חדשות

הוועדה לבחינת מתכונת התורנויות מבקשת חוות דעת מציבור הרופאים

פרסמה "קול קורא" לציבור הרופאים בישראל ובו היא מבקשת מהם חוות דעת, פתרונות ומודלים לסוגיית מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות | ארגון המתמחים מרשם: "מסקנות הוועדה נכתבו מראש"

המתמחים מוחים כנגד הוועדה. צילום: ארגון מרשם

הוועדה העליונה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים בבתי החולים ואופי התורנויות, שאמורה להתייחס לדרישת המתמחים לקצר את אורכן של התורנויות שלהם – 26 שעות כל משמרת – פרסמה הבוקר (ד') "קול קורא" לציבור הרופאים בישראל ובו היא מבקשת את חוות דעתם על סוגיית מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות.

בראש הוועדה, שמינתה ההסתדרות הרפואית, עומדים פרופ' רן טור כספא, לשעבר דיקן בית הספר לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת שגם עמד בראש ועדה שעסקה בשיפור תנאי המחלקות הפנימיות, ופרופ' יוסף קלאוזנר, יו"ר המועצה הלאומית לכירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ.

במודעה שפרסמה הוועדה נכתב: "הוועדה מעוניינת לשמוע את מגוון הדעות בנושא ולבחון את הפתרונות השונים, ישימותם והשפעתם ותבחן בין היתר את היתכנות המודלים השונים, לרבות המשמעויות הנגזרות מבחינת תקינת כוח אדם, כוח עזר, שכר ותקצוב, איכות הכשרה ואיכות הטיפול; את המשמעויות הרוחביות על מתכונת העבודה כולה, התמורות באשר לרווחתם של הרופאים והמתמחים בפרט; את ההבדלים שעשויים להיגזר מהמודלים בין פריפריה למרכז, את המשמעויות שלהם ואת הפתרונות המוצעים כדי לגשר לעליהם".

הוועדה הזמינה את ציבור הרופאים להביע בפניה את עמדתם בכתב באמצעות המייל עד ליום א', 28.6. כמו כן ציינה כי תהיה רשאית להזמין נציגים שונים להופיע בפניה לקבלת הבהרות נוספות וכן לתת התייחסות לעמדות שהוצעו על פי שיקול דעתה המקצועי.

בוועדה חברים נציגי האיגודים המקצועיים השונים ובין השאר: ד"ר מעיין גלבוע, ד"ר עומר אניס, ד"ר דפי מורן-ברגמן, ד"ר עז אל דין אבו זיד וד"ר אלה קיטרוסר המשמשת כיו"ר פורום המתמחים בהר"י ומרכזת את עבודת הוועדה. עוד נמנים על חברי הוועדה נציגים של סטאז'רים, מומחים צעירים, נציגים של מנהלי בתי החולים, המעסיקים (משרד הבריאות, שירותי בריאות כללית) וראשי המועצה המדעית של הר"י. ההמלצות שיתגבשו בדיוני הוועדה אמורות להיות מוגשות להנהגת הר"י ולמשרד הבריאות בתוך שישה חודשים.

ארגון המתמחים מרשם: "מסקנותיה של הוועדה כתובות מראש"

ארגון המתמחים מרשם, שנציגיו לא משתתפים בוועדה, טוען שזו נועדה להשתיק את דרישותיו. כמו כן טוען הארגון ש"זו ועדת מסמוס" ולא יותר מ"ספין" והזהיר שאין לצפות שיחול שינוי מהותי בנושא זה בעקבות דיוניה.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם, מסרה בתגובה: "'קיצור תורנויות' אינו חלק מהשם של 'הוועדה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים', וכנראה גם לא ממטרותיה. 30 מומחים מכל התחומים וחמישה מתמחים - זה ההרכב המייצג ביותר, שאמור לדון בתנאים של המתמחים.

"מי שלא צפה בוועדה, אני מזמינה אותו לעשות זאת כי אין טוב ממראה עיניים וממשמע אוזניים, נאומים ארוכים השוזרים בתוכם שלל סיבות למה לא לקצר את התורנויות תוך הטיית הנתונים האובייקטיביים והצגת הפרות כמו חריגה משש תורנויות בחודש, חוסר היכולת לישון במהלך תורנות וחריגות מעל 26 שעות, כבעיות זניחות אשר כמעט ואינן מתרחשות. ככה זה כשרופאים בכירים מדברים על התורנויות. וכשמתוך תשעה נואמים, רק אחת היתה מתמחה".

עוד אמרה ד"ר ביטון: "הם לא מדברים על קיצור תורנויות. הם מדברים על 'להקל על המתמחים' - ככה הם רואים את המתמחים, כמי שמתבכיינים, שקשה להם וצריך להקל עליהם. הם חלילה לא ידברו על השפעת התורנויות הארוכות על החיים שלנו, על הבריאות שלנו, על השחיקה שלנו, כאילו שאם הם לא ידברו על זה זה פשוט ייעלם.

"בנוסף, בישיבת הוועדה לא הוצג מאמר אחד, סקירה אחת או דעה אחת של אף אחד מרשימת הנואמים הארוכה והמכובדת שאמורה לעסוק בין היתר ואולי בעיקר בבריאות/איכות חייהם של המתמחים. לא באמת היינו צריכים לצפות בוועדה כדי לדעת. אבל מי שצפה לא יכל לטעות, הוועדה הזאת אינה אלא ספין של ההסתדרות והוכיחה כצפוי שמטרתה ומסקנותיה כתובות מראש".

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  מאבק המתמחים,  קול קורא,  הר"י,  חדשות,  חוות דעת,  ארגון מרשם
תגובות
אנונימי/ת
10.06.2020, 20:23

דר ביטון היקרה, אולי תפסיקי להשמיץ להתלונן ולחשוב שכל החוכמה בעולם נמצאת אצלך , קצת צניעות לא תזיק לך

אנונימי/ת
11.06.2020, 00:04

! אין להם שום כוונה לקצר תורנויות !! מדובר בחונטה זקנה שאינה קוראת את המציאות.
אין ברועים מקלאוזנר, קלוגר וטור כספא שידועים בגישה המיושנת שלהם! הכל הם קבעו מראש ! רק נחישות, אחידות והעדר מורא יוכלו לשנות את המצב!

12.06.2020, 13:22

הקטנת מספר התורנויות ויציאה ליום חופש בשעה מוקדמת לאחר תורנות פוגמים באיכות ההתמחות, בחשיפה למקרים, בהתנסות קלינית וברצף הטיפולי.
המשמעות היא שכדי לקבל בסופו של דבר התמחות טובה יהיה צורך בהארכת תקופת ההתמחות כדי לפצות על "הזמן האבוד" הנגרם בתנאים החדשים המוצעים.
ולכל המתמחים: צריך לזכור שההתמחות הינה תקופה מוגבלת, כעין "טירונות" ולאחריה הרופא הינו מומחה לשארית חייו המקצועיים. המאבק צריך להתמקד בתנאי המומחים ופחות בתנאי המתמחים.

אנונימי/ת
13.06.2020, 00:24

למה ישראל צריכה להיות יוצא מן הכלל בקשר לאורך התורנוית של המתמחים ???
צריך להביא נתונים מקנדה או ארצות אחרות
רק כדי לקצר תורנוית צריך להוסיף תקנים וזו הבעיה האמיתית
להגיד ההתמחות זה כמו טירונות זה טעות .
מתמחים הם בגיל של גידול ילדים קטנים וחייבים לתת להם את הזמן לעשות את זה בכייף .
אני בפנסיה ומרשה להביא את דעתי אחרי שנים רבות של עבודה בבתי חולים גם כמנהלת מחלקה
מסכימה עם דרישת המתמחים .
הזמנים השתנו ולא נכון אנחנו כמתמחים עשינו תורנוית שנמשכו מעל 26 שעות לכן זה אפשרי
אין סיבה שהוועדה שהוקמה תסכם את עבודתה תוך שישה חודשים .
הסתדרות הרפואית צריכה להביאה את דעתה הברורה עכשיו ולהלחם למען המתמחים

אנונימי/ת
14.06.2020, 14:27

מי ששקוע בביצה לא רואה את הבוץ.
טירונות זאת דוגמה מצויינת, פעם טירונות בצה"ל הייתה קשה יותר ללא שעות שינה, טירטורים... היום יש חוקי מטכ"ל לשעות שינה לחיילים, הם ישנים טוב, לא מטורטרים, לא מושפלים, והם חיילים לא פחות טובים.