חדשות

זמיר: ההידברות הושלמה. עיקר תביעות הרופאים הצעירים נענו

מסמך העקרונות מובא הבוקר לאישור הרופאים בבתי החולים השונים

משבר המתמחים

"ההידברות הושלמה, נוסח מסמך עקרונות והוא יובא הבוקר לאישור הרופאים הצעירים בבתי החולים השונים", כך הודיע אחר חצות השופט בדימוס פרופסור יצחק זמיר, אחד משני המתווכים שמינה בג"ץ כדי להביא את משבר הרופאים לסיומו. "המתווכים (השופט פרופסור זמיר ופרופסור מוטי מירוני) סבורים כי הרופאים השיגו במהלך ההידברות, שנמשכה 11 יום, היענות לעיקר התביעות שלהם לשיפור תנאי עבודתם", הוסיף פרופסור זמיר.

אווירה חיובית ואופטימיות שררה אתמול במשרדי ההסתדרות הרפואית, שם התנהלו הדיונים בקצב קדחתני. דיון מרתוני הביא לכך שהצדדים גיבשו בסופו של דבר את מסמך העקרונות, והחתימה הסופית עליו צפויה כנראה מאוחר יותר עוד היום, לאחר הצגת הפרטים לרופאים וקבלת אישורם. הצדדים יחתמו על ההסכם בפגישה נוספת בין האוצר לנציגי המתמחים, הר"י והמעסיקים ובהשתתפות המתווכים. בכך יבוא לקיצו, כך מעריכים הבוקר (יום א'), המשבר שנמשך כבר 8 חודשים.

על פי המתווה שגובש אתמול, הרופאים יקבלו מענקים שונים על עבודה נוספת ויזכו ליום מנוחה שבועי; יוטל קנס על המעסיק על כל חריגה מעבר ל-6 תורנויות חודשיות למתמחה ויינתן תגמול מוגדל עבור תורנות הכוללת גם אחריות על מיון; תורנות מומחים תידרש רק במקרה של צורך רפואי; יוענקו תוספות שכר למומחה שיעבוד 7-5 שעות שבועיות נוספות; תוספת כוננות תינתן למומחה שיתמיד בעבודה נוספת ויוקצו מענקים למתמחים שיישארו במערכת הציבורית. ב-2015 ועדה מיוחדת תבחן את יישום ההסכם, ואם הוועדה לא תגבש הסכמות יועבר הנושא לבוררות מחייבת.

על-פי הערכות שונות היקף ההטבות הנוספות שהרופאים השיגו מסתכם ב-200-150 מיליון שקל.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ״ל המשרד פרופסור רוני גמזו בירכו על סיום ההידברות והודיעו כי הם מתייצבים מאחורי מסמך העקרונות. "מדובר בהסכם המתמקד בשיפור תנאי העבודה וההשתכרות של מומחים צעירים ומתמחים, לצד קביעת מנגנון לבדיקת ההסכם במחצית תקופתו, באופן המאפשר תיקונים מוסכמים ושיתוף המתמחים והמומחים הצעירים באופן פעיל בתהליך. בכך נוצר אופק משמעותי למתמחים ולמומחים הצעירים".

סגן השר הביע תקווה שאישור ההסכם שהתגבש יביא לחיזוק הרפואה הציבורית בישראל, ויפתח דף חדש במערכת הבריאות.

המנכ"ל פרופסור גמזו קרא לכל הרופאים, המתמחים והמומחים, במרכז ובפריפריה לתמוך במסמך העקרונות ובהישגים שהושגו. "מסמך העקרונות משלים את ההסכם שנחתם עם ההסתדרות הרפואית ומהווה חיזוק נוסף למערכת הרפואה הציבורית", אמר בהודעתו.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופסור יצחק זמיר,  מחאת המתמחים,  הסכם קיבוצי,  משרד האוצר,  פרופסור מוטי מירוני,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' רוני גמזו
תגובות