתימת מצב רפואי לצרכים פוליטים היא אכן רגע עצוב בתולדות המקצוע בארצנו הצעירה

13.03.2021, 18:46

בפורום הזה כפי שכבר ראינו בעבר בשתתפים לא מעט שאינם רופאים. ולכן מי שמציג דעות אנונימיות מצדי דעתו אינה נחשבת, משום שהוא יכול להיות שופר וטוקבקיסט מטעם.
COVID 19 היה ואולי נשאר וירוס מסוכן יותר מויריסים "רגילים". הוא כנראה מעולם לא איים על המין האנושי בהשמדה.
נתחיל בהתיחסותי למחלה עצמה - אינני יודע כיצד היא תתנהג, אני כן יודע כיצד התנהגה. באתר הלמ"ס ניתן לראות את מספר המתים בא"י על-פי חודש. ולמרות שבטבלאותיהם הם מראים שהשנה היייתה תמותה עודפת של כ- 2000 אנשים ביחס לשנה רגילה, הרי שזה מעט מוטה, משום שהם משווים לממןצע 2015-2019. אבל מספר המתים עולה כל שנה בד"כ בגלל הגידול באוכלוסיה (כל זה ניתן לראות בקלות) , כך שעודף התמותה היה ככל הנראה כ- 1000 איש בלבד (מתוך יותר מ- 40,000 מתים כל שנה). כולם אגב מעל גיל 70. מחלה מסוכנת יותר מהרגיל - כן, איום על האנושות - כנראה שלא.
כך שלדעתי כל המהלך ש"סובב את העולם אחורה" מיותר היה מתחילתו, אולם את מי שחשבו כך - נטו להשתיק ומהר ככל שניתן. גם רופאים.
דעתי לגבי החיסון שונה לחלוטין - מהרגע שחיסון קיים - בוודאי להתחסן , והייתי מהראשונים להתחסן. וכן ראוי לשכנע אנשים להתחסן.
אבל לחייב? נו זה כבר מקרב אותנו קצת למקומות אפלים.... בעיקר כאשר מדובר בפעולה של מניעת מחלה במי שאינו בהכרח חולה. אני מניח שהשלב הבא הוא לחייב לשים קונדום על מנת שלא להפיץ AIDS, או לחייב להתחסן לשפעת כל חורף, וכן אולי גם להוציא עובדי בריאות ממערך הטיפול בחולים אם הם נשאים לסלמונלה - טו ב נצטרך לבדוק את כולם, אבל לא נורא... הרי אנחנו עושים את זה כבר בדרישה לבדיקת מנטו בכניסה לעבודה.
זז מטופש, וכנראה גם לא משמעותי, אבל זה נשמע טוב בתקשורת, וכשרוממות "בריאות-העם" בפינו, ניתן כנראה להכשיר הכל.
אני אגב מציע לא לקרוא רק את "הדבר", אלא גם את "אויב העם" של איבסן.

אומרים שההבדל בין פיקח לחכם הוא שחכם יודע לפתור בעיות שהפיקח לא ייכנס אליהם כלל. לצערי אין במאמר זה אף מילה אחת של פיקחות, על אף החוכמה הרבה שכלולה בו. הטעות המרה בניהול המשבר היא ההחלטה שהתקבלה אי שם בחודש ינואר או בתחילת פברואר, לנקוט בהכלת המגפה במקום למגרה או למנוע כניסתה לישראל. סגירת הגבול, כפי שנקטו מדינות כמו סינגפור, ניו-זילנד, טייואן ועוד הייתה מצילה אלפי חיי אדם, מונעת מספר סגרים או את כולם (ראו מקרה טייוואן) ומקטינה באופן משמעותי את הנזק לכלכלה. בשל היעדר שקיפות לא ניתן עדיין לדעת של מי הייתה ההחלטה האומללה, בניגוד לכללים בסיסייים של ניהול סיכונים, אך יש להניח כי גם דרגים מקצועיים, לרבות רופאים, היו שותפים לה. ואם לא- היה מצופה מהם להתפטר, כפי שעשו האמיצים במשרד האוצר. כולם יתנו דין וחשבון בוועדת החקירה שקום תקום. הדיון בהחלטות האומללות שהתקבלו לפני שנה אינו דיון בחלב שנשפך, שכן בואה של המגפה הבאה היא רק עניין של זמן.

אנונימי/ת
13.03.2021, 20:51

החכם הגדול, מאפו אתה יודע מה שטו ומה עם שיחלה בקורונה עם סיבכם שונים האם הוא יוכל להגיש נגדך תביעה בבית משפט ששיכנע לא להתכסו ,יהיה לך כסף לשלם ??

אנונימי/ת
13.03.2021, 21:49

התבעו אותך בבית משפט על העשתה נגד ממשלה ושיכנועו לא להתחסן , תצטרך למכור מכנסיים שלך כדי לממן