COVID-19 עולמי

עיכובים בלוח הזמנים של תרכיב החיסון שמפתחת "סאנופי"

תוצאות לא מספקות בשלב הניסוי הראשוני בגלל פורמולציה לא מתאימה מעכבות את פיתוחו של החיסון המבוסס על חלבון רקומביננטי כמו בתרכיבי החיסון לשפעת

חיסון נגד נגיף הקורונה. צילום: אילוסטרציה

אחת מיצרניות החיסונים המובילה בעולם, חברת סאנופי (Sanofi), הודיעה בסוף השבוע כי יחולו עיכובים בלול הזמנים המקורי שהציגה להבאת תרכיב החיסון שלה לקורונה לשוק העולמי וזאת לאחר שתוצאות שלבים ראשוניים בניסוי הקליני שהיא עורכת בו לא היו מספקות. אם תשלים את הפער ואם התרכיב יאושר, הוא יגיע לשוק במחצית השנייה של 2021, במקום במועד היעד המקורי – המחצית הראשונה של השנה הקרובה.

את התרכיב מפתחת "סאנופי" יחד עם GSK  (GlaxoSmithKline) שסיפקה חומר מסייע, אדג'ובנט לתרכיב החיסון. הבעיות שנתגלו נוגעות ל"תוצאות לא מספקות שהושגו בניסוי 1/2 בקרב בגירים קשישים", כפי שדיווחה החברה וזאת לאחר שחקירה פנימית העלתה כי "הפורמולציה לא היתה מספיק איכותית".

ל"סאנופי" חוזי אספקה של תרכיב החיסון שלה עם גופים בתחום הבריאות בארה"ב, בריטניה ומדינות האיחוד האירופאי. היא התכוונה לייצר 100 מנות מהתרכיב עוד לפני תום 2020 ולהגיע לכושר ייצור של מיליארד חיסונים ב-2021.

אחד היתרונות הבולטים של התרכיב של "סאנופי" על פני תרכיבי החיסון של "פייזר" ו"מודרנה" שהוא אמור להינתן במנה אחת בלבד, במקום בשתי מנות. יתרון נוסף: אין צורך לאחסנו ולשמרו במקפיאים מיוחדים שבהם הטמפרטורה היא מינוס 80-70 מעלות ולשם כך יספיקו מקררים סטנדרטיים ואפילו ביתיים. במצב כזה יהיה הרבה יותר קל להפיץ את תרכיבי החיסון ברחבי העולם.

לפי התכנית של "סאנופי" יחל שלב 2b בניסוי הקליני בתרכיב שלה רק בפברואר. ראש הצוות הרפואי בחברה, ד"ר סו פיינג נג (Su-Peing Ng), מסרה כי למרות האכזבה בגלל העיכוב והדחייה בלוח הזמנים, "אנחנו מעודדים מהתוצאות מהשלב הפרה-קליני המצביעות על כך שאנחנו על הדרך הנכונה, קדימה". היא הודתה כי "תידרש עתה אופטימיזציה של פורמולציית התרכיב".

בניסוי שבו השתתפה קבוצה קטנה של נסיינים שקיבלו תרכיב במינון נמוך התברר שהוא "ייצר בגופם רמות לא מספקות של נוגדנים מנטרלים". תמונת מצב זו נראתה בקרב בני 49-18 וכן בקרב בני 60 ומעלה. רמות הנוגדנים הללו היו נמוכות מכפי שנמצאו בקרב מחלימי קורונה.

חקירה פנימית שערכה החברה העלתה כי שני ריאגנטים מסחריים שבהם נעשה שימוש למדידה כמותית של אנטיגן כרכיב פעיל בתרכיב החיסון, "סיפקו קריאה כוזבת". התברר שהריכוז שלו לא היה מספק. פורמולציה אחרת שנוסתה בקרב פרימטים לא אנושיים (קופים) הראתה שתרכיב החיסון מנע נזק לריאות, מצב שבקרב חולי קורונה מהווה זרז למחלה חמורה. המערכת החיסונית של בעלי החיים סילקה את הנגיף מהגוף.

"סאנופי" ביקשה עתה אישור מה-FDA לעריכת שלב2b  והוא יבוצע בגישה שונה מהמקובל: משתתפיו לא יקבלו לצורך השוואה גם תרכיב דמה וההשוואה של יעילותו ובטיחותו תהיה מול יעילות תרכיבי החיסון שכבר אושרו לשימוש. גישה זאת מציבה לחברה רף גבוה הרבה יותר. יעילות תרכיב "פייזר" שכבר אושר וזה של "מודרנה" שהדיון בבקשה שלה לקבלת האישור ייערך ביום חמישי השבוע, 17 בדצמבר - וצפוי שיושג – היא 95% כפי שהוברר בתום שלב-3 בניסוי הקליני הנרחב.

אגב, במקביל להמלצה למתן האישור ל"פייזר" שהגישה ועדת המומחים המיוחדת ובעקבותיה הוא ניתן על ידי ה-FDA, עברו נתוני "פייזר" ביקורת קפדנית עצמאית של צוות מומחים  גדול נוסף, שחבריו לא קשורים ל-FDA ודיווח על כך במאמר מפורט פרסם בסוף השבוע ב-New England Journal of Medicine . הצוות הגיע למסקנה שיעילות התרכיב לשם הגנה מפני נגיף הקורונה בקרב בני 16 ומעלה היא אכן 95% וגם רמת הבטיחות מתאימה לרמות בטיחות מקובלות בתרכיבי חיסון אחרים.

תרכיב "סאנופי" מבוסס על גישה שונה משל "פייזר" ו"מודרנה". הוא מבוסס על חלבון רקומביננטי כמו בתרכיבי החיסון לשפעת (Flubok) ואחד מיתרונותיו הוא בכך שה-FDA מכיר מכבר את הטכנולוגיה הזאת וידוע כיצד חיסון כזה פועל על הגוף. "סאנופי" גם מפתחת במקביל תרכיב משלה מבוסס על ה-RNA והיא משתפת בתהליך חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית Translate Bio מלקסינגטון, מדינת מסצ'וסטס. כאן טרם החל ניסוי קליני.

שחקנית נוספת בזירה זאת היא חברת ג'ונסון & ג'ונסון שגם היא מפתחת תרכיב חיסון שיינתן במנה אחת. היא נמצאת בניסויים ראשוניים בו בארה"ב. החברה מבקשת לקבל אישור לשימוש בו מהרשות האירופאית ברבעון הראשון של 2021.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  סאנופי,  פייזר,  מודרנה,  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  19-COVID,  חדשות
תגובות