חדשות

מחקר ישראלי איתר הבדלים בראיית צבעים בין חולי גושה לבין חולי פרקינסון

המחקר, שנעשה על ידי רופאים מ"שערי צדק" ומ"איכילוב", שופך אור על הקשר בין שתי המחלות; חולי גושה, מחלה בעלת תסמינים פרקינסוניים, מסוגלים להבחין טוב יותר בין צבעים

פרופסור ארי זימרן וד"ר דבורה אלשטיין (צילום: יח"צ)

מחקר ישראלי מצא, כי הירידה ביכולת האבחנה בין צבעים, מצב שאופייני למחלת פרקינסון, מופגן באופן מופחת בקרב חולי מחלת גושה, שהם בעלי תסמינים פרקינסוניים. המחקר נעשה במשותף על ידי צוות מ"שערי צדק", בראשות פרופסור ארי זימרן וד"ר דבורה אלשטיין, וקבוצת המחקר של פרופסור ניר גלעדי מהמרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב" ובית הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. הוא פורסם בחודש שעבר בכתב העת Journal of Parkinson Disease.

המחקר הובל על ידי צוות יחידה המתמחה בטיפול ובמעקב בחולי מחלת גושה במרכז ב"שערי צדק", שאותה מנהל פרופסור זימרן, ונחשבת לאחת הגדולות מסוגה בעולם, בשיתוף עם ד"ר שלומי סימן-טוב, רופא במחלקת עיניים.

ד"ר אלשטיין: "ממצאי המחקר תורמים למעשה נדבך נוסף של מידע בהבנת הקשר החשוב והמורכב שבין שתי המחלות"

ממצאי המחקר, הדגישו עורכיו, מחזקים את ההבנה בדבר הקשר, שנמצא בעבר לראשונה במרפאת גושה בשערי צדק, בין המחלה הגנטית הנדירה לבין המחלה הנוירו-דגנרטיבית השכיחה באוכלוסייה הרחבה.

גושה, ציינה ד"ר אלשטיין, רכזת המחקר שיזמה את העבודה הנוכחית, היא מחלה גנטית נפוצה ביותר בקרב האוכלוסייה היהודית-אשכנזית ולכן היא גם מוגדרת כנפוצה במיוחד בישראל. עם זאת, מדובר במחלה נדירה יחסית, לעומת מחלת פרקינסון הפוגעת בכ-1% מכלל האוכלוסייה מעל גיל 60.

עבודות אחרות הראו כי גם מצב של נשאות למחלת גושה (כאשר רק אחד משני הגנים לאנזים שאחראי לה מכיל מוטציה, כלומר פגם תורשתי), מהווה גורם סיכון למחלת פרקינסון.

במחקר נמצא, כי חולי גושה הראו יכולת טובה יותר של אבחנה בין צבעים, בדומה לקבוצת הביקורת, שכללה מטופלים שאינם נשאים ואינם חולי גושה.

ד"ר אלשטיין הדגישה, כי "ממצאי המחקר תורמים למעשה נדבך נוסף של מידע בהבנת הקשר החשוב והמורכב שבין שתי המחלות – גושה ופרקינסון - ולהבנת השוני שבין חולי גושה ונשאי גושה, עם ובלי פרקינסון".

למאמר המדעי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  פרקינסון,  מחלת גושה,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  ראיית צבעים,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות