חדשות

ועדת הכספים אישרה את הרפורמה בהתחשבנות בין הקופות לבתי החולים

לאחר עיכובים ומחלוקת בין נציגים בתוך הקואליציה, אישרו חברי הוועדה את הרפורמה, הקובעת את מכסות המינימום והמקסימום שהקופות יצטרכו לשלם לבתי החולים; משמעות ההחלטה היא כי נסללה הדרך להזרמת תוספת של 400 מיליון שקל לקופות

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת העלייה והקליטה של הכנסת. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (ג'), לאחר עיכוב וחילוקי דעות, את הרפורמה בהסדר ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים (נוסחת הקפטיציה). זאת, לאחר ששלשום הוקפא הדיון עקב חוסר הסכמה בתוך הקואליציה. על ההתפתחות דיווח העיתון "כלכליסט".

לפי הדיווח, כמה נושאים בהסדר נותרו עדיין פתוחים. המהותי שבהם הוא מה תהיה תקרת המינימום להנחה שבתי החולים יתנו לקופות. בשלוש השנים האחרונות עמדה תקרת המינימום על 18%. בעקבות לחץ של הקופות ביקשו חלק מחברי הוועדה להעלות אותה ל-19.5%.

כמו כן, במסגרת סיכום הדיון בוועדה נמסר שהקופות אמורות לקבל תוספת ישירה של 400 מיליון שקל. סכום זה כבר נכלל בתקציב משרד הבריאות, כך שאין מדובר בתוספת חדשה. בהחלטת הממשלה נקבע כי התוספת לקופות תינתן רק אם יאושר "הסכם ה'קאפ'".

במהלך הדיון דרש ח"כ מיקי זהר מהקואליציה ("ליכוד") תוספת של 150 מיליון שקל לפריפריה. לפי הדיווח, "התגבשו בינו לבין אגף התקציבים באוצר הבנות להעברת סכום זה לאותה מטרה".

על-פי החוק שאושר ייקבעו "תקרות צריכה" ו"רצפות צריכה" של הקופות בבתי החולים, תוך חיוב הקופות לשלם את רצפת הצריכה לבתי החולים מדי חודש. עוד נקבע בחוק, כי קופות החולים יהיו רשאיות לקבוע הסכמי התחשבנות שונים, למעט לעניין אשפוז במחלקות הפנימיות.

ח"כ רחל עזריה ("כולנו") אמרה לתקשורת בתום הדיון: "בירושלים חשנו על בשרנו את המשבר הכלכלי של 'הדסה', בין היתר כיוון שהסכם הקאפ הקודם לא נתן מספיק תמיכה לבתי החולים. אנחנו רואים היום את חדרי המיון המלאים ואת החולים במסדרון. דרושה השקעה משמעותית בבתי החולים ולכן חשוב היה לעגן בחוק את הסדר ההגנה עבור בתי החולים".

במסגרת הסכמי ההתחשבנות הקיימים בין הקופות לבין בתי החולים, עד מכסה מסוימת של טיפולים ואשפוזים, הקופות משלמות לבתי החולים מחיר מלא למבוטחיהן. כשהמכסה נגמרת הקופות יכולות לשלם מחיר מופחת. בהצעת החוק החדשה, הנכללת בחוק ההסדרים, תינתן הנחה קבועה. כאמור, ישנם עדיין חילוקי דעות מה יהיה שיעור ההנחה (בין 18% ל-19.5%).

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת הכספים,  נוסחת הקפיטציה,  קופות חולים,  בתי החולים,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות
אנונימי/ת
16.12.2016, 10:00

בזבוז כספים משווע. הקופות מבזבזות כסף על שירותים, אותן הן יכולות להעניק למבוטחיהן במרפאות המקצועיות. במקום להעלות את מכסת הפעולות למומחים שלהן , הן מטרטרות את המבוטחים תחילה לבדיקה במרפאות החוץ, לאחר שכבר נבדקו ע"י מומחה בקופה, ובפעם השנייה לקבלת הטיפול.
מי המטומטם, שהסכים לשיטה הזאת של שיפוי גלובלי לבתי החולים?
כמו בכל עסק מנוהל תקין, התשלום צריך להיות עבור כל שירות פרטני בפועל ולא מראש, בטח אם מפסידים כשמפנים פחות או יותר אנשים מהכמות עליה הוסכם.
לבית חולים צריכים להיות מופנים רק טיפולים, שאינם יכולים להתבצע בקהילה. כך השירות למטופלים יהיה מהיר יותר, הניצול של המשאבים הקיימים של הקופות יהיה יעיל יותר והעומס על בתי החולים הציבוריים יופחת.

אנונימי/ת
16.12.2016, 13:50

הכסף צריך להגיע לקופות כשהוא "צבוע" לפיתוח שירותי רפואה מקצועית בקהילה.
אין שום צורך בסיבסוד הפניות לא נחוצות לבתי החולים.