חדשות

מחקר ישראלי חדש מגלה: גם הרופאים נעזרים בדוקטור גוגל

ממחקר של אוניברסיטת חיפה עולה כי 18.2% מהרופאים ועובדי מקצועות הבריאות מחפשים מידע על בריאות ורפואה באינטרנט וברשתות החברתיות

מידע רפואי, מחקר. אילוסטרציה

18.2% מעובדי הבריאות פונים לרשתות החברתיות ככלי עיקרי לחיפוש מידע בריאותי, זאת על אף העובדה שרק 2% מהם חושבים שהמידע ברשתות החברתיות אמין, כך עלה במחקר שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם ב-Journal of Medical Internet Research.

פרופ' ענת גסר-אדלסבורג, מבית הספר לבריאות הציבור וראש מרכז המחקר לתקשורת בריאות וסיכונים באוניברסיטת חיפה, שהובילה את המחקר מסרה: "בהשוואה לציבור הרחב, אנשי מקצועות הבריאות ציינו שמאמרים אקדמיים הם מקורות המידע הבריאותי האמינים ביותר בעיניהם, אך נמצא כי הם גם ממשיכים לחפש מידע ברשתות החברתיות למרות שהם תופשים את המידע שבהן כלא אמין.

"כיום", הוסיפה פרופ' גסר-אדלבורג, "בעידן המדיה החדשה, הציבור הרחב וגם עובדי הבריאות מחפשים מידע בנושאי בריאות ורפואה ברשת, זאת בעוד שבעבר הציבור הרחב נהג להסתמך באופן ניכר - באין מקורות מידע אחרים - על המידע בנושאי בריאות שהועבר לו על ידי ארגוני הבריאות ומקורות המידע הרשמיים. הדבר מאפשר לציבור הרחב להיות גורם אקטיבי בשמירת בריאותו ולניהול צורכי הבריאות היומיומיים של. מחקרים רבים אכן הראו שיש לכך השפעה חיובית על התנהגות בריאותית בפועל.

"אלא שהצד הפחות חיובי נובע מכך שמידע בריאותי המבוסס על רשת חברתית עלול להכיל מידע שגוי ומוטעה, שעלול להשפיע לרעה על התנהגות הבריאות של אנשים".

המחקר מבוסס על סקר שנערך בקרב 979 משתתפים, מהם 363 עובדי בריאות ו-616 אנשים מהציבור הרחב. פרופ' גסר-אדלסבורג, עם הדוקטורנטיות נור עבד אלהאדי שחברי, ריקי כהן, רנא חג'אזי, יעל בירמן, אדווה מיר-חלבי וגלית פז-יעקובוביץ, בדקו כיצד עובדי בריאות והציבור הרחב מחפשים, קוראים ומבינים מידע בראותי. כן ניסו עורכי הסקר להעריך את הקריטריונים שעל פיהם כתבות עיתונאיות בנושאי בריאות נחשבות לאיכותיות ולאמינות בעיניהם.

כך עלה שכ-18% מקרב עובדי הבריאות - רופאים, אחיות, דיאטניות, חוקרים ועוד שהשתתפו בסקר - משתמשים ברשתות החברתיות כמקור הראשון שלהם למציאת מידע בריאותי בעוד שבקרב הציבור הרחב, כ-38% משתמשים ברשתות כמקור המידע העיקרי למידע בריאותי.

זאת כאמור למרות שרק 2% מעובדי הבריאות ורק 8% מהציבור הרחב חושבים שהמידע ברשתות החברתיות אמין.

כאשר נבדקו הקריטריונים לפיהם דירגו משתתפי הסקר את איכות הכתבות בנושאי בריאות, נמצא כי הן עובדי הבריאות והן הציבור הרחב מעניקים את עיקר החשיבות לקריטריונים הבאים: הצגת תופעות לוואי של ההתערבות הרפואית, "טון" מדעי יותר משיווקי, הצגת חלופות להתערבות רפואית, התבססות על מספר מאמרים אקדמיים והצגת פרטים על המחקר עליו הכתבה מתבססת.

חשוב לציין, הדגישו עורכות המחקר, שגם עובדי הבריאות וגם הציבור דירגו את סוגיית ניגודי העניינים המוצגת בכתבה רק במקום האחרון ברשימת הקריטריונים.

עוד נמצא כי למרות שרוב עובדי הבריאות מתעמקים בכתבות בנושאי בריאות, כש-65% אמרו שהם קוראים את כל הכתבה. יש עדיין אחוז לא מבוטל, כ-27%, שענו שהם קוראים רק את הכותרת וכותרת המשנה. השאר קוראים רק את הכותרת או רק את הכותרת והפיסקה האחרונה.

הציבור הרחב, במקרה הזה, איננו שונה בהרבה מעובדי הבריאות: כ-62% קוראים את כל הכתבה ו-28% קוראים רק את הכותרת וכותרת המשנה.

עוד עלה מהסקר שכ-58% מעובדי הבריאות ענו כי ישנו במידה רבה או אף רבה מאוד את התנהגותם במידה שייתקלו במדיה כלשהי במידע בריאותי הנראה להם חשוב וכ-36% אמרו כי ישנו את התנהגותם במידה בינונית.

בקרב הציבור הרחב המספרים היו דומים, כש-53% אמרו שישנו במידה רבה או אף רבה מאוד את התנהגותם וכ-35% אמרו שישנו את התנהגותם במידה בינונית.

בסיכום ציינו עורכות המחקר: "בעידן המדיה החדשה שבה המידע זמין לכל, איכות כתבות הבריאות היא בעלת חשיבות קריטית. לכן, חשוב ואף מומלץ ליישם קריטריונים אחידים, כדוגמת אלה שנמצאו במחקר הזה, בכתיבת כתבות בנושאי בריאות, אם על ידי עיתונאים מקצועיים ואנשי בריאות או אזרחים מהשורה".

נושאים קשורים:  אינטרנט,  מידע רפואי,  אוניברסיטת חיפה,  פרופ' ענת גסר-אדלסבורג,  חדשות,  מאמרים אקדמיים
תגובות
אנונימי/ת
30.06.2019, 13:33

גם המחקר הזה הוא ברמה של גוגל. מפתיע - גם רופאים מחפשים מידע ברשת. תגלית מטלטלת. הנובל בדרך

אנונימי/ת
30.06.2019, 13:47

רק 18 אחוזים ?? זה חמור מאוד ומעיד עך בורות וטימטום של רופאים שיודעים רק
את הפסיק הקטן של תחום התמחותם.
את כל השאר הם שכחו מזמן.
עידן הבורות והתמקציות היתר.
לידיעת כל רופאי האוזן השמאלית והעין הימנית !

30.06.2019, 20:45

18 אחוז זה יותר מידי! מידע אינטרנטי הוא לא מוסמך בעליל, ו18 אחוז זה מתחיל להיות מדאיג, והנחמה מצויה ב82 אחוזים שלא ככה

אנונימי/ת
01.07.2019, 07:04

מר קליין כדאי שתוריד את האף. רופאים (וגם אנשים אחרים בעלי השכלה) יודעים לברור את המידע מהאינטרנט. גם הכתבה שהגבת אליה כרגע ברצינות היא "מידע אינטרנטי", אז אם זה לא מוסמך ,מדוע בכלל התייחסת לכך?

אנונימי/ת
30.06.2019, 18:43

היה יותר מעניין לבדוק את התנהגות חיפוש-המידע במאגרים מקצועיים מקוונים - איך אנשי הצוות מעריכים את המידע, האם הם קוראים מעבר לאבסטרקט, כיצד הם מעדיפים להתעדכן מקצועית ומה הכי אפקטיבי לדעתם וכו'.
יחד עם זאת אם יש משהו שהמחקר הנ"ל כן מספק זו העובדה שהתפוצצות המידע גורפת לתעדוף של מידע לעוס ומסוכם, ורצוי בפוש בעברית. מסיבה זו אכן יש חשיבות שכתבות בריאות תשמורנה על סף של איכות.

אנונימי/ת
01.07.2019, 19:31

האינטרנט למי שיודע היכן ומה לחפש הוא אחד המאגרים המדהימים בכל התחומים לא רק בתחום רפואה. ואם יודעים היכן ללמוד או לקבל מידע אז השמיים הם הגבול .
וזה בהחלט אמין , מקצועי וראוי.
יש כלי מדהים . אין סיבה לא לעשות בו שימוש. כאשר שוב, לדעת היכן לחפש.

אנונימי/ת
01.07.2019, 19:35

לגבי הרופאים בארץ . זה כבר סוגיה שיש לשוחח עם מטפלי הנפש(פסיכיאטרים) כי אלו עם הראש בעננים . סובלים מסינדרום אלוהים. זה סינדרום בפני עצמו. כבר היום שי תוכנות שמאפשרות בעקבות ניתוח בשניות של מידע רפואי שמחשב יכול לבצע ולא אדם. תוכנות שיודעות להחליט על הטיפול הנכון . וכך לגבי תוכנות שיודעות לאבחן נכון
צר לי . אבל עדיף רובוט מנתח - הוא לא ייתעייף אף פעם. הוא מדוייק (אם יודעים לתכנת אותו ) ואני סומכת עליו יותר מאשר על מישהו שלמד כמה שנים ועם סינדרום אלוהים ובגלל סינדרום אלוהים יבצע פרוצדרורות מסוכנות.
ועדיף מחשב /תוכנה לאיבחון לאחר תיכנות נכון כמובן.
ויש היום כבר מכשירים שמאבחנים יותר נכון ואמין בעין אדם .
העולם מתפתח וטוב ידעו הרופאים לעשת שימוש ראוי בהתפתחות הזו
הכותב עם השכלה ברפואה ופסיכולוגיה.

אנונימי/ת
04.07.2019, 21:17

הציבור הרחב כבר מזמן הפנים שאפשר לקבל אבחנה מדויקת מד"ר גוגל, אז כעת גם הרופאים מתחילים להפנים את זה :)